Handboek voor effectieve communicatie, waarin een veelheid van technieken en vaardigheden aangestipt wordt, die in diverse onderwijssettings te gebruiken zijn.
Richtingwijzers en tips om de handelingsbekwaamheid van leraren en directies van scholen (voor voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs) te vergroten, zodat ze gesprekken over controversiële onderwerpen kunnen voeren in een open en democratisch gespreksklimaat.
Praktische adviezen aan onderwijskrachten in het basis- en voortgezet onderwijs voor de omgang met lastige leerlingen en hun ouders, soms met uiteenlopende culturele achtergronden.
Leidraad voor directies in het basis- en voortgezet onderwijs voor een duidelijke communicatie in onderwijsbeleid en schoolpraktijk, aangevuld met praktische hulpmiddelen en concrete begeleidingsmaterialen.
Beschrijving, vanuit het perspecctief van ouders, hoe zij kunnen bijdragen aan het plezier van hun kind op school, door betrokken te zijn en met school te communiceren.
Wat kun je als leerkracht doen wanneer de communicatie met ouders stroef verloopt? De leerling komt dan klem te zitten tussen contrasterende opvoedingsmilieus, wat negatieve gevolgen heeft voor zijn sociaal-emotionele en didactische ontwikkeling. Vaessen bespreekt diverse benaderingen, die hij illustreert met praktijkvoorbeelden.
Handleiding voor het werken met de methode Themagerichte Interactie (TGI) in het onderwijs om te ondersteunen, spanning weg te nemen en communicatie te verbeteren.
Welke persoonlijke kwaliteiten dragen het pedagogisch handelen van leraren? Volgens Claasen zijn leraren virtuoos in hun afstemming op de individuele leerlingen. Die virtuositeit blijkt vooral uit het uitvoerend handelen, waarin deugden elkaar aanvullen en leraren de juiste combinatie vinden tussen bewust en intuïtief handelen, tussen routine en improvisatie.