Handleiding bij het prentenboek die kleuters begeleiden in het ontdekken van de ervaring dat iedereen gelijkwaardig is. Door naar elkaar te kijken kunnen we leren uit gelijkenissen en verschillen.
Pleidooi om het wonen, werken en leven in lokale gemeenschappen minder afhankelijk te laten zijn van olie, gevolgd door praktische aanwijzingen om dat te realiseren.
Dit document is een handreiking bij Suus & Luuk themaboeken om doelgericht te kunnen werken aan met name de taal. Het materiaal van Suus & Luuk is ontwikkeld vanuit de praktijk en gebaseerd op recente wetenschappelijke literatuur. In het eerste deel van deze handreiking wordt een theoretisch kader geschept en worden taalkundige begrippen nader verklaard en besproken. Per beschreven aspect worden de specifieke doelen zoals vastgesteld door Van den Dungen (2007) en Gerrits e.a. (2017) genoemd. Het tweede deel van deze handreiking is een praktische handleiding bij de verschillende hoofdstukken van de Suus & Luuk themaboeken.
Praktische handleiding voor o.a. de kinderopvang, basisonderwijs en vluchtelingenwerk voor het werken met een eenvoudige Japanse minivertelkast (kamishibai).
Praktische handleiding voor leiding in de kinderopvang, docenten basisonderwijs, vertellers en ouders voor het werken met het Kamishibai-theater, een Japanse vertelvorm.
Horen, zien & schrijven is ontwikkeld voor leerlingen vanaf 6 jaar die vanuit een buitenland in Nederland komen. Ze spreken de taal niet en kunnen op een reguliere school dus niet meedoen.Horen, zien en schrijven is hét NT2-startprogramma voor kinderen die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Schakelklassen, internationale scholen, maar ook andere scholen die te maken krijgen met een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kunnen hiermee direct aan de slag. Horen, zien en schrijven is een schriftelijk NT2-programma, waarin de taal die eerst mondeling is aangeboden, door leerlingen grotendeels zelfstandig kan worden verwerkt.
Handleiding bij het mediapakket 'Wonen en leven in Congo' – Het inleefproject over de Democratische Republiek Congo, bestemd voor leerkrachten en leerlingen van de derde graad van het basisonderwijs leert hen kennismaken met het dagelijkse leven in de DRC. Het toont zowel leerkrachten als leerlingen met een positieve en open houding naar anderen te kijken en openstaan voor de diversiteit in de wereld. Dat kan helpen om meer respect, verbondenheid en solidariteit op te brengen voor mensen overal ter wereld. (Het lespakket is voorbereidingsmateriaal voor het inleefatelier 'Wonen en leven in Congo', maar vormt ook los van het atelier een volwaardig project.)