Oorlog. Twee putten. Twee soldaten. Elke dag één schot. De ander is de vijand, het monster dat vrouwen en kinderen vermoordt zonder reden. Over de zinloosheid van oorlog.
Een jonge Ier vecht in het Engelse leger mee tegen de Duitsers in de onoverzichtelijke loopgravenoorlog in Vlaanderen, terwijl thuis in Dublin de opstanden van de Ierse onafhankelijkheidsbeweging beginnen.
Dre is een jongetje uit Ieper, wiens papa in het 'In Flanders Fields Museum' werkt. Als hij met zijn papa een bezoek brengt aan het museum is hij helemaal in de ban van de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Hij is er zelfs zo door gebeten dat hij zijn eigen museum maakt.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog deelde de Vlaamse arts Maurice Lievens deelde lief en leed met de soldaten. In zijn dagboeken beschrijft hij de verschrikkingen en het leven achter de frontlijn.
Persoonlijk verslag van de zoektocht van de Belgische historicus naar zijn eigen ontstaansgeschiedenis aan de hand van de brieven die zijn grootvader schreef vanuit de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog.
In korte teksten wordt een beeld gegeven van de strijd in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Met foto's in kleur en zwart-wit. Vanaf ca. 13 jaar.
Hoewel het streng verboden was, namen vele soldaten een camera of stereofotoapparaat mee naar het front om hun belevenissen in beeld te brengen. Pas na de Grote Oorlog kwamen deze ongecensureerde beelden in het openbaar. Het thuisfront zag voor het eerst het ware gezicht van de oorlog, die door de censuur vier jaar verborgen werd gehouden. De beelden, bekeken door de stereoscoop, waren stille getuigen van het onmenselijke leven in de loopgraven, van dorpen veranderd in ruïnes, van verminkte, gewonde en gesneuvelde krijgsmakkers. Met 3D-bril.