Journalist/schrijver Hochschild beschrijft met veel empathie de oorlog vanuit het perspectief van de tegenstanders ervan, de slachtoffers, de gewetensbezwaarden, de pacifisten, de humanisten, de actievoerders of de deserteurs.
Hoewel het streng verboden was, namen vele soldaten een camera of stereofotoapparaat mee naar het front om hun belevenissen in beeld te brengen. Pas na de Grote Oorlog kwamen deze ongecensureerde beelden in het openbaar. Het thuisfront zag voor het eerst het ware gezicht van de oorlog, die door de censuur vier jaar verborgen werd gehouden. De beelden, bekeken door de stereoscoop, waren stille getuigen van het onmenselijke leven in de loopgraven, van dorpen veranderd in ruïnes, van verminkte, gewonde en gesneuvelde krijgsmakkers. Met 3D-bril.
Geschiedenis van (voornamelijk Britse) vrouwen in het leger aan de hand van hun uniformen, te beginnen bij de Krim-oorlog halverwege de negentiende eeuw tot en met de oorlog met Irak in 2003.
Artikelen over de invloed van sociale, wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen op de oorlogvoering in Europa tussen de Franse Revolutie en het eind van de Eerste Wereldoorlog.
De stokoude Helena blikt terug op haar jeugd ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Een gruwelijke, maar voor haar ook erg belangrijke periode, waarin ze volwassen werd en haar grote liefde ontmoette. Nu vult Helena haar dagen met het neerschrijven van haar herinneringen aan die bewogen tijd in lijvige volumes, die ze echter nooit herleest.
De jonge Engelse soldaat Tristan (ik-figuur) bezoekt in 1919 de familie van zijn vriend Will, die als verrader is gefusilleerd. Tristan draagt een groot geheim met zich mee. Vanaf ca. 16 jaar.
Edgard Demont keert gewond en gehavend uit de Eerste Wereldoorlog terug naar een vaderland dat nooit meer hetzelfde zal zijn. Minnaars helpen hem te leven met kwetsuren die dieper gaan dan de littekens in zijn vlees. Ondertussen moet hij machteloos toezien hoe de wereld voor nieuwe waanbeelden bezwijkt en verse nachtmerries worden voorbereid.