Herinneringen van de islamitische juriste en mensenrechtenactiviste (geboren in 1970) aan haar jeugd in Engeland, Nederland en Pakistan, gevolgd door opinie-artikelen over onder meer de rechten van de vrouw, de relatie tussen geloof en cultuur, het gearrangeerde huwelijk en de hoofddoek.
Een 17-jarige in Nederland opgegroeide Pakistaanse rechtenstudente verlooft zich uit liefde en respect voor haar ouders en de cultuur waarin ze is opgegroeid, met de voor haar uitgezochte huwelijkspartner, maar komt daar later toch tegen in opstand.
Wanneer een visser het zwaar verminkte lichaam van een vrouw aantreft op het strand van Djedda in Saoedie-Arabië, wordt detective Osama Ibrahim belast met het onderzoek. Hij krijgt daarbij de hulp van de laborante en enige vrouwelijke lijkschouwer van het mortuarium, Katya Hijazi. Katya bijt zich vast in de zaak en ontdekt dat het slachtoffer de filmmaakster Leila Nawar is, een vrijgevochten jonge vrouw die met haar controversiële documentaires veel vijanden heeft gemaakt in het conservatieve en streng islamistische Djedda. Intussen krijgen ze ook nog te maken met een Amerikaanse vrouw wier echtgenoot plotseling verdwenen is. De speurtocht voert van de drukke Arabische stad Djedda naar de uitgestrekte woestijn.
"Ik moest mijn vrijheid wel afdwingen, anders was ik met hoofddoek en al achter het aanrecht beland." Sofia is moslim, Maarten niet. Kleijwegt reconstrueert Sofia's leven, haar worsteling om zich van thuis los te maken en de eenzaamheid die dat met zich meebracht. Ze verdiepte zich ook in de familie van Sofia. Waarom was haar vader zo streng? Had haar moeder hem niet milder kunnen stemmen?