Begin twintigste eeuw wordt op het Italiaanse platteland, in afwachting van de terugkomst van de zoon, zijn aanstaande vrouw opgenomen door zijn familie,
Julia en Cassie zijn al heel lang beste vriendinnen. Als Cassies moeder een nieuwe vriend krijgt, gaat Cassie op zoek naar haar biologische vader. Daarmee zet ze haar vriendschap met Julia op het spel. Vanaf ca. 15 jaar.
Tijdens een fietstocht door Zweden in 1941 noemen twee 17-jarige vriendinnen zich de Daisy Sisters en dromen van een opwindend leven, maar de dromen worden ruw verstoord.
Hanna staat aan de reling van een stoomschip en kijkt toe hoe de overleden stuurman, haar echtgenoot, zijn zeemansgraf tegemoet gaat. Op dat moment herinnert ze zich haar vaders laatste woorden: “Jij, mijn dochter, bent een engel, een armoedige engel, maar evengoed een engel.” Nog geen jaar later is ze eigenaar van een van de grootste bordelen in Mozambique. Het jonge, afhankelijke meisje is veranderd in een vrouw met macht.
Na de dood van haar man voedt een vrouw haar vier kinderen alleen op, wat naast haar baan in een Iers provinciestadje in de jaren zestig van de 20e eeuw een haast onmogelijke opgave lijkt.
Met een veroordeling tot twee maal levenslang plus zes jaar, strekt het leven van de 29-jarige Romy Hall voor zich uit in een lange, onverbiddelijk rechte lijn. Buiten in het San Francisco van haar jeugd, groeit haar zevenjarige zoontje Jackson op. Het leven in de gevangenis, is weinig meer dan overleven. Maar zelfs als je levenslang hebt, is het leven niet gedaan tot het voorbij is.
Een vrouwelijke hoogleraar taalkunde uit Madrid gaat de nalatenschap bestuderen van een landgenoot die onderzoek deed naar 19e-eeuwse missieposten in Californie͏̈.
De wereld van Mia Fredericksen stort in wanneer ze ontdekt dat haar man een affaire heeft met een veel jongere vrouw. Ze verhuist tijdelijk naar een huurhuis in haar geboorteplaats en is boos op alles en iedereen, en vooral vol medelijden met zichzelf. Maar langzamerhand raakt ze steeds meer betrokken bij de levens van de mensen om haar heen: haar bejaarde moeder en haar nog altijd levenslustige vriendinnen, de jonge, luidruchtige buren en de tienermeisjes die ze, meestal tevergeefs, de essentie van poëzie probeert bij te brengen. Tijdens deze zomer leert Mia het leven opnieuw met een frisse blik te bekijken.
Ndiaye behandelt culturele integratie aan de hand van drie verschillende verhalen. In het eerste verhaal vertrekt Norah van Frankrijk naar Afrika om haar broer te verdedigen voor de rechtbank. In de twee andere verhalen wordt de omgekeerde beweging voltrokken: Fanta volgt haar blanke man naar Frankrijk, en de derde vrouw, Khady Demba, wordt van Dakar naar Europa gestuurd.