Tijdens de overgang van de Franco-dictatuur naar democratie en vrouwenemancipatie proberen drie Spaanse zussen na de vroegtijdige dood van hun vader in een bordeel hun leven vorm te geven.
Een vrouwelijke hoogleraar taalkunde uit Madrid gaat de nalatenschap bestuderen van een landgenoot die onderzoek deed naar 19e-eeuwse missieposten in Californie͏̈.
Daniël Sempere is inmiddels getrouwd en vader van een kind. Het gaat niet goed met zijn vaders boekwinkel in Barcelona. Op een dag krijgt Daniël een goede, maar spookachtige klant. Dit vormt de aanleiding tot de onthulling van een vreselijke episode uit het leven van zijn collega en vriend Fermín. Er volgt een terugblik op de vreselijke toestanden die plaatsvonden tijdens de Spaanse Burgeroorlog die Fermín ternauwernood overleefde.
Een jongen vlucht voor het gezin waarin hij leeft en voor de autoriteiten. De enige mens die hij vertrouwt, is een geitenhoeder die hij onderweg ontmoet.
María Dolz is gefascineerd door het echtpaar dat ze elke ochtend tegenkomt in het café waar ze ontbijt. Miguel en Luisa hebben hartstochtelijke conversaties en stralen geluk uit. Maar dan komen ze van de ene op de andere dag niet meer in het café. Het blijkt dat Miguel is overleden nadat hij op straat is neergestoken. Als Luisa maanden later weer opduikt, raken de twee vrouwen bevriend. María leert Luisa's huisvriend Javier kennen, met wie ze een innige relatie opbouwt. Maar na verloop van tijd begint ze zich af te vragen of Javier wel te vertrouwen is. Haar hevige verliefdheid maakt plaats voor onberedeneerde angst. Een roman over de nasleep van onze daden, de onmogelijkheid om de waarheid te achterhalen en de keerzijde van verliefdheid.
In de turbulente jaren 1935-1936 wordt in Spanje de kloof tussen extreem rechts en extreem links (communisten; anarchisten) hoe langer hoe groter en neemt het geweld over en weer hand over hand toe.
Kunsthistorica Violeta Lax werkt aan een catalogus met werk van haar grootvader, een beroemd kunstschilder. Ze reist naar Barcelona om een fresco te bekijken in diens vroegere huis. Tot haar schok bevindt zich achter het fresco een dichtgemetselde ruimte met daarin het lijk van een vrouw.