Autobiografisch relaas van het wel en wee van een zwakke (slechte) leerling die later, dankzij het geduld en de aandacht van een aantal leraren, zijn diploma haalt en met veel plezier zelf leraar wordt.
De nieuwe rector van St. Oswald jongensgymnasium blijkt een oud-leerling te zijn aan wie de hoofdpersoon, docent klassieke talen, nare herinneringen heeft; schandalen uit het verleden komen in een nieuw daglicht te staan.
Een beslissend schooljaar breekt aan voor het vermaarde instituut van de paters Felixtijnen. Het is het jaar waarin Lieve Kramer haar intrede doet. Haar missie? De moderniteit binnenbrengen in dit bolwerk van traditie. Al jaren onttrekt pater Evens zich aan nieuwlichterij, en hij is niet van plan om in zijn laatste jaar als directeur het onderspit te delven.
Het Paktistaanse meisje Malala Yousafzai (1997) vertelt hoe een talibanstrijder haar neerschiet. Dit gebeurt als ze opkomt voor het recht voor onderwijs voor meisjes. Met een katern kleurenfoto's. Vanaf ca. 15 jaar.
Verhaal van een Afghaanse man die met zijn gezin vlucht voor het geweld van de taliban naar Europa, door de bergen, als bootvluchteling en overgeleverd aan mensensmokkelaars.
Een jonge vrouw en een oude man wonen in dezelfde buurt, maar kennen elkaar niet. Zij probeert met de moed der wanhoop een nieuw leven te beginnen. Hij leeft in het verleden. Tot ze op een dag tegenover elkaar staan en ontdekken dat hun leven onlosmakelijk met elkaar verbonden is.
Moderne hervertelling in proza van het toneelstuk 'The tragedy of Othello, the Moor of Venice' (1604) van William Shakespeare, gesitueerd op een basisschool in Washington D.C. in 1974.
Twee broertjes van veertien en acht besluiten na de machtsovername van de Taliban Afghanistan te ontvluchten en reizen zo goed en zo kwaad als het gaat naar hun Beloofde Land, Engeland.
Fatma, een eenzame Marokkaanse vrouw in Antwerpen, wacht al een hele tijd op haar zoon. Nadat ze een ongeluk heeft gehad, is hij er eindelijk. Maar is dat wel zo fijn? Verhaal in korte zinnen en gemakkelijke woorden.