Een dromedaris vertelt. Over zijn zwijgzame land van zon en zand. Over zijn vacht vol stof en het trage ritme van de woestijn. Over het kind dat hij op een dag plots ontmoet en hoe ze elkaar over hun wereld en hun dromen vertellen. De verhalen van het kind verbreden de horizon van de dromedaris: zijn wereld wordt groter, kleurrijker, minder stoffig. En de woorden van de dromedaris troosten het kind.
DigLin+ is een rijk oefenplatform voor jonge en volwassen anderstaligen. Hiermee kunnen ze op een veilige manier, via trial and error, eindeloos oefenen met klanken, tekens, woorden, zinnen en verhaaltjes. Het platform draait inmiddels ruim een jaar bij Boom en is een groot succes (ca. 3000 licenties per jaar). Docenten geven aan naast dit platform ook graag papieren oefenmateriaal te hebben. Zo hebben we al twee leesdeeltjes in boekvorm gemaakt en volgt hiermee een deeltje schrijven. Voor analfabeten is het schrijven met een pen een ontzettend lastige activiteit. De typevaardigheid oefenen ze volop in DigLin+, maar het met de hand schrijven moet op papier. Daarom maken we dit DigLin+ schrijfblok. Inhoud De uitvoering is die van een kladblok van 90 pp. met een ringband bovenaan, waarin de leerders zelf moeten schrijven. Doelgroep Volwassen en jonge alfaleerders.
Verhalen op papier gezet door negen moeders uit Oostende die hun kindertijd doorbrachten in hun moederland en op volwassen leeftijd naar België migreerden. Het boek bevat de verhalen in de moedertaal van de vrouwen en in het Nederlands, met daarnaast telkens een stukje achtergrond over het leven van de vrouwen.
Horen, Zien en Schrijven is een NT2-startprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Schakelklassen, internationale scholen, maar ook andere scholen die te maken krijgen met een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kunnen hiermee werken. Horen, zien en schrijven richt zich op de schriftelijke verwerking van de Nederlandse taal.
Op een dag plant opa Androesjka een kleine knolraap op zijn land. Toegewijd zorgt hij voor het plantje en volgt hij het groeiproces. Het raapje wordt een raap! Bij het oogsten krijgt hij het niet uit de grond, zelfs niet wanneer oma Matroesjka, hun kleindochtertje, de hond en de poes komen helpen. Een kleine muis blijkt het verschil te maken.
Met dit spel oefen je spelenderwijs met taal. Je kunt alle spelletjes alleen spelen of met tweeën. De zandloper maakt het extra spannend. Wie maakt de meeste nieuwe woorden met typische Gorgelwoorden? Wie verzint de meeste woorden met de gegooide beginletter? Of wie maakt de meeste zinnen binnen de zandlopertijd? Elk spel wordt op twee niveaus aangeboden, zodat kinderen van verschillende leeftijden met elkaar kunnen spelen. (www.zwijsen.nl/thuisoefenen)