Handboek voor het opbouwen van een doorgaande leeslijn in het basis- en voortgezet onderwijs, met vaardigheid en motivatie als focuspunten. Met illustraties.
Op een persoonlijke manier wordt uitgelegd hoe (niet-lezende) leerkrachten in het basisonderwijs kinderen kunnen helpen het juiste boek te kiezen en het leesplezier te vergroten.
Resultaten van (wetenschappelijk) onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het basis en voortgezet onderwijs, met handreikingen voor de praktijk.
Bondige gids om ouders te inspireren en te helpen bij het opvoeden en begeleiden van een nieuwe generatie lezers, met tips voor het uitzoeken en aanreiken van boeken, op gebied van problemen bij het leren lezen en waarop te letten bij nieuwe genres.
Hoe krijg je als docenten Nederlands je leerlingen zover dat ze met plezier gaan lezen? Allerlei aspecten van lezen en leesbevordering komen aan bod. Met veel praktische tips en kleurenfoto's. Voor o.a. vakliteratuur jeugd en onderwijs.
Praktische handleiding voor leiding in de kinderopvang, docenten basisonderwijs, vertellers en ouders voor het werken met het Kamishibai-theater, een Japanse vertelvorm.
Tips en 50 werkvormen voor NT1- en NT2-docenten om laaggeletterden met plezier te laten lezen, te laten begrijpen wat ze lezen en hun woordenschat te vergroten