Een onopgemaakt bed, een opblaasvarken of het urinoir van Marchel Duchamp: wat maakt die dingen kunst? Een antwoord op die vraag vereist volgens Gompertz kennis van de evolutie van kunst. Hij schreef daarom een chronologie van de moderne kunst, van het impressionisme tot het heden.
Parijs als leerschool voor en bakermat van Nederlandse en Belgische kunstenaars in de periode 1850-1950. Hoe zij leefden, elkaar otmoetten en elkaar bei͏̈nvloedden.
De schilder Ensor gaat op avontuur, over land en zee. Hij ontmoet musicerende zeedieren, dansende insecten, fabeldieren en gemaskerde figuren. Waar hij ook kijkt, vindt hij stof voor zijn schilderijen.
Studie naar de culturele identiteit van Nederland en Vlaanderen - overeenkomsten en verschillen - aan de hand van m.n. de schilderkunst vanaf de vijftiende eeuw tot nu.
Catalogus met zestig kunstwerken en uitvoerige inleidingen bij de tentoonstelling over impressionisme, symbolisme en expressionisme in de periode 1890-1930 in Vlaanderen.
Emilie Flöge blikt terug op haar gecompliceerde verhouding met de beroemde Oostenrijkse schilder Gustav Klimt en de fascinerende kunstenaarswereld van Wenen eind 19e eeuw.