Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitvoerder
Recensie
Genre
Uitgegeven tussen

41 Resultaten

Sorteren op
Boek

Weten wat je niet weet : de kracht van nieuwsgierigheid en een weloverwogen mening

Adam Grant (Auteur)

Handreiking voor het heroverwegen van meningen en het aanleren van een flexibele houding waarmee je betere oplossingen kunt bedenken voor problemen.

Uitgever

Lev. (© 2021)

Taal
Doelgroep
Uitgeleend
Boek

Ezelsoren : kanttekeningen bij moeilijke kwesties

Johan Braeckman (Auteur), Gwenny Cooman (Fotograaf)

Essays van de filosoof (1965) over uiteenlopende onderwerpen, van religie en wetenschap tot kritisch denken en irrationalisme. Met zwart-witfoto's.

Genre
Uitgever

Houtekiet (2022)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Waarheid : een handleiding

Hector Macdonald (Auteur)

Praktische gids voor het onderscheiden van feit en fictie en het gebruik van hele, halve, kunstmatige en onbekende waarheden.

Uitgever

De Geus (© 2019)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Goede verhalen zijn zelden waar : waarom we ze toch vaak geloven (en doorvertellen)

Harald Merckelbach (Auteur)

Pleidooi voor een kritische houding betreffende (on)waarheid in verhalen die tot ons komen en die we doorvertellen.

Uitgever

Prometheus (2020)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Niet voor de winst : waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft

Martha Nussbaum (Auteur)

Pleidooi voor een socratische vorm van onderwijs waarin ook plaats is voor geesteswetenschappen, als essentieel onderdeel van de vorming van de mens tot onafhankelijk denkende, empatische burger in een democratie.

Boek

Digitale burgertjes : kinderen en onlinemedia

Katja Schipperheijn (Auteur)

Handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs om kinderen te leren creatief en kritisch met online media en digitale technologie om te gaan.

Boek

Oordeel zelf : waarom niemand hetzelfde wil en iedereen hetzelfde doet

Coen Simon (Auteur)

Filosofische essays over de mogelijkheid om tot een goed oordeel te komen over maatschappelijke vraagstukken in tijden van digitale media.

Uitgever

Ambo|Anthos (© 2017)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Ik? brein, spook noch ding : kritiek van de zuivere neurofysiologie

Henk Vandaele (Auteur)

Pleidooi tegen een materialistische opvatting over de werking van de hersenen en voor de vrije wil.

Uitgever

Pelckmans (2014)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Blikopener : perspectieven van geëngageerde twintigers

Niek Bollemeijer (Auteur), Laura Burgers (Auteur), Ramon Creyghton (Auteur), Hugo Van Dam (Auteur), Ernée Derckx (Auteur), Philip Stein (Auteur), Bram Van Vulpen (Auteur)

Bundel artikelen over de gezondheidsindustrie en gezondheid als religie, het taboe op pedofilie, complotdenkers, monogamie, cultuur en bètawetenschappen en maatschappelijk verantwoord ondernemen door multinationals.

Uitgever

AUP (© 2017)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

De verkennersmindset : helder denken in een complexe wereld

Julia Galef (Auteur)

Uiteenzetting over de feilbaarheid van het menselijk verstand en de neiging om ideee͏̈n waarin we willen geloven te verdedigen in plaats van neutraal en feitelijk naar die ideee͏̈n te kijken.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Dus, want, maar en tenzij : over kritisch denken, argumenteren en debatteren in het onderwijs

Jan De Maeyer (Auteur)

Theorie en oefeningen om leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs te leren debatteren en argumenteren.

Boek

Leerling of bekeerling : radicalisering bespreken in de klas

Kristof Van Rossem (Auteur), Jade Van Overmeir (Medewerker), Jeffrey Meskens (Medewerker), Laurien Coenen (Medewerker), Jasmien Beckers (Medewerker), Birte Vanderlinden (Medewerker), Tine Van den Broeck (Medewerker)

Lespakket voor leerkrachten in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs voor het bespreken van radicalisering in de klas.