Misstanden en conflicten in de katholieke Belgische kerkprovincie Mechelen onder aartsbisschop Mathias Hove (1542-1620), beschreven als een verzameling uitgewerkte verhalen waarin mensen en menselijke zwakheden de hoofdrol spelen.
De kerk is in onze contreien op sterven na dood, maar tienduizenden Vlamingen hebben hun geloof allesbehalve afgezworen. In kapellen, bedevaartsoorden, volkse processies, vaak bizarre heiligdommetjes en grotten: daar worden de christelijke tradities en rituelen met nooit geziene ijver en overgave beoefend. Journalist Marnix Peeters trok een jaar lang door deze (sub)cultuur en bezocht een honderdtal van die schemerplekken.
Michael Hebeis schreef een schandalenkroniek over het streven naar macht van de kerk en de machteloosheid van haar slachtoffers. HIj vertelt over de donkere jaren uit de eeuwenlange geschiedenis van de katholieke kerk. Daarbij maakt hij brandhout van de pauselijke aanspraak op moreel leiderschap.
Geschiedenis van de politieke ontwikkelingen in Europa en het Osmaanse Rijk in de tiende en elfde eeuw, met speciale aandacht voor de investituurstrijd tussen paus Gregorius VII en de Duitse keizer Hendrik IV.
Londen, mei 1537. Wanneer de jonge non Joanna hoort dat haar nicht tot de brandstapel is veroordeeld, loopt ze weg uit het klooster. Joanna wordt gearresteerd en opgesloten in de Tower, waar ze ontdekt dat ze een pion in een dodelijk machtsspel is. In ruil voor haar vrijheid krijgt ze opdracht om samen met de jonge monnik Edmund een verborgen reliek op te sporen. De zoektocht voert hen door kloosters in heel Engeland.
Er leven momenteel nog zowat 9000 zusters in België. De meesten zijn hoogbejaard en aan de oude kloosterpoorten kloppen er al jaren geen jonge kandidates meer aan. De zustergemeenschappen doven in ijltempo uit en de bloeiende vestigingen van weleer sluiten definitief hun deuren. Ooit was het anders. Vlak na de Tweede Wereldoorlog bereikten de Belgische nonnenkloosters hun absolute hoogtepunt. Met bijna 50.000 vrouwelijke religieuzen drukten ze onmiskenbaar hun stempel op de samenleving. De auteur confronteerde twaalf van hen met zichzelf en met de stereotiepen over "naïeve en rijke" nonnen.