Volgens Rosenberg is de manier waarop we communiceren - meestal onbedoeld - gewelddadiger dan we beseffen, doordat onze uitdrukkingen vaak nodeloos beschuldigend zijn. Door voorbeelden toont hij dat het anders kan: helder, direct en met aandacht en respect voor beide partijen.
Praktische tips voor het voeren van informele gesprekken ('over koetjes en kalfjes') met mensen die je niet goed of helemaal niet kent om contacten te leggen, ook in de zakelijke sfeer.
Deze gids geeft inzicht in waarom gesprekken lastig kunnen zijn, welke vaardigheden je kunt inzetten en hoe je de inzichten kunt toepassen in diverse ongemakkelijke gesprekssituaties.
Studieboek voor (aankomende) professionals die in hun beroepsuitoefening te maken hebben met communicatie met kinderen, zoals leerkrachten, hulpverleners, politiemensen, etc.
Hoe knoop je een praatje aan? Hoe geef je een gesprek meer diepgang? Hoe kun je anderen overtuigen en motiveren? Hoe verwoord je helder je standpunt tijdens een conflict? En hoe ga je om met klagers? Een twintigtal gesprekstechnieken voor werk- en privé-situaties.
Iedere training start met een kennismakingsrondje. Dat is niet voor niks, want als mensne elkaar (een beetje) kennen, voelen ze zich veiliger. En veiligheid is een van de basisvoorwaarden om te leren. Deze kaarten laten mensen op een originele, speelse en toegankelijke manier met elkaar kennismaken. Tegelijkertijd bieden ze ingang om diepere lagen aan te boren. Door deze kaarten te gebruiken leren de deelnemers van een training elkaar (én zichzelf) op een andere manier kennen!