Wanneer Klim op een dag met een blauw oog in het buurthuis Sam-Sam komt, wordt de "Sam-Samclub" voor het eerst met discriminatie geconfronteerd. Behalve Kosie, wil niemand geloven dat zoiets bestaat "Onder de regenboog". Jackie stelt voor, de proef op de som te nemen, en naar de Parelmoerwijk te gaan. Prompt worden Kosie en Klim door een "Gele" van kwade praktijken verdacht. Later zijn ze er getuigen van dat diezelfde "Gele" overvallen wordt. Gezamenlijk weet de "Sam-Samclub" de dief te overmeesteren. Dirkje nodigt iedereen uit om naar haar buurt, de Rozenkwartswijk, te komen. De gezelligste "Onder de regenboog". Daar wordt een feest gegeven voor Sjakie Scharensliep, omdat die 25 jaar in deze wijk werkt. Omdat de "Sam-Samclub" wel eens wil weten, hoe Kosie en Klim leven, gaan ze ook naar de Smaragdbuurt. Het is daar naargeestig en vies. Veel kabaal en geruzie. Je wordt er bijna moedeloos van. Jackie bedenkt een plan: De buurt wordt door de "Sam-Samclub" opgeknapt. (cop. Stofmeel)
De schoenlapper is pas op latere leeftijd met een jonge, levenslustige vrouw getrouwd. Het huwelijk heeft hem echter maar weinig geluk gebracht, want het schoenlappersvrouwtje ontpopt zich al snel tot een ware feeks. Om schandalen in de buurt te vermijden, probeert de schoenlapper zijn vrouw zo veel mogelijk te sussen. Op den duur wordt het hem toch te machtig en neemt hij de benen. Zijn vrouw verandert als een blad aan een boom. Om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien opent zij een kleine taverne, waar de vrijers zich al gauw verdringen. Zelfs de burgemeester waagt zijn kansje, maar het schoenlappersvrouwtje is een voorbeeld van trouw en zet haar aanbidder flink op hun nummer. Op een goede dag krijgt het dorp bezoek van een rondtrekkende potsenmaker, die in de taveerne zijn kunsten zal vertonen. Terwijl twee aanbidders van het schoenlappersvrouwtje met elkaar op straat op de vuist gaan, trekt de potsenmaker plots de vermomming van zijn gezicht... (cop. Toneelfonds Janssens)
Vier verhalen om te vertellen : Het verhaal van een gezwel, een vrouw en twee mannen ; Het verhaal van Pieter die zich voor de builenpesepedemie in Afrika verantwoordelijk voelde ; Het verhaal van de man die in een hond veranderde ; Die van tafel tien;
Vier verhalen om te vertellen : Het verhaal van een gezwel, een vrouw en twee mannen ; Het verhaal van Pieter die zich voor de builenpesepedemie in Afrika verantwoordelijk voelde ; Het verhaal van de man die in een hond veranderde ; Die van tafel tien;
De schoenlapper is pas op latere leeftijd met een jonge, levenslustige vrouw getrouwd. Het huwelijk heeft hem echter maar weinig geluk gebracht, want het schoenlappersvrouwtje ontpopt zich al snel tot een ware feeks. Om schandalen in de buurt te vermijden, probeert de schoenlapper zijn vrouw zo veel mogelijk te sussen. Op den duur wordt het hem toch te machtig en neemt hij de benen. Zijn vrouw verandert als een blad aan een boom. Om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien opent zij een kleine taverne, waar de vrijers zich al gauw verdringen. Zelfs de burgemeester waagt zijn kansje, maar het schoenlappersvrouwtje is een voorbeeld van trouw en zet haar aanbidder flink op hun nummer. Op een goede dag krijgt het dorp bezoek van een rondtrekkende potsenmaker, die in de taveerne zijn kunsten zal vertonen. Terwijl twee aanbidders van het schoenlappersvrouwtje met elkaar op straat op de vuist gaan, trekt de potsenmaker plots de vermomming van zijn gezicht... (cop. Toneelfonds Janssens)
DigLin+ is een digitale methode om laagopgeleide anderstaligen vertrouwd te maken met het Latijnse schrift en de elementaire basis van het Nederlands. Alle teksten en vragen hebben betrekking op voor de leerder herkenbare situaties en taalhandelingen uit de dagelijkse praktijk. Dit boek bevat woorden en teksten die in de digitale methode worden aangeboden, aangevuld met vragen en tips voor verdere verwerking in de klas. Met behulp van de evaluatieformulieren krijgt de leerling inzicht in de eigen voortgang. Uitneembaar vindt u oefenkaartjes om thuis of in de klas te kunnen oefenen met de woorden.
Door spelenderwijs woorden te sorteren op begin-, midden- en eindklanken wordt het fonemisch bewustzijn gericht gestimuleerd. Onderzoek wijst uit dat een goed ontwikkeld fonemisch bewustzijn een positief effect heeft op het leren lezen en schrijven. De woordkaarten kunnen op verschillende manieren gesorteerd worden, dit stimuleert de taalontwikkeling en het creatief denken.