Theorie en oefeningen om leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs te leren debatteren en argumenteren.
Terug naar het echte gesprek dat uit meer dan 140 tekens bestaat. Eindelijk de kans om met echte, analoge vrienden eens helemaal de diepte in te gaan. We omringen ons met allerlei communicatiemiddelen (e-mail, sms, Twitter, facebook) en zijn bereikbaarder dan ooit, maar nooit eerder spraken we zo langs elkaar heen. Via de sociale media kwebbelen we en kletsen we heel wat af, maar komen we aan een werkelijk gesprek nog wel toe? Hoe voer je een gesprek? Hoe ga je de diepte in? Hoe leer je iemand echt kennen? Wat zijn wezenlijke vragen? Deze conversatiekaarten brengen het gesprek op gang, of het nu gaat om boring birthdays, een intiem vriendengesprek, een double date of een familiediner. Het essay laat zich schijnen op de kunst van het gesprek.
Hoe kunnen leerkrachten zorgen dat er op school een dialoog tot stand komt over moeilijk bespreekbare themas, waarbij respect wordt getoond voor elkaars mening? Hoe pak je heikele themas en brandende actualiteit, controversen uit de wereld aan in de klas? Hoe kom je met je leerlingen tot een democratische manier van meningen formuleren, luisterbereidheid, respectvol omgaan met elkaar? Deze bundel bevat handvaten, achtergrond en methodische suggesties om de aanpak van dit soort conflicterende materies in de klas in goede banen te leiden.