In het onderwijs is het gebruikelijk dat vooral docenten tijdens de les hard aan het werk zijn. Ze leggen uit, lichten toe, demonstreren, laten sheets zien, schrijven op bord en flap, terwijl studenten er breeduit hun gemak van nemen en heerlijk achterover leunen. Wie echter wil leren, ontkomt er niet aan om uren te maken, meestal veel uren als het om het leren van een gecompliceerd beroep gaat. Lessen die studenten hoofdzakelijk rust bieden, hebben weinig met leren van doen. Tussen 1994 en 2000 schreef Dick de Bie een kleine vijftig leswijzers, stuk voor stuk nuttige suggesties voor docenten, bedoeld om hun een hart onder de riem te steken. Gooi de les compleet om en begin aan het eind. Of: laat studenten het werk van de docent uitvoeren. De leswijzers zijn nu verzameld onder het motto Zo kan het ook!
Praktische gids voor leerkrachten, coördinatoren en directies over het begeleiden van anderstalige nieuwkomers in het onderwijs. Met zwart-witillustraties.
Handleiding voor NT2-docenten om hun lessen en de omgang met cursisten vorm te geven, waarbij er veel aandacht is voor versterking van de competenties van de leerkracht.
Tips voor leerkrachten die Nederlands als tweede taal geven: aan de hand van 24 stappen wordt beschreven hoe je veelvoorkomende knelpunten kunt voorkomen of oplossen.