Filosofisch en activistisch pleidooi over de betekenis van tijd, waarin de Amerikaanse kunstenaar en schrijver (1986) onderzoekt hoe de mens los kan komen van een bestaan geregeerd door de klok. Met illustraties.
Studie over de rol die tijd speelt in de menselijk ervaring, de rol die de hersenen en het bewustzijn spelen in de tijdbeleving en hoe we daar meer greep op kunnen krijgen.
Hammond gaat na hoe de mens ‘tijd’ beleeft. Ze kiest daarbij voor een psychologische invalshoek: onze geest creëert volgens haar opzettelijk subjectieve tijdspercepties, beïnvloed door ons geheugen, onze concentratie en emoties. Hoe kunnen we efficiënter met onze tijd omgaan, tijd versnellen of vertragen, de toekomst voorspellen etc.?
Overzicht van de werking en tekortkomingen van het menselijk geheugen en van de verschillende technieken om het geheugen te trainen en feiten te onthouden, mede aan de hand van de eigen ervaringen van de Amerikaanse wetenschapsjournalist.
Hoe kijken wij en is het wel echt wat we zien? Hoe bei͏̈nvloeden beelden ons? Met behulp van onder meer schilderijen, reclamefolders en de computer wordt antwoord op deze vragen gegeven. Vanaf ca. 10 jaar.
Reconstructie van de schietpartij op Columbine High School in 1999 waarbij dertien dodelijke slachtoffers vielen, met een onderzoek naar de achtergronden van de 17- en 18-jarige daders.
Beschrijving vanuit psychologisch perspectief van de processen die plaatsvinden in een ouder wordend geheugen en die in verband worden gebracht met alledaagse ervaringen.