Na de dood van zijn vrouw stelt een wetenschapper zijn leven volledig in dienst van de muzikale carrière van zijn jonge dochter. Ondanks al zijn zorg raakt hij haar steeds meer kwijt.
Een moeder (Anna Enquist) kijkt terug op het leven van haar verongelukte dochter, op de maat van de Goldberg-variaties, door Bach gecomponeerd na het verlies van een zoon.
Een terminaal zieke Amerikaanse bouwvakker en oorlogsveteraan, die zijn vrouw door een auto-ongeluk verliest en zelf wonderbaarlijk geneest, probeert het eenouderschap met vallen en opstaan in praktijk te brengen.
Autobiografisch relaas over de verwerking door de auteur van het verlies van twee pasgeboren dochtertjes die aan een zeldzame stofwisselingsziekte stierven.
Claire, deel van een drieling, was achttien toen ze stierf aan muco. Haar moeder en haar zus en broer moesten opeens verder zonder de spil van hun gezin. ‘Zij was de sterke, wij de watjes’, zeggen ze alle drie. Zij moesten ineens op zoek naar hun eigen kracht, en dat terwijl ook Michelle getroffen is door dezelfde verschrikkelijke ziekte.
Matteo en zijn zoon lopen gehaast door de straten van Napels. Op een kruispunt ontstaat een schietpartij. Ze laten zich op de grond vallen. Als Matteo opstaat blijft zijn zoon liggen, doodgebloed, geraakt door een verdwaalde kogel. De dood van hun zoon drijft Matteo en zijn vrouw tot waanzin. Matteo kan niet meer werken en schuimt 's nachts de straten van Napels af. Op een avond ontmoet hij in een bar een zonderlinge professore die vertelt over een mogelijkheid om af te dalen naar de hel. Wat als Matteo zijn zoon daar zou kunnen ophalen?