Deze gids leidt je naar zestig locaties, verspreid over heel Vlaanderen: forten, kastelen en andere legendarische gebouwen. Telkens vind je hierbij een verhaal, legende of sage en fiets-, wandel- of autotochten langs sporen die vandaag nog aan het verhaal herinneren.
Lazlo (20) is zijn hele leven al een dromer en gefascineerd door de mythische, verloren stad Ween. Als een groep legendarische krijgers vakmensen zoekt voor een missie naar Ween, grijpt Lazlo de gelegenheid aan om zijn droomstad te kunnen zien. Vanaf ca. 15 jaar.
Het Schaakspel, een paneel van de vijftiende-eeuwse Vlaamse meester Pieter van Huys, is niet zomaar een schilderij. Een door de moderne technieken onthulde, verborgen inscriptie wijst op een nooit opgelost raadsel en het in het kunstwerk afgebeelde schaakprobleem moet de sleutel tot het geheim bevatten. Terwijl de hoofdpersonen, onder wie een jonge vrouwelijke restaurateur, een coke snuivende galeriehoudster, een homoseksuele antiquair en een excentrieke schaakmeester, naar de oplossing zoeken, vinden er in hun directe omgeving nieuwe raadselen plaats, die de intrige ingewikkelder maken.
Lynsey (ik-persoon) heeft adhd en is gek op haar vriendje Noah. Als Noah op een dag ineens verdwenen is, ontdekt ze dat hij met een groepje vrienden aan geocoaching deed. Lynsey vindt allerlei gps-coo͏̈rdinaten en gaat samen met haar hond Max op zoek naar Noah. Maar hoe goed kende ze hem eigenlijk? Vanaf ca. 15 jaar.
Het spookt in de rui͏̈ne van een West-Vlaamse abdij, beweert de paranormaal begaafde Alex. Hij tracht zijn klasgenoten, en vooral zijn vriendin Sara, daarvan te overtuigen. Vanaf ca. 13 jaar.
Wanneer er een reusachtig tropisch zwemparadijs wordt gebouwd op de plaats waarvan Matthias' grootvader weet dat het gevaarlijk is, gaan Matthias en zijn vriendin op onderzoek uit.
De moeder van Deedee is verdwenen. Het politieonderzoek gaat volgens Deedee te traag. Ze besluit aan de hand van haar dromen en visioenen zelf op zoek te gaan naar haar moeder. Vanaf ca. 12 jaar.
Er heerst een concurrentiestrijd tussen de Nachtraven, de redactie van de schoolwebsite en M&M, de redactie van een jongerenrubriek in een plaatselijke krant. De directrice looft een prijs uit voor de beste reportage. De Nachtraven stuiten op een verdwijning van twee vazen uit een museum. Op school verdwijnen ondertussen ook spullen en wordt graffiti gespoten.
Zestig jaar na de Tweede Wereldoorlog worden bij het baggeren van de slotgracht een schedel en een Duitse helm gevonden. Thomas ontdekt dat zijn opa hier iets mee te maken heeft. Maar wat precies? Vanaf ca. 11 jaar.
Na een verhuizing kan Frederik moeilijk wennen in zijn nieuwe omgeving; wel wil hij beslist weten wat er gebeurd is bij een geheimzinnige poel. Vanaf ca. 10 jaar.