De zoon van een uit Libanon gevlucht gezin voelt zich in de steek gelaten als zijn vader plotseling verdwijnt en gaat, als hij wat ouder is, zijn vader in Libanon zoeken.
Sam, een Zwitserse architect met Indiase roots, reist naar Bagdad waar hij misschien een operagebouw mag neerzetten. Een geweldige carrièrekans want een befaamd architect had in de jaren vijftig al eens een operagebouw ontworpen voor Irak, maar dat is nooit gebouwd. Een tijdje later wordt Sam verdacht van spionage en belandt hij in de cel.
Perzië, eind negentiende eeuw. Het land is vervallen geraakt en hinkt achterop. Politieke vernieuwingen of technologische vooruitgang schrikken de sjah af. Uit angst voor machtsverlies probeert hij het volk onwetend te houden.
Als een Engelse cartografe en haar man voor zijn werk in de jaren '80 naar Djedda verhuizen, worden ze daar geconfronteerd met de tegenstellingen tussen de westerse en de Arabische wereld.
Het gefictionaliseerde leven van de charismatische Palestijnse Midhat Kamal, overgrootvader van de auteur, tegen het decor van het einde van het Ottomaanse Rijk en het opkomend Syrisch en Palestijns nationalisme.
Levensverhaal van een Palestijnse vrouw die slachtoffer van eerwraak werd, twee aanslagen op haar leven overleefde en onder een schuilnaam een nieuw leven wist op te bouwen.
Als wederdienst aan de Palestijnse man die ooit zijn leven redde, reist een Duitse arts naar Beiroet op zoek naar een vrouw die daar tijdens de Libanese Burgeroorlog is verdwenen.
Op de motor volgde Leyers de route van de eerste kruistocht en ging op zoek naar de sporen van de kruisvaarders. Onderweg ontdekt hij de conflicten tussen Serviërs en Kroaten, Turken en Grieken, Israëliërs en Palestijnen de bloedige erfenis zijn van een doldriest avontuur dat zich bijna duizend jaar geleden afspeelde.
Tariq, een jongen die in Noorwegen opgroeit, radicaliseert en in Syrie͏̈ gaat vechten, belandt bij zijn terugkeer in de gevangenis en doet daar zijn verhaal.
In de schaduw van een altijd dreigende oorlog beleven drie Israe͏̈lische meisjes hun diensttijd als een eindeloze verveling waarin maar weinig afleiding te vinden is.
Damascus in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Nura, een mooie jonge vrouw, ontvlucht met haar minnaar Salman haar verstikkende huwelijk. Zij zet daarmee haar leven op het spel, want zij is een moslima en Salman een christen. Maar Salman is haar grote liefde, het tegendeel van haar echtgenoot, de kalligraaf Hamid Farsi. Deze heeft allang iedere belangstelling voor haar verloren, hij houdt zich alleen nog bezig met de modernisering van het Arabische schrift. Maar daarmee rijdt hij allerlei politieke en fanatiek religieuze partijen in de wielen. Zijn tegenstanders smeden in alle rust een complot om hem voorgoed tot staan te brengen. En al die tijd is Hamid zich van geen gevaar bewust.
Aan de poort van de Pauluskapel in Damascus hangt op een ochtend het lijk van een moslimofficier. De politiecommissaris die de weduwe wil verhoren, wordt van de zaak gehaald. In het geheim zet hij zijn onderzoek voort en hij ontdekt het motief voor de moord: een bloedvete tussen twee families die elkaar naar het leven staan en een liefde die er niet mag zijn, omdat verzoening niet voorkomt in de oude familiestructuren. De auteur schildert de conflicten tussen religies, politieke systemen en mensen in bijna een eeuw Syrische geschiedenis.
In de 12e eeuw blijkt de toekomstige heerser van het Midden-Oosten Saladin een goede leerling als het gaat om studie van de Koran en om militaire zaken.
Een Iranie͏̈r met veel economische macht en belangen in Alaska probeert te achterhalen wie de aanleg van de pijpleiding van het noorden van Alaska naar een ijsvrije haven saboteert.