Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitvoerder
Recensie
Genre
Uitgegeven tussen

12 Resultaten

Sorteren op
Boek

Geen pANiek... : snel op weg met anderstalige nieuwkomers

Lieve Lenaerts (Auteur), Yasmine Wauthier (Auteur)

Praktische gids voor leerkrachten, coördinatoren en directies over het begeleiden van anderstalige nieuwkomers in het onderwijs. Met zwart-witillustraties.

Boek

De vliegtuigklas : naar sterk taalonderwijs op de basisschool

Carolien Frijns (Auteur)

De toenemende diversiteit stelt scholen op de proef. Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een "woonkamerschool' als het ware, om taal maximaal te stimuleren? En hoe pakken we dat aan? De vliegtuigklas is een unieke literair-professionele gids over taal en onderwijs. Dit boek brengt twee werelden samen: literatuur en wetenschap. Want alleen kunnen ze veel, maar samen kunnen ze meer. De literaire vondsten bestaan uit miniaturen over het anderstalige basisschoolkind, diens ouders en leerkrachten. We zitten in woonkamers van Turkse gezinnen in Vlaanderen, drinken koffie in leraarskamers op verschillende basisscholen en duiken in dromen. De wetenschappelijke vondsten gaan over taal leren, meertaligheid en ouderparticipatie. We leren van helder gebrachte inzichten uit internationaal onderzoek, doorspekt met praktijkvoorbeelden en concrete ideeën voor de onderwijspraktijk.

Boek

Haal meer uit meertaligheid : omgaan met talige diversiteit in het basisonderwijs

Lore Van Praag (Redacteur), Sven Sierens (Redacteur), Orhan Agirdag (Redacteur), Julie Van den Bossche (Medewerker)

Beschrijving van een onderzoeks- en ontwikkelingsproject in het Vlaamse basisonderwijs gericht op het beter benutten van meertaligheid.