Praktische methode voor begeleiders van kinderen en jongeren om hen te begeleiden bij het rebelleren, het geven van hun mening en het laten horen van hun stem, waarbij empathie, lef en verbeelding centraal staan.
Met het lespakket Wat denk jij? worden leerlingen geprikkeld om met elkaar in gesprek te gaan over alledaagse dingen. Zo leren ze de basis van filosoferen en denken over het leven. En een filosofisch gesprek is dé manier voor leerlingen om te werken aan gespreksvaardigheid én aan een grotere woordenschat. NT2 niveau A1-B1.
Een magnetisch visjesspel dat kleuters op een speelse manier uitnodigt om de eerste sociale en interpersoonlijke vaardigheden concreet te ontwikkelen en te oefenen. Het babbelspel sluit perfect aan bij de ontwikkelingsdoelen muzische vorming voor kleuters. De domeinen beeld, drama, beweging en attitude komen uitgebreid aan bod in dit spel. De vaardigheden zijn opgesplitst in 4 rubrieken: spontaan praten over een bepaalde situatie (groen), praten over jezelf (blauw), non-verbale opdrachten (oranje), verbale opdrachten (roze) Het spel wordt gespeeld onder begeleiding en is bedoeld voor 2 tot 8 spelers van 4 tot 6 jaar.
Dit document is een handreiking bij Suus & Luuk themaboeken om doelgericht te kunnen werken aan met name de taal. Het materiaal van Suus & Luuk is ontwikkeld vanuit de praktijk en gebaseerd op recente wetenschappelijke literatuur. In het eerste deel van deze handreiking wordt een theoretisch kader geschept en worden taalkundige begrippen nader verklaard en besproken. Per beschreven aspect worden de specifieke doelen zoals vastgesteld door Van den Dungen (2007) en Gerrits e.a. (2017) genoemd. Het tweede deel van deze handreiking is een praktische handleiding bij de verschillende hoofdstukken van de Suus & Luuk themaboeken.