Tijdens een reis naar Benin krijgt de schrijfster een onthutsend beeld van de westerse ontwikkelingshulp aan dit land; aangevuld met enkele columns over Suriname.
'Zielige beelden van kinderen met hongerbuikjes en vliegen - dat kan echt niet meer!' zegt de een. 'Zielige beelden leveren het meeste geld op. Dus is er niks mis mee', zegt de ander. Dit zijn de uitersten van een discussie die al decennialang woedt binnen de ontwikkelingssamenwerking. Aan de ene kant het besef dat hulporganisaties integere beelden moeten gebruiken en ook de context van het verhaal moeten vertellen. Aan de andere kant de noodzaak van stevige fondsenwerving door straffe bezuinigingen. Over dit dilemma gaat Reframing the Message. Het boek is een weergave van het journalistieke debat waarmee Wilde Ganzen en Vice Versa het onderwerp wilden verdiepen en de discussie een stap verder brengen. Deze door journaliste Siri Lijfering samengestelde bundel bevat achtergronden, feiten, interviews en meningen van opinieleiders op het gebied van fondsenwerving en campagnevoeren. Daarnaast biedt het praktische tools waarmee ontwikkelingsorganisaties aan de slag kunnen.
Ontwikkelingsorganisaties zijn volop in beweging. In aansluiting op veranderingen in de samenleving, zijn zij druk bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. Zij doen dit, al dan niet in reactie op de financiële crisis, door slim in te spelen op nieuwe technologieën, het creëren van nieuwe businessmodellen en het zoeken naar andere manieren van contact met de achterban. Partnerships met bedrijven, het ontwikkelen van nieuwe producten, het gebruik van open data, platforms: op allerlei fronten vindt vernieuwing plaats. Branchevereniging Partos inventariseerde de innovaties op zes terreinen: organisatie, werkwijze, methoden en technieken, producten en diensten, financiering en cross-sectorale samenwerking. Conclusie: de branche bruist! Enkele geïnterviewden: 'Dat medefinancieringsorganisaties relatief klein zijn, hoeft niet tot klein denken te leiden' 'Als je iets wilt bereiken, moet je buiten de lijntjes durven kleuren' 'Het lerend vermogen van ontwikkelingsorganisaties is groot' 'Terwijl ontwikkelingswerk gaat over controle en het afleggen van verantwoordelijkheid, laten wij het los' 'De groei van open data leidt tot nieuwe producten en diensten' 'Innoveren is vooral een kwestie van tempo maken en versnellen' 'Dat we wisten dat het geld binnen twee jaar op zou zijn, was een belangrijke accelerator van veranderingen' 'Donateurs zijn geen wandelende portemonnees, je moet ze als vrienden behandelen' 'Co-creatie is bij ons de belangrijkste aanjager geweest'