Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

102 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Handleiding

StruX : ik en de maatschappij: gezondheid

Tessel Mulder (Auteur)

De uitgebreide methode StruX is bedoeld voor leerlingen van het BSO en het BuSo en leidt op voor een zelfstandige plaats in de maatschappij, arbeid of het aanvullend secundair beroepsonderwijs. De methode bestaat uit kleine leereenheden en geeft sturing aan het proces: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik om zo een realistisch zelfbeeld te vormen. Picto's geven de leerling duidelijke informatie over de aard van de opdracht (nadenken, uitvoeren, evalueren, reflecteren, in gesprek gaan, ...). Sommige opdrachten verwijzen naar een foto, formulier of film op de website van StruX. In het beeldwoordenboek op de website zijn belangrijke woorden gebundeld. De website is vrij toegankelijk. De leerlijn Ik en de maatschappij bestaat uit 18 leer-werkboeken. Het leer-werkboek "Gezondheid" gaat over de bouw en functie van het menselijk lichaam. Onderwerpen die aan bod komen zijn lichamelijke ontwikkeling, gezond eten en bewegen. Hoe vind je balans tussen inspanning, ontspanning en rust? Het betreft de dimensie vitaal burgeschap.

Uitgever

Edu'Actief (2015)

Taal
Doelgroep
Boek

Het grote blij, boos, baal boek : alle gevoelens op een rijtje

Mary Hoffman (Auteur), Ros Asquith (Illustrator)

Waarvan word je blij, verdrietig, opgewonden? Wat maakt je nieuwsgierig, boos, rustig? Wat is eenzaamheid of verlegenheid? Over gevoelens. Het grote blij, boos, baal boek kan gebruikt worden bij veel verschillende activiteiten voor kinderen van 5 tot 10 jaar. Het boek begint met de openingszin: Hoe voel jij je vandaag? Aan de hand van deze vraag kan op verschillende manieren met het boek worden gewerkt, zoals: kringactiviteiten bij het bespreken van gevoel en gevoelens; remediërend materiaal: kinderen zelf laten aanwijzen en aangeven hoe zij zich voelen. Bij Kinderen en… hun sociale talenten: aan laten geven welke gevoelens een rol spelen bij welke vaardigheden. Het is een boek dat zowel voor scholen, maar ook voor trainers, remedial teachers, speltherapeuten e.d. zeer geschikt kan zijn als basismateriaal.

Uitgever

Ploegsma (2013)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Boek

Het hele brein, het hele kind : twaalf revolutionaire strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren

Daniel J. Siegel (Auteur), Tina Payne Bryson (Auteur)

Dit boek is bedoeld voor ouders en andere opvoeders die kinderen willen helpen hun emotionele intelligentie te ontwikkelen. De auteurs laten zien hoe het kinderbrein zich ontwikkelt en hoe je inzichten uit de neuropsychologie kunt toepassen bij het opvoeden. De focus ligt op kinderen van nul tot twaalf jaar. De heldere uitleg, leeftijdsgerichte strategieën en illustraties helpen om de opgedane kennis gemakkelijker te implementeren.

Uitgever

Scriptum (copy 2019)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Kit

Kijk ! Groep 1-2 : Praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling bij vier-tot zevenjarigen

Ab Van den Bosch (Auteur), Liesbeth van Waas (Auteur), Maartje Weterings (Auteur)

KIJK! Groep 1-2 is een werkwijze die leraren ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 4 en 7 jaar. Je kijkt naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast kijk je naar een groot aantal aspecten van de ontwikkeling. Dit doe je met behulp van een aantal ontwikkelingslijnen. KIJK! gaat over de praktijk van iedere dag. Werken met KIJK! vergroot je deskundigheid ten aanzien van het observeren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Het helpt je bij het maken van bewuste keuzes voor de manier waarop je die ontwikkeling het beste kunt ondersteunen. De gegevens kun je zowel handmatig als digitaal verwerken. Voor de digitale verwerking van de gegevens maak je gebruik van de Webbased-versie van KIJK!. KIJK! Groep 1-2 sluit naadloos aan bij KIJK! 0-4 jaar. Samen maken ze deel uit van KIJK! 0-7 jaar. KIJK! heeft alles in zich om de ontwikkeling van jonge kinderen doelgericht te stimuleren. Op basis van een gedegen analyse stel je een beredeneerd activiteitenaanbod samen, dat aansluit bij de ontwikkelbehoef­ten van het kind. KIJK! is een uitstekend hulpmiddel bij het voeren van gesprekken over kinderen met ouders en leraren. De kit bestaat uit: de handleiding; de katern KIJK! Ouders;het volgboekje 1-2

Uitgever

Bazalt (2015)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Kijk ! 0-4 jaar : Praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling bij baby's, dreumessen en peuters

Ab Van den Bosch (Auteur), Anneke Duvekot-Bimmel (Auteur)

KIJK! 0-4 jaar is een werkwijze die pedagogisch medewerkers ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 4 jaar. Je kijkt naar basiskenmerken, betrokkenheid en aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Daarnaast kijk je naar een groot aantal aspecten van de vroegkinderlijke ontwikkeling. Dit doe je met behulp van een aantal ontwikkelingslijnen. KIJK! 0-4 jaar gaat over de praktijk van iedere dag. Werken met KIJK! vergroot je deskundigheid ten aanzien van het observeren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Het helpt je bovendien bij het maken van bewuste keuzes voor de manier waarop je die ontwikkeling het beste kunt ondersteunen.De gegevens kun je zowel handmatig als digitaal verwerken. Voor de digitale verwerking van de gegevens maak je gebruik van KIJK! Webbased. KIJK! 0-4 jaar is een uitstekend hulpmiddel bij het voeren van gesprekken over jonge kinderen met ouders en pedagogisch medewerkers.

Uitgever

Bazalt (2012)

Taal
Boek
Boek

Samen op ontdekking : Een pakket voor anderstalige nieuwkomers ter bevordering van het welbevinden en de sociaal-emotionele ondersteuning.

Britt Vervelghe (Auteur)

Een studente aan de Vives hogeschool onderzocht voor haar bachelorproef het welbevinden van anderstalige nieuwkomers in een Vlaamse basisschool. De cijfers waren geruststellend; de meeste van de anderstalige nieuwkomers bleken redelijk goed in hun vel te zitten op hun nieuwe school. Maar zaken zoals de betrokkenheid en het zelfvertrouwen binnen het klasgebeuren werden toch nog te vaak als negatief of onvoldoende gezien. Maar het opvallendste was de vraag naar meer en bruikbaar materiaal rond het werken met anderstalige nieuwkomers. De leerkrachten gaven aan dat zij het moeilijk vinden om te communiceren met de anderstalige nieuwkomer, om duidelijk over te komen naar de leerling toe. Een gevolg hiervan is dat de leerling zich niet op zijn/haar gemak voelt en dat hij/zij angst heeft. Met andere woorden, het heeft een negatieve invloed op het welbevinden van de leerling. Maar ook voor de leerkrachten is dit een lastige situatie. De centrale vraag binnen dit gehele onderzoek was Welk materiaal kunnen we aanbieden aan anderstalige nieuwkomers en de leerkrachten om de sociaal-emotionele opvang van deze leerlingen te bevorderen en hun welbevinden te verhogen?. Vanuit deze vraag werd er getracht om een pakket op te stellen dat tegemoet kan komen aan de noden van de leerkracht en leerlingen.

Uitgever

Vives (2014)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Wolvenkinderen

Roosje Koninckx (Auteur), Richard Van de Vieren (Auteur)

Het doeboek ''WOLVENKINDEREN'' neemt je bij de hand en geeft inspiratie en zin om met kinderen buiten op avontuur te gaan. Ook voor volwassenen is het leuk om het kind in zich weer eens los te laten. Kastanjes poffen, vuurtje stoken en soep of wafels op het kampvuur maken? Weet je nog? Je vindt het allemaal terug in ''WOLVENKINDEREN'', want dit doeboek is ook een receptenboek vol leuke en gemakkelijke recepten die je zo buiten kan maken.Het is geen nieuws dat kinderen steeds minder buiten spelen en meer op de iPad zitten. Maar hoe doorbreek je de cirkel en krijg je ze weg van het scherm en weer naar buiten? Want buiten spelen is goed voor zowel je mentale als lichamelijke gezondheid. Door outdoors op avontuur te gaan, leren kinderen vaardigheden waar ze als volwassene alleen maar voordeel uit halen. Kampen bouwen vraagt om inzicht en innovatie. Een eigen moestuin vereist toewijding en planning. En om vuur te maken, heb je zelfbeheersing en controle nodig. Onze superhelden van later groeien vandaag!

Uitgever

Ranger (2018)

Taal
Doelgroep
Arhus
Losbladig

Speel je slim 1 : Spel- en materialenmap

Dorine Cleve ()

Gezelschapsspelletjes spelen is iets wat jonge kinderen geweldig leuk vinden. Maar het kan ook heel leerrijk zijn. Deze map staat boordevol gezelschapsspelletjes waarmee kinderen zonder het te beseffen heel wat vaardigheden ontdekken en oefenen. En dat gebeurt gewoon al spelend! Dit pakket bevat kant-en-klaar spelmateriaal voor kleuters vanaf 3 jaar. Lees de eenvoudige, stapsgewijze instructie en ga meteen aan de slag! Je hoeft enkel nog de speelborden uit de map te nemen, de opdrachtkaarten uit te knippen en een (kleuren)dobbelsteen en enkele pionnen klaar te leggen. Als je de materialen lamineert en verstevigt, gaan deze spelletjes jarenlang mee! Deze spellen bieden je een hoop inspiratie en een divers aanbod aan concrete activiteiten om je hoeken doelgericht te verrijken en de kinderen zelfstandig te laten spelen. Dit materiaal kun je tevens inzetten om te werken binnen een zorgcontext. Alle spelletjes in dit pakket zijn ontwikkeld volgens de ontwikkelingsdoelen uit het onderwijs. Aan de hand van het overzichtsschema weet je meteen rond welke doelen een bepaald spel werkt, of kun je snel spellen selecteren op basis van de doelen die je wilt bereiken. Speel je slim 1 richt zich op het verwerven van volgende vaardigheden: getalbegrip tot drie ontwikkelen; kleurenkennis ontwikkelen; de een-eenrelatie leren toepassen; ruimtelijk inzicht (o.a. de relatie deel-geheel ontdekken); taalontwikkeling stimuleren; visuele waarneming verfijnen; fijne motoriek ontwikkelen; stimuleren van taakgerichtheid en concentratie; werken aan sociale vaardigheden.

Uitgever

Abimo (2015)

Taal
Serie
Doelgroep
Arhus
Losbladig

Speel je slim 2 : Spel- en materialenmap

Dorine Cleve ()

Gezelschapsspelletjes spelen is iets wat jonge kinderen geweldig leuk vinden. Maar het kan ook heel leerrijk zijn. Deze map staat boordevol gezelschapsspelletjes waarmee kinderen zonder het te beseffen heel wat vaardigheden ontdekken en oefenen. En dat gebeurt gewoon al spelend! Dit pakket bevat kant-en-klaar spelmateriaal voor kleuters vanaf 4 jaar. Lees de eenvoudige, stapsgewijze instructie en ga meteen aan de slag! Je hoeft enkel nog de speelborden uit de map te nemen, de opdrachtkaarten uit te knippen en een (kleuren)dobbelsteen en enkele pionnen klaar te leggen. Als je de materialen lamineert en verstevigt, gaan deze spelletjes jarenlang mee! Deze spellen bieden je een hoop inspiratie en een divers aanbod aan concrete activiteiten om je hoeken doelgericht te verrijken en de kinderen zelfstandig te laten spelen. Dit materiaal kun je tevens inzetten om te werken binnen een zorgcontext. Alle spelletjes in dit pakket zijn ontwikkeld volgens de ontwikkelingsdoelen uit het onderwijs. Aan de hand van het overzichtsschema weet je meteen rond welke doelen een bepaald spel werkt, of kun je snel spellen selecteren op basis van de doelen die je wilt bereiken. Speel je slim 2 richt zich op het verwerven van volgende vaardigheden: getalbegrip tot zes ontwikkelen; de een-eenrelatie leren toepassen; het synchroon tellen stimuleren; oefenen van de begrippen 'meer', 'minder' en 'evenveel'; taalontwikkeling stimuleren aan de hand van rijm, visuele discriminatie, het verdelen van woorden in klankgroepen…; informatie vanuit twee richtingen leren samenbrengen in een rooster (matrix); een opgelegd patroon voortzetten; stimuleren van taakgerichtheid en concentratie; werken aan sociale vaardigheden.

Uitgever

Abimo (2015)

Taal
Serie
Doelgroep
Arhus
Losbladig

Speel je slim 3 : Spel- en materialenmap

Dorine Cleve ()

Gezelschapsspelletjes spelen is iets wat jonge kinderen geweldig leuk vinden. Maar het kan ook heel leerrijk zijn. Deze map staat boordevol gezelschapsspelletjes waarmee kinderen zonder het te beseffen heel wat vaardigheden ontdekken en oefenen. En dat gebeurt gewoon al spelend! Dit pakket bevat kant-en-klaar spelmateriaal voor kleuters vanaf 4 jaar. Lees de eenvoudige, stapsgewijze instructie en ga meteen aan de slag! Je hoeft enkel nog de speelborden uit de map te nemen, de opdrachtkaarten uit te knippen en een (kleuren)dobbelsteen en enkele pionnen klaar te leggen. Als je de materialen lamineert en verstevigt, gaan deze spelletjes jarenlang mee! Deze spellen bieden je een hoop inspiratie en een divers aanbod aan concrete activiteiten om je hoeken doelgericht te verrijken en de kinderen zelfstandig te laten spelen. Dit materiaal kun je tevens inzetten om te werken binnen een zorgcontext. Alle spelletjes in dit pakket zijn ontwikkeld volgens de ontwikkelingsdoelen uit het onderwijs. Aan de hand van het overzichtsschema weet je meteen rond welke doelen een bepaald spel werkt, of kun je snel spellen selecteren op basis van de doelen die je wilt bereiken. Speel je slim 3 richt zich op het verwerven van volgende vaardigheden: getalbegrip tot zes verder ontwikkelen; hoeveelheden tot tien leren tellen; verwerven van de begrippen: meer, minder, evenveel, één meer, één minder, twee meer, 2 minder …; verwerven van de begrippen: boven, onder, links, rechts …; stimuleren van taalvaardigheid a.d.h.v. visuele en auditieve discriminatie, rijm, samengestelde woorden, het verdelen van woorden in klankgroepen, beginklanken onderscheiden …; denkontwikkeling stimuleren; ruimtelijk inzicht stimuleren; informatie vanuit twee richtingen leren samenbrengen in een rooster; taakgerichtheid en concentratie; werken aan sociale vaardigheden.

Uitgever

Abimo (2015)

Taal
Serie
Doelgroep
Boek

Leer je kind kennen : Over ontplooiing

Jelle Jolles ()

Jongeren zijn ‘werk in uitvoering’. Over de hele periode van kindertijd en adolescentie doen zij kennis en ervaringen op. Hun cognitieve vaardigheden ontwikkelen zich evenals hun sociaal gedrag en hun vaardigheid in het omgaan met emoties. Dat alles is nodig om zich als volwassene te kunnen inpassen in onze snel veranderende samenleving. Daarom rijpt het brein nog door tot ver na het twintigste jaar. Complexe netwerken van verbindingen tussen hersencentra ontwikkelen zich nog in de jonge volwassenheid. Dat doen ze op geleide van de kennis en ervaringen die de jongere opdoet. Daarvoor zijn ouders en andere opvoeders – de leraar, de sportcoach – bepalend. Zij zijn essentieel voor de ontplooiing van hun kind (en diens brein): voor hun leren, hun denken en voor de ontwikkeling van de identiteit.

Taal
Doelgroep
Boek

Hulpwaaier Bewegen is een feest! : tips en strategieën voor spelenderwijs bewegen, thuis of in de klas

Annemarie Muysert-Baars (Auteur)

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen bijdraagt aan betere leerprestaties. Het doel van de Hulpwaaier Bewegen is een feest! is dan ook ervoor zorgen dat er meer (psychomotorische) beweegactiviteiten ingezet worden als waardevol onderdeel van het leerproces, en niet alleen als extraatje. Alle activiteiten in deze waaier zorgen ervoor dat kinderen met plezier bewegen en zich in de brede zin van het woord ontwikkelen. De beweegspelletjes zijn onderverdeeld in secties die de volgende ontwikkelingsgebieden bestrijken: cognitie (lees-, reken- en taalactiviteiten); motoriek (fijn- en grofmotorisch); sociaal-emotioneel. Per sectie is er nog een onderscheid tussen activiteiten die een kind individueel of samen met jou (als spelleider) kan doen, en activiteiten die kinderen met zijn tweeën of in een groepje kunnen uitvoeren. De activiteiten zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Emotie dobbelstenen : Praat makkelijker over emoties

Elke dobbelsteen heeft 6 verschillende emoties. Gebruiksmogelijkheden: - meng een dobbelsteen bij een regulier spel en voeg hiermee een extra spelelement toe doordat de speler de emotie op de dobbelsteen moet uitbeelden tijdens of voor zijn beurt. - gooi de dobbelsteen en laat het kind vertellen wanneer hij die dag deze emotie heeft gevoeld. - leg 6 dobbelstenen met de emotie bij elkaar en laat het kind een situatie vertellen waar het kind deze emotie heeft gevoeld. Vervolgens geeft het kind aan hoe sterk deze emotie was door 1, 2, 3, 4, 5 of 6 dobbelstenen neer te leggen. Bij positieve emoties kan er gekeken worden hoe deze versterkt kunnen worden. Bij lastige emoties kan er gekeken worden wat je zou kunnen doen deze emoties af te zwakken of minder last van te hebben. - gooi een dobbelsteen en blader zo snel mogelijk door een tijdschrift totdat je een foto, plaatje, woord, zin of verhaal hebt gevonden die overeen komt met de emotie (goed met meerdere kinderen te spelen). Bruikbaar voor alle leeftijden.

Uitgever

Semmie (2015)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Ontwikkelingscirkels " De kleine scholier"

De Kleine Scholier omvat zeven sessies voor ouders van de derde kleuterklas over de ontwikkeling van een kleuter, waarbij zij inzicht verwerven omtrent het concept ‘schoolrijpheid‘.Het draaiboek is het resultaat van enkele jaren ervaring met De Kleine Scholier, en werd op vraag van verscheidene kleuterscholen uitgeschreven voor leerkrachten, zorgcoördinatoren, GOK-leerkrachten en/of anderen die het project willen opstarten in hun kleuterschool.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek

Sherborne bewegingspedagogiek : ontwikkelingsstimulerend bewegen

Jo Daems (Auteur), Tine Missinne (Auteur), Ilse Bontinck (Auteur), Bart Jaminé (Auteur), Véronique Goethals (Auteur), Marleen van Renterghem (Auteur)

Sherborne is een bewegingsmethode die haar weg heeft gevonden naar vele terreinen, zoals het onderwijs en de zorgsector. De basispijlers van de methode worden afgeleid uit de bevinding dat alle kinderen in hun ontwikkeling twee basisbehoeften hebben: zich goed voelen in het eigen lichaam en in staat zijn om relaties aan te gaan. De basispijlers zijn dan ook: zelfbewustzijn (waaronder lichaamsbewustzijn en ruimtebewustzijn) en bewustzijn van anderen. Dit boek is een uitbreiding van Het Groene Boekje, het basiswerk voor Sherborne in Vlaanderen. De basis wordt aangevuld met getuigenissen, talrijke bewegingsspelen, sessies bij verschillende doelgroepen, praktijkervaringen en suggesties. De ontwikkeling van het kind en de link met de Sherborne-methode worden beschreven voor motoriek, taal en communicatie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Het boek is geen receptenboek met kant-en-klare sessies. De sensitief-responsieve begeleidingsstijl van Sherborne maakt elke sessie uniek en op maat van de deelnemers. Het boek wil vooral inspireren om met de methode aan de slag te gaan: thuis met kinderen en kleinkinderen, in de kleuterschool, in het gewone en buitengewone onderwijs, in de jeugdbeweging, met jonge kinderen en oudere kinderen samen, met volwassenen...

Uitgever
Taal
Doelgroep
Kit

Kijk ! voor de BSO (BuitenSchoolse Opvang) : Praktisch hulpmiddel voor pedagogisch medewerkers om het welbevinden en het ontwikkelen van sociaal competent gedrag van kinderen in de buitenschoolse opvang gericht te observeren en te ondersteunen

Ab Van den Bosch (Auteur), Jenny de Vos (Auteur)

KIJK! voor de BSO is een instrument waarmee je op de buitenschoolse opvang de betrokkenheid van kinderen, hun welbevinden en aspecten van sociaal competent gedrag observeert en registreert. Het helpt je om op een systematische wijze zicht te krijgen op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De gegevens die je verzamelt zijn afkomstig uit twee bronnen: de pedagogisch medewerker en (vanaf dat het ongeveer 9 jaar oud is) het kind. Door deze twee bronnen bij elkaar te brengen, ontstaat een nauwkeurig en betrouwbaar beeld. Op basis van deze informatie is het mogelijk om in te spelen op de ontwikkelingsbehoeften en ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Aanpassen van de (speel)omgeving en een bewuste keuze van activiteiten vraagt veel van pedagogisch medewerkers. KIJK! voor de BSO geeft een duidelijke sturing aan dit proces. Met inschakeling van professionele ondersteuning op de werkvloer kun je het werken met KIJK! voor de BSO tot een vast en herkenbaar onderdeel van je werkwijze maken. KIJK! voor de BSO bestaat uit een handleiding en CD-rom. In de handleiding zijn ontwikkelschetsen opgenomen voor kinderen in groep 1-2 (4-6 jaar) en voor kinderen uit groep 3 t/m 8 (6-12 jaar). Deze schetsen geven je een beeld van hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen uit deze leeftijdsgroepen in grote lijnen verloopt. Ze geven aan wat je van de kinderen in deze periode normaal gesproken mag verwachten. Bij het registreren van observatiegegevens maak je gebruik van Signaleringslijsten. Voor kinderen van vanaf ongeveer 9 jaar is een Kindlijst ontwikkeld. Beide lijsten zijn opgenomen op de CD-rom.

Uitgever

Bazalt (2010)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Duiven vliegen op : een sprankelend vertelde roman

Melinda Nadj Abonji (Auteur)

'Op deze blauwe novemberdag dachten we aan onze overledenen, oudtantes en oudooms, aan onze grootouders die we nooit hebben leren kennen, moeders moeder en Papuci, voor u, Mamika, hebben we een lied gezongen, en namens u hebben we erom gebeden dat de levenden niet voor hun tijd zullen sterven.' Ildikó komt als dertienjarig meisje in een nieuw land te wonen. Daarvóór leefde ze met haar zusje Nomi bij haar grootmoeder in een streek in voormalig Joegoslavië. Haar moedertaal is echter Hongaars, want daar kwam haar familie oorspronkelijk vandaan. Het nieuwe leven in Zwitserland is hard voor het gezin. Ildikó heeft het gevoel zich altijd te moeten aanpassen. Ze is onzeker en ziet zichzelf als een duif die wordt opgeschrikt door naderende voetstappen. Met haar ouders en zusje reist ze op gezette tijden terug naar haar geboortedorp, waar ze luistert naar de verhalen van vooral haar grootmoeder over de tragische gebeurtenissen die de geschiedenis van de familie hebben getekend. Als in de jaren negentig de spanningen oplopen door de oorlog in de Balkan, en Ildikó geconfronteerd wordt met een schokkend voorval in het café van haar ouders, realiseert ze zich dat ze de cirkel van heden en verleden moet zien te doorbreken.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Zet jezelf in mijn plaats : spel voor waardenopvoeding

Deze driedelige klapper omvat 10 situaties, 15 personages en10 emotie pictogrammen. Jonge kinderen van 3 tot 8 jaar kunnen een situatieprent en een personage kiezen en dan beschrijven hoe die persoon zich voelt, wat de persoon zou zeggen/doen, ... Zo leren ze zichzelf te verplaatsen in de schoenen van iemand anders en beschrijven ze gevoelens. Dit stimuleert de ontwikkeling van sociale vaardigheden zoals empathie, het herkennen van emoties en helpt bij het ontwikkelen van een emotioneel geweten. Dit spel is ook geschikt om te gebruiken in stemtherapie in functie van het oefenen van de roepstem.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek

Mijn vriendjes : van oude vriendjes tot nieuwe vriendjes

Nuria Roca (Auteur), Rosa Maria Curto ()

Mijn leefwereld is een reeks kijk- en voorleesboeken waarin sociaal-emotionele en w.o. onderwerpen op een ludieke manier aan bod komen. In dit boek huppelen kinderen samen met Max door de verschillende vriendschapssituaties heen en leren ze hoe ze ermee kunnen omgaan. Tips helpen ouders en begeleiders om samen met de kinderen te praten over vriendschap, en hen bij onduidelijke situaties meer inzicht te geven.

Uitgever

Altiora (dep. 2001)

Taal
Onderwerp
Boek

Zorg voor kleuters : bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas

Johan Eichhorn (Auteur)

De spelbegeleiding in dit boek gaat over het spelen op zich, over het spel om het spel. Spelen is het doel en niet louter een werkvorm bij andere activiteiten. Het boek is in de eerste plaats geschreven voor zorgcoördinatoren, leerkrachten en directeurs van de basisschool, voor medewerkers van de centra voor leerlingenbegeleiding, zowel in het gewoon als in het buitengewoon onderwijs. Het biedt een complete aanpak om kinderen te ondersteunen in hun (leren) spelen, om zo te evolueren en andere ervaringen op te doen. Bijhorende tekeningen kan je downloaden via http://www.uitgeverijpica.nl/index.php/onderwijs/282-zorgkleuters

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken