Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Genre
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

14 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Spel

Ik denk me sterk : Toolkit sterke gedachten die helpen om op te komen voor jezelf en een ander

Met Ik denk me sterk ga je in gesprek over pesten en sociale veiligheid. Spelers leren om niet-helpende gedachten te herkennen en ze om te zetten in helpende gedachten. Door het spel vaker te spelen gaan ze positiever denken en gemakkelijker voor zichzelf en een ander opkomen. Ze leren spelenderwijs gedrag dat ze in de praktijk kunnen toepassen.Door spelenderwijs met elkaar in gesprek te gaan, ontdekken spelers dat er naast verschillen ook veel overeenkomsten zijn. Zij worden uitgenodigd zich in de ander te verplaatsen en vanuit empathie te begrijpen wat de ander ervaart, beweegt en vindt. Daarmee neemt het vertrouwen in de anderen om je heen, die in eerste instantie soms van je lijken te verschillen, toe. Ik denk me sterk werkt goed om een divers en inclusief klimaat in groepen te scheppen, wat de individu en de groep sterker maakt!

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

UP2U : Drank - Golddiger - Internet

UP2U is een interactief storytelling format voor jongeren (15-19 jaar) op het MBO (Middelbaar Beroepsonderwijs) /ROC (Regionaal OpleidingsCentrum) om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken. In UP2U krijgen jongeren antwoorden op vragen zoals: “Wat gebeurt er als ik ‘NEE’ zeg?” of “Hoe ver kan of wil ik gaan?” UP2U bestaat uit een drietal interactieve dramalijnen waarbij de personages in aanraking komen met diverse vormen van grensoverschrijdend seksueel gedrag. Jongeren kunnen bij het bekijken van de dramalijnen keuzes maken die het vervolg van het verhaal veranderen. Doordat jongeren kunnen oefenen met verschillende uitkomsten van deze keuzes en de consequenties van verschillende soorten gedrag, ontwikkelen zij vaardigheden om voor zichzelf op te komen, beter hun grenzen aan te geven (empowerment) en grenzen van anderen beter te herkennen. De interactieve dramalijnen van UP2U zijn ook onderdeel van Lang Leve de Liefde voor het MBO.

Boek

Focus : over sociale media als grote afleider

Justine Pardoen (Auteur)

Leer pubers zich te concentreren! Dit boek behandelt een actueel probleem dat steeds nijpender lijkt te worden, getuige het toenemend aantal vragen hierover op ouderavonden, forums en websites. Regels stellen werkt niet. Zeggen dat je kind zich anders moet gedragen ook niet. Je moet het slimmer doen! Namelijk door een gesprek op gang te brengen. Dat kan, mits je de juiste vragen stelt. Zó leer je je kind focussen.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek

Sam zegt sorry

William Mulcahy (Auteur), Darren McKee (Illustrator)

Wanneer Sam zijn broertje Alex een harde duw geeft, weet hij heel goed dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Toch vindt hij het moeilijk om sorry te zeggen – vooral omdat hij vindt dat Alex de duw eigenlijk verdiend heeft! Zoals ieder kind probeert Sam het probleem te negeren en wil hij niet nadenken over wat hij gedaan heeft. Zijn moeder leert hem in vier stappen hoe hij met de ruzie kan omgaan en hoe hij het weer goed kan maken: 1) wat heb ik gedaan? 2) hoe voelde de ander zich? 3) wat kan ik de volgende keer doen?4) hoe ga ik het goedmaken? Sam maakt een sorry-strip om alle stappen goed te kunnen onthouden. Lukt het Sam om sorry te zeggen tegen zijn broertje en weer gezellig samen te gaan spelen? Een zeer herkenbaar verhaal waarin kinderen een doeltreffend hulpmiddel aangeleerd krijgen om effectief met ruzie om te gaan.

Uitgever

Bazalt (2014)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Boek

Een vuurspuwend monster(tje) : pesten anders bekeken !

Luk Depondt (Auteur), Tine Vercruysse (Illustrator)

De VZW 'Jeugd & Vrede' stelde een eigenzinnig boekje samen waarin pesten anders wordt bekeken. Met 'anders' bedoelt de VZW het samengaan van literatuur en educatie. Men richt zich bewust tot een jong en een ouder publiek. Je kan dit probleem immers niet in je eentje oplossen. Het eerste deel van het boek is bedoeld als lees- en/of voorleesboek voor kinderen tussen vijf en negen jaar. Die worden in de verschillende verhalen geconfronteerd met een probleem waarmee ze zich kunnen identificeren of waarmee ze vroeg of laat te maken krijgen. Die confrontatie verloopt op een manier die voor de jonge lezer bijzonder herkenbaar is. In verschillende verhaalgenres (naast het klassieke verhaal zijn dat de fabel, het sprookje, het gedicht en zelfs de strip) wordt het pestprobleem namelijk telkens vanuit een andere invalshoek bekeken. Hierdoor leert het kind wat 'pesten' is, waarom men begint te pesten, maar vooral hoe het kan voorkomen om gepest te worden. Door voor zichzelf op te komen bv. (zoals de leeuw in de fabel), door met anderen over zijn problemen te praten (zoals in het verhaal over Malika) of door een bondgenoot te zoeken zodat het sterker staat (zoals in het sprookje of in de ministrip). Het tweede deel richt zich eerder tot ouders en begeleiders. Hierin wordt zeer uitvoerig geschetst hoe het pestprobleem ontstaat, welke symptomen er zijn en hoe je die kunt herkennen en op welke manier je het probleem dient aan te pakken. Dit alles in de vorm van concrete stap-voor-stap-tips. Uitgangspunt voor dit deel is een authentieke brief van ouders over hun kind dat slachtoffer is van pesterijen. Voor velen wellicht een punt van herkenning en de magere troost van 'we staan er niet alleen voor'. (Bron: Sofie De Jonckheere, Leeswelp (c) Vlabin-VBC). Het pakket bestaat uit een (voor)lees prentenboek, vormingsmap en een miniboekje. Het (voor)lees-prentenboek is voor kinderen tussen 5 en 9 jaar. Daarnaast is er een pedagogische map om in het jeugdwerk en in het onderwijs te werken rond plagen en pesten. Het accent wordt gelegd op breed preventief werken. In het literaire luik worden suggesties gegeven om kinderen te helpen lezen en hun (voor)leeservaringen te verdiepen. In het educatieve deel komt het thema "pesten" aan bod via tien aandachtsvelden, elk heeft als titel één of meerdere woorden uit het (voor)leesboek. Het eerste handelt over het herkennen en aanpakken van pestsituaties, de overige liggen op het preventieve vlak. Er is ook een mini-boekje 'Ik en jij, samen wij' om kinderen op een speelse wijze rond de pestproblematiek te laten werken.

Genre
Uitgever

Bakermat (1999)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Spel

Les bonnes manières à l'école

Joelle Dreidemy (Illustrator)

Bordspel dat kinderen de regels van goed gedrag op school aanleert zodat ze beter met elkaar overweg kunnen. Doelen en beoogde vaardigheden: onderscheiden wat je op school wel en niet mag doen, woordenschat uitbreiden, interactie en communicatie aanmoedigen, sociale waarden zoals elkaar respecteren ontwikkelen, de spelregels volgen. Geschikt voor kinderen van 4 tot 8 jaar.

Uitgever

Nathan (© 2017)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Kwartetspel Wat zeg je dan? Dat zeg je dan! GEEL : kwartetspel voor sociale vaardigheden

Michiel Commandeur ()

Een ideaal spel om op een speelse, laagdrempelige manier in gesprek te komen met kinderen. En ze kant-en-klare oneliners aan te reiken voor allerlei sociale situaties. Zodat ze nooit meer met de mond vol tanden staan.Thema's:Nee’ zeggenGrenzen aangeven‘Sorry’ zeggenIemand is blijIemand is boosIemand is verdrietigOm tijd vragenOm uitleg vragen

Taal
Boek
Boek

Hé, het is oké! handleiding bij interactieve video (online) : het Sensoa Vlaggensysteem toegepast op relaties en seksualiteit online

We hebben de neiging om bij relaties en seksueel gedrag via nieuwe media, meteen het ergste te denken. Kinderen en jongeren experimenteren, dat hoort bij een normale seksuele ontwikkeling. Flirten gebeurt op een andere manier dan vroeger. Tot een paar jaar terug maakten we ons zorgen over het beeldmateriaal dat kinderen en jongeren opzoeken. Nu maken ze die foto’s en filmpjes ook zelf. Ze wisselen erotische berichtjes, spannende foto’s en filmpjes uit. Dat betekent niet dat het allemaal onschuldig is of nooit voor problemen kan zorgen. Ze tasten de grenzen af van wat kan en wat niet kan. Maar hoe ga jij als leraar of begeleider van kinderen en jongeren om met deze situaties? Welke situaties laat je toe en welke niet? En hoe reageer je op deze situaties? Dat is niet altijd even gemakkelijk. Deze tool leert je bewust om te gaan met relaties en seksueel gedrag via nieuwe media. Aan de hand van zes criteria leer je situaties in te schatten en ken je er een vlag aan toe. Er wordt telkens ook een gepaste reactie geformuleerd. Deze tool is een toepassing van het Vlaggensysteem van Sensoa en is een initiatief van Mediawijs en Sensoa i.s.m Pimento en LINC vzw. Er zijn drie leeftijdscategorieën: 7 -11; 12-14 en 15-17. Als je op een leeftijdscategorie klikt, verschijnen verschillende illustraties die gelinkt zijn aan een situatie.

Uitgever

Sensoa (2019)

Taal
Doelgroep
Arhus
Website

Hé, het is oké! interactieve video : het Sensoa Vlaggensysteem toegepast op relaties en seksualiteit online

We hebben de neiging om bij relaties en seksueel gedrag via nieuwe media, meteen het ergste te denken. Kinderen en jongeren experimenteren, dat hoort bij een normale seksuele ontwikkeling. Flirten gebeurt op een andere manier dan vroeger. Tot een paar jaar terug maakten we ons zorgen over het beeldmateriaal dat kinderen en jongeren opzoeken. Nu maken ze die foto’s en filmpjes ook zelf. Ze wisselen erotische berichtjes, spannende foto’s en filmpjes uit. Dat betekent niet dat het allemaal onschuldig is of nooit voor problemen kan zorgen. Ze tasten de grenzen af van wat kan en wat niet kan. Maar hoe ga jij als leraar of begeleider van kinderen en jongeren om met deze situaties? Welke situaties laat je toe en welke niet? En hoe reageer je op deze situaties? Dat is niet altijd even gemakkelijk. Deze tool leert je bewust om te gaan met relaties en seksueel gedrag via nieuwe media. Aan de hand van zes criteria leer je situaties in te schatten en ken je er een vlag aan toe. Er wordt telkens ook een gepaste reactie geformuleerd. Deze tool is een toepassing van het Vlaggensysteem van Sensoa en is een initiatief van Mediawijs en Sensoa i.s.m Pimento en LINC vzw. Er zijn drie leeftijdscategorieën: 7 -11; 12-14 en 15-17. Als je op een leeftijdscategorie klikt, verschijnen verschillende illustraties die gelinkt zijn aan een situatie.

Uitgever

Sensoa (2019)

Taal
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken