Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen aardig is voor elkaar? Kijk en lees hoe je aardig kunt zijn voor dieren, voor iemand verdrietig is, voor nieuwe buren of als mensen een andere taal spreken. Prentenboek met kleurenillustraties van 38 tekenaars. Vanaf ca. 5 jaar.
In de klas zitten allemaal kinderen die uit veel verschillende landen komen. Toch kunnen ze goed met elkaar spelen. Kijk-, lees- en vertelboek voor kinderen vanaf ca. 7 jaar, voorzien van kleurige illustraties en vragen. Voorlezen vanaf ca. 5 jaar. Bevat een gebruikershandleiding.
Het inleidend thema van de handleiding biedt activiteiten en ideeën rond kennismaking en groepsvorming. De activiteiten hebben tot doel het veiligheidsgevoel van de leerlingen binnen de groep te vergroten en het vertrouwen verder te ontwikkelen. Bij de overige 3 thema's die aan bod komen, is veiligheid bijzonder belangrijk. De jongeren worden uitgenodigd iets van zichzelf bloot te geven, stil te staan bij hun persoonlijkheid, hun houding en hun gedrag. Bij elk themahoofdstuk vind je een inleiding met achtergronden over het thema. Dit wordt gevolgd door de link met de vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden, burgerzin en gezondheidsopvoeding voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs.
"'Dit ben ik - Internationaal' is een lespakket met thema's over de alledaagse belevingswereld van kinderen van vier tot acht jaar uit verschillende etnische groepen. Het pakket bouwt voort op het oorspronkelijke Nederlandse ""Dit ben ik"" van 1995. In dit pakket staan kinderen centraal uit Duitsland, Denemarken, Luxemburg en Nederland. In de knieboekverhalen komen herkenbare buitenschoolse belevenissen van de kinderen aan bod. De foto's, video's en teksten lokken identificatie met de hoofdpersonen uit. De overeenkomsten doen kinderen openstaan voor de ander, verschillen dagen uit tot vergelijking."
"'Dit ben ik - Internationaal' is een lespakket met thema's over de alledaagse belevingswereld van kinderen van vier tot acht jaar uit verschillende etnische groepen. Het pakket bouwt voort op het oorspronkelijke Nederlandse ""Dit ben ik"" van 1995. In dit pakket staan kinderen centraal uit Duitsland, Denemarken, Luxemburg en Nederland. In de knieboekverhalen komen herkenbare buitenschoolse belevenissen van de kinderen aan bod. De foto's, video's en teksten lokken identificatie met de hoofdpersonen uit. De overeenkomsten doen kinderen openstaan voor de ander, verschillen dagen uit tot vergelijking."
Dit spel kan individueel of in een groep (tot 8 kinderen) worden gespeeld en is gericht op kinderen van 3 tot 6 jaar. De bedoeling van de Family Diversity Blocks is het herkennen, identificeren en begrijpen van de verschillende en verscheidene families die er zijn. Leven in een bepaald gezin en in aanraking komen met een verscheidenheid van verschillende gezinstypen (vooral via het gezin, de schoolomgeving en via vrienden) beïnvloedt het perspectief van een persoon op familie, omdat het de kennis, het bewustzijn en de acceptatie van gezinsdiversiteit vergroot. Eenoudergezinnen, gezinnen die zijn samengesteld uit twee moeders of twee vaders en hun kinderen, adoptieve-, multi-etnische-, kinderloze-, stiefgezinnen, etc. zijn net als de traditionele gezinnen onderdeel van onze samenleving. Hoe meer kinderen worden blootgesteld aan verschillende soorten gezinnen, hoe toleranter ze worden en hoe opener hun perspectief op familie wordt. De figuren van Family Diversity kunnen worden gebruikt voor het maken van familie- opstellingen of in de zandtafel. Er zijn verschillende spelvormen omschreven.
Het inleidend thema van de handleiding biedt activiteiten en ideeën rond kennismaking en groepsvorming. De activiteiten hebben tot doel het veiligheidsgevoel van de leerlingen binnen de groep te vergroten en het vertrouwen verder te ontwikkelen. Bij de overige 3 thema's die aan bod komen, is veiligheid bijzonder belangrijk. De jongeren worden uitgenodigd iets van zichzelf bloot te geven, stil te staan bij hun persoonlijkheid, hun houding en hun gedrag. Bij elk themahoofdstuk vind je een inleiding met achtergronden over het thema. Dit wordt gevolgd door de link met de vakoverschrijdende eindtermen sociale vaardigheden, burgerzin en gezondheidsopvoeding voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs.
Via de media en via ervaringen thuis of op straat komen kinderen dagelijks in aanraking met positieve en negatieve aspecten van relaties en seksualiteit. Dit lespakket biedt leerkrachten van de eerste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar actueel lesmateriaal rond dit thema. De bedoeling ervan is kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling tot een persoon die respect heeft voor zichzelf en anderen, zich bewust is van eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen en mogelijkheden en steeds beter gefundeerde beslissingen kan nemen op het gebied van seksualiteit. Het pakket bestaat uit een lesmap met vier katernen. Het schoolkatern biedt concrete ideeën voor nadere afspraken en voorzieningen op schoolniveau: omgangsniveau, hulpverlening, relatie met ouders en hulpverlenende instanties. De groepskaternen geven tal van suggesties om de relationele en seksuele vorming van kinderen in de onderbouw (2de kleuterklas t/m 1ste leerjaar), de middenbouw (2de t/m 4de leerjaar) en de bovenbouw (5de en 6de leerjaar) te begeleiden door middel van lessen of door in te spelen op vragen en incidentele situaties.