Steeds meer mensen beoefenen mindfulness en meditatie. De wereld waarin we leven gaat alsmaar sneller en verandert voortdurend. Er ontstaat dus een spanningsveld tussen de stijgende interesse voor mindfulness en meditatie enerzijds en de toenemende verharding en individualisering in onze samenleving anderzijds. Dit boek staat stil bij dit spanningsveld. Vanuit een oprechte maatschappelijke betrokkenheid zoekt de auteur een antwoord op een aantal interessante vragen: Kan mindfulness, zoals het zich in het Westen ontwikkelt, aan de zijlijn blijven staan in een tijd van sociale spanningen en toenemende ongelijkheid? Vinden we in mindfulness, naast zelfzorg, ook de zorg voor de ander? Voor de ander dichtbij maar ook voor de ander veraf, de vreemde? Kunnen we ons via mindfulness ook verbinden met de ander, een universele verbinding tussen mensen en alles om ons heen?
Dit boek gaat over verschillende gezinnen en samenlevingsvormen. Het is een informatief boek dat kinderen vanaf ca. 4 jaar laat zien welke gezinssamenstellingen er kunnen bestaan, dat mensen verschillende talen spreken, en soms andere eetgewoontes of rituelen hebben. Dit verruimt hun blik op de wereld en de ruimdenkendheid.
Jongeren anno 2011 communiceren voortdurend met elkaar via sms en msn. Ze wisselen informatie uit via Facebook en Hyves en zetten fimpjes op YouTube. Ook gebruiken ze vaak straattaal en experimenteren ze met nieuwe seksuele gedragingen, zoals 'swaffelen' en 'schuren'. Jongeren nemen deze omgangsvormen en dit taalgebruik mee de klas in. Hoe gaat u als docent - en als school in het geheel - hiermee om? Welke problemen en risico's zijn er en welke kansen? Dit boek geeft aanknopingspunten voor uw houding ten op zichte van jongeren. De praktische aanwijzingen helpen u professioneel en effectief te reageren op het gedrag van leerlingen van nu.
Wat houdt pubermeisjes echt bezig? 'Meisjes kijken' laat zien wat er klopt van het beeld dat media over meisjes schetsen en laat de lezer kijken vanuit het perspectief van de meisjes zelf. Niet alleen blanke middenklassemeisjes komen daarbij aan bod. Het boek is geschreven met aandacht voor de grote diversiteit onder meisjes vandaag.
Met het LeefRegelSpel kunnen huis- en leefgenoten (vb. ouders en kinderen, leefgroep) met elkaar in gesprek komen over waarden en normen. Tijdens het spel wordt bepaald wat iedereen erg belangrijk vindt, wat het algemene doel is (de waarden) en wat de leefregels zijn die daarbij horen (de normen). Men kan tot een gezamenlijk doel komen aan de hand van waardenkaartjes waarover vragen gesteld worden. In de handleiding staan richtvragen. Bij het gezamenlijk doel worden dan leefregels bedacht en geformuleerd. Er zijn twee spelvormen, met of zonder spelbord. Een van de deelnemers fungeert als spelleider. Er kan ook gekozen worden voor een externe coach als spelleider. Het spel kan maximaal met 4 deelnemers worden gespeeld.
Dit boek vertaalt de 'grote' wereldwijde inzichten naar wat we kunnen doen in ons dagelijks leven. Het geeft je de kennis en de tools in handen om het verschil te maken. We hebben als Westerse consument veel meer impact dan we denken. Niet alleen dagelijks binnenshuis of wekelijks aan de pomp, maar juist aan de andere kant van de wereld, bij het maken en vervoeren van de dingen die we dagelijks kopen. Wij als consument betalen uiteindelijk voor die verborgen impact en wij houden het systeem daarmee in stand. De auteur geeft aan de hand van toegankelijk gepresenteerde cijfers handvatten voor bedrijven en consumenten om effectief te verduurzamen en zo een negatief effect om te zetten in een eco-positieve bijdrage.