Gids voor leerkrachten en scholen die een handleiding vormt in de groei van het welbevinden van kinderen én leerkrachten. De werkmap is samengesteld op initiatief van de 'Dienst Welzijn en Gezondheid van de Provincie Limburg'. - Doelgroep leerkrachten basisonderwijs.
'3D - Denken, durven, doen!' is een interactief spel voor klasgroepen van het eerste tot en met het laatste jaar van het secundair onderwijs over sociaal emotionele thema's. De groep of de begeleider maakt een keuze uit één van de zes thema’s waarrond het spel kan worden gespeeld: Welbevinden Ruzie en agressie Middelengebruik Gezondheid Seksualiteit Multimedia
Dit boek is een persoonlijk dagboek voor jongeren wiens leven doorkruist werd door de dood van een dierbare, een vriend(in), broer of zus, ouder, grootouder, of wie dan ook Het boek wil rust brengen, helpen in het zoeken naar steun en houvast, de weg wijzen door het land van rouw. Wanneer een school getroffen wordt door een overlijden en er verschillende jongeren samen in rouw zijn, kan het boek ook in klasverband zinvol gebruikt worden.
Interactieve werkvormen voor het basisonderwijs en het jeugdwerk. Deze reeks van acht boekjes biedt een waaier aan speelse werkvormen om interactief, ervaringsgericht en groepsdynamisch met kinderen aan de slag te gaan. Spelen, creatief en actief bezig zijn, geeft kinderen de kans sociale vaardigheden op een zeer natuurlijke manier in te oefenen. Ze zijn heel geschikt als tussendoortjes. Er zijn 8 delen, elk met een specifieke focus. 1. Even kennismaken? 2. Groepjes maken. 3. Voel je goed in de groep! 4. Kringgesprekken. 5. Actie! (beweging). 6. Tot rust komen ... (relaxatie). 7. In het bos en op het plein (o.a. groepsspelen voor de speelplaats). 8. Afscheid nemen .
De bestaande didactische pakketten voor het onderwijs voldoen vaak niet voor het deeltijds onderwijs (te verbaal, te moeilijk, niet aangepast aan de leefstijl van de leerlingen, enz.). Vandaar het ontwikkelen van de map 'Comsova?', een bundeling van werkvormen om aan communicatieve en sociale vaardigheden te werken. Deze werkvormen hebben betrekking op kennismaking, afspraken, regels en inspraak, communicatie, creatieve activiteiten, samenwerkingsopdrachten, zelf- en groepsinzicht.
Toeka is de naam van een speelse vogel die heel wat beleeft doorheen verhalen en activiteiten. Hij wil kinderen laten stilstaan bij hun denken, houding en hun gedrag. Daarnaast moedigt hij hen aan samen met juf of meester op een speelse manier sociale vaardigheden in de oefenen. Toeka is ook de naam van het totale programma dat tot doel heeft de ontwikkeling van sociale vaardigheden van kinderen vanaf de eerste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar te stimuleren om het algemeen welbevinden van kinderen te verhogen.
Miembo is de naam van een speels totaalprogramma rond socio-emotionele opvoeding en rond sociale vaardigheden. Via het programma verhogen we het welbevinden van kinderen. Dit zowel op school, in de klas als thuis. Miembo wil op deze manier de ontwikkeling van depressies bij kinderen zoveel mogelijk voorkomen. Miembo is de naam van een vrolijk figuurtje. Hij komt tot leven in verhalen en activiteiten en helpt kinderen om te gaan met angst, verdriet, problemen ... Hij stimuleert kinderen om op een leuke manier met elkaar om te gaan.
Miembo is de naam van een speels totaalprogramma rond socio-emotionele opvoeding en rond sociale vaardigheden. Via het programma verhogen we het welbevinden van kinderen. Dit zowel op school, in de klas als thuis. Miembo wil op deze manier de ontwikkeling van depressies bij kinderen zoveel mogelijk voorkomen. Miembo is de naam van een vrolijk figuurtje. Hij komt tot leven in verhalen en activiteiten en helpt kinderen om te gaan met angst, verdriet, problemen ... Hij stimuleert kinderen om op een leuke manier met elkaar om te gaan.