Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Muziek of film
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

60 Resultaten

Sorteren op
Losbladig

Proeven van techniek II : Doemap voor het lager onderwijs

Jan Tilley (Auteur), Aart Cornelissen (Illustrator), ... [et al.] (Auteur)

Ondersteunend materiaal bij de nieuwe eindtermen en leerplandoelen techniek. Verticale leerlijn met verwante thema's voor de eerste, tweede en derde graad met een praktische handleiding voor de leerkracht. Aan de hand van opdrachten bij een 20-tal nieuwe thema's worden de leerlingen van het lager onderwijs vertrouwd gemaakt met de technische manier van denken. Telkens wordt vertrokken vanuit een zinvolle context uit de leefwereld van de kinderen. Het algemeen kader bestaat uit: Begrijpen (inzicht, vragen stellen, hoe het in elkaar zit, evolutie). Hanteren (probleemoplossend denken en handelen, stappenplan, veilig en nauwkeurig). Duiden (techniek in de samenleving, andere toepassingen ...). Er is telkens oog voor een uitvoerende (stappenplan), ontwerpende (zelf ontwerpen), analyserende en evaluerende benadering.

Uitgever

Averbode (2010)

Taal
Doelgroep
Losbladig

Proeven van wetenschap : Doemap voor de derde graad van het lager onderwijs - groep 7 en 8

Kristof Van De Keere (Auteur), Hans Boeykens (Illustrator), Tom Goovaerts (Illustrator), ... [et al.] ()

Aan de hand van 10 thema's worden de leerlingen van de derde graad ingewijd in de wereld van de wetenschap. Vanuit hun eigen ervaringswereld worden proeven aangereikt, zodat ze vragen leren stellen naar het waarom van bepaalde fenomenen in hun dagelijkse leven. Daarna doen ze experimenten en gaan ze na wat er gebeurt. Pictogrammen stimuleren de leerlingen om systematisch en planmatig te werken volgens het wetenschappelijk denk- en handelingsproces. De leerlingen leren ook omgaan met tabellen en grafieken. Ten slotte kunnen ze met de oplossingenfiches zichzelf evalueren. Allerlei wetenschappelijke weetjes maken de map nog plezieriger om te gebruiken in de klas. In de handleiding vindt u een materialenlijst, achtergrondinformatie en de nodige didactische suggesties bij de opdrachten. Uitgave bevat Thema's planten, water, alternatieve energie, lucht, het menselijk lichaam (deel 1) en krachten, elektriciteit, chemie aggregatietoestanden en temperatuur (deel 2)

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek
Boek

ICO PRONTO: Thema Overgangsrituelen Geboorte in verschillende culturen : kleuters

Het integratiecentrum Foyer publiceert per schooljaar een aantal interculturele lessen. Deze volledig uitgewerkte lessen hebben steeds een andere doelgroep voor ogen: kleuters of één van de graden van het lager onderwijs. In de lessen van schooljaar 2011-2012 komt het thema overgangsrituelen aan bod. Deze les is bedoeld voor kleuters en gaat over geboorte. Kleuters ontdekken op een speelse manier dat geboorte niet steeds op dezelfde manier wordt gevierd. Ze krijgen interculturele foto's voorgelegd, maken met een stappenplan zakjes suikerbonen of joodse cake, denken na over welke rollen de ouders innemen na een geboorte, maken geboortekaartjes enz. Alle uitgeschreven lessen met bijhorende prenten, foto's, infobladen en werkbladen zijn, mits aanvraag van een paswoord per mail, te vinden op de Foyer website.

Uitgever

Foyer (2011)

Taal
Doelgroep
Boek

Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters

Els Menu (Auteur)

Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters vertelt hoe je op basis van twee essentiële pijlers een prikkelende en uitdagende omgeving creëert. Daarnaast leert dit boek je diverse creatieve werkvormen aan zoals 'samenwerkende hoeken', 'de talentenarchipel' en 'het uitdagingsbord', waardoor je als begeleider soepel inspeelt op de interesses van de kleuter zelf.In dit boek staat steeds de volledige ontwikkeling van het kind voorop, en maak je dankzij de vele adviezen zowel jezelf als je leerlingen sterker en competenter.

Boek

Kansrijke Taalhoeken in groep 1-8

Monique Hansma (Auteur)

Kansrijke Taalhoeken voor groep 1-8 werkt een aantal hoeken uit voor het zelfstandig leren in alle groepen van de basisschool. Per hoek komen systematisch aan de orde: doelgroep, inrichting, leeressenties, het gedrag van leerling en leerkracht, activiteiten en opdrachten. De website www. aps.nl/kansrijketaal toont kleurrijke taal-producten en interactieve opdrachten. Doelgroep 4 tot 8 jaar.

Uitgever

HBUitgevers (2001)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Junglebrug : deel 6

Els Kok (Concept)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek). Door het spel Junglebrug worden zinstructuren geoefend door middel van structuurkaarten kan het niveau van de zinsstructuur aangepast worden aan het niveau van de leerlingen.

Uitgever
Taal
Serie
Doelgroep
Documentatie-map

Taalprikkels : Pictogrammen talig bekeken

Steven De Nijs (Auteur), Harry Peersmans (Auteur), Tina Van de Leur (Redacteur)

Taalprikkels wil de kleuterleiders/leidsters ondersteunen bij het aanbrengen van een rijk taalbad in alle activiteiten die ze in de klas opzetten. Het onthaal, 10-uurtje, plassen, handen wassen, jassen, . worden talig bekeken. Waaraan dienen klasklimaat en coaching - interactie te voldoen voor elk ritueel? Een aantal talige taken biedt tal van mogelijkheden om elk ritueel te verrijken. Tips voor handige materialen, spelen, ideetjes tot samenwerking, muzikale accenten, een verhaal en oog voor differentiatie horen bij elk uitgewerkt ritueel.

Uitgever

De Boeck (2010)

Taal
Serie
Doelgroep
Boek
Boek

Confetti : activiteitenmap

Rosanne Decraene (Samensteller)

Confetti is een totaalmethode voor het kleuteronderwijs. Dit betekent dat in het aanbod van Confetti de doelen en inhouden uit de verschillende leergebieden (wiskunde, taal, l.o., wereldoriëntatie en muzische vorming) verwerkt zijn. Uitgangspunt en basis hiervoor zijn het ontwikkelingsplan (OWP) en de leerplannen. Confetti sluit aan bij de 'klassieke' didactiek en methodiek van het Vlaamse kleuteronderwijs. Confetti werkt daarom vanuit belangstellingscentra en speelt in op de mogelijkheden van de eigentijdse hoekenklas. Confetti is een totaalpakket van concreet uitgewerkte ideeën waar een leid(st)er een schooljaar lang kan uit putten.

Uitgever

Die Keure (2008)

Taal
Doelgroep
Arhus
Vertelplaten

Confetti : Prenten

Rosanne Decraene (Samensteller)

Confetti is een totaalmethode voor het kleuteronderwijs. Dit betekent dat in het aanbod van Confetti de doelen en inhouden uit de verschillende leergebieden (wiskunde, taal, l.o., wereldoriëntatie en muzische vorming) verwerkt zijn. Uitgangspunt en basis hiervoor zijn het ontwikkelingsplan (OWP) en de leerplannen. Confetti sluit aan bij de 'klassieke' didactiek en methodiek van het Vlaamse kleuteronderwijs. Confetti werkt daarom vanuit belangstellingscentra en speelt in op de mogelijkheden van de eigentijdse hoekenklas. Confetti is een totaalpakket van concreet uitgewerkte ideeën.

Uitgever

Die Keure (2008)

Taal
Doelgroep
Losbladig

Taalklapper 5 (groep 7) : 104 speelse en leerzame taken

Bieke Santermans (Auteur), J. Van de Velde (Auteur)

Taalklapper kan ingezet worden als aanvulling bij elke moderne taalmethode, als zorgverbredend middel (remediëren, taalklas) of voor binnenklasdifferentiatie (hoekenwerk, contractwerk). Per leerjaar is er een werkboek met 104 speelse taalopdrachten waarin het hele leergebied Nederlands aan bod komt. Met de correctiesleutel kunnen de kinderen zelf hun oplossingen controleren. Bij 'Taalgebruik' ligt de nadruk op woordenschat, lezen en spelling. Bij 'Nadenken over Taalgebruik' komen ook luisteren, spreken en stellen onrechtstreeks aan bod in aangepaste tekstsoorten en beeldtaal. 'Nadenken over Taalsystematiek' sluit 'Taalbeschouwing' af met aandacht voor stijlfiguren, spreekwoorden, zegswijzen, uitdrukkingen... Er is ook aandacht voor leren leren (plannen, studerend lezen).

Spel

Ruimteblokken : bouwen aan ruimtelijk inzicht doe je zo!

Kirsten Devlieger (Auteur), Hilde Van Houte (Auteur)

Het doel van het spel is ruimtelijk inzicht stimuleren bij kinderen van het 1ste en 2de leerjaar lager onderwijs door het samen puzzelen en bouwen van een blokkenconstructie. De opdrachten bieden genoeg differentiatiemogelijkheden voor de sterke en de zwakkere kinderen. Zij kunnen individueel of in groepjes aan de slag. De kinderen kunnen aan de hand van de oplossingskaarten zelf hun werk controleren. Het spel kan gelinkt worden aan de ontwikkelingsdoelen en eindtermen binnen de domeinen wiskundige initiatie, wiskunde en sociale vaardigheden.

Uitgever

Abimo (2014)

Taal
Doelgroep
Arhus
Losbladig

Juf, wat gaan we doen? : bewegingslessen voor kinderen met een beperking

Rian van Lieshout (Auteur), Anne Meijer (Auteur), Marieke van den Elsen (Illustrator)

Deze praktijkmap bestaat uit 62 verschillende bewegingslessen die je direct in de klas of in de groep kunt gebruiken. De spelletjes zijn bedoeld voor leerlingen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, maar ook goed bruikbaar bij kinderen met gedragsproblematiek. Laat je inspireren door de nieuwe ideeën te koppelen aan bestaande lessen. Deze map is een leuke en originele aanvulling op het bestaande lesprogramma. Ook vormt de map een inspiratiebron voor reguliere kinderen op school. Het eigen lichaam 'leren kennen' en het lichaam als positief ervaren staan centraal. De map is ingedeeld in groepslessen en stationslessen (= individueel of in kleine groepjes in doorschuifsysteem van plek naar plek). Domeinen: grondvormen van bewegen, behendigheid, ruimtelijke oriëntaties, samenwerken, conditie en uithoudingsvermogen, stoeispelen, bewegen en muziek, spelontwikkeling, spelen met materiaal, plezier De lessen kunnen eenvoudiger en moeilijker gemaakt worden. Op de leskaarten staan tips over ander materiaalgebruik, combinaties van verschillende thema's enz.

Uitgever

Eduforce (2012)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Wereldoriëntatie - 2de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box Wereldoriëntatie is opgebouwd rond 4 thema's klein en groot, oud en nieuw, binnenstebuiten, kunstjes

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Wereldoriëntatie - 3de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box Wereldoriëntatie is opgebouwd rond 4 thema's klein en groot, oud en nieuw, binnenstebuiten, kunstjes

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Wereldoriëntatie - 4de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box Wereldoriëntatie is opgebouwd rond 4 thema's klein en groot, oud en nieuw, binnenstebuiten, kunstjes

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Wereldoriëntatie - 5de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box Wereldoriëntatie is opgebouwd rond 4 thema's klein en groot, oud en nieuw, binnenstebuiten, kunstjes

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Wereldoriëntatie - 6de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box Wereldoriëntatie is opgebouwd rond 4 thema's klein en groot, oud en nieuw, binnenstebuiten, kunstjes

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Boek

Zeppelin : Didactiek voor muzische vorming

Koen Crul (Auteur), Karolien Selhorst (Redacteur)

'Zeppelin' biedt je een overkoepelende didactiek die de eigenheid van elk muzisch domein (beeld, muziek, drama, dans, media en woord) respecteert. Er is ook aandacht voor integratie en verschillende vormen van samenhang tussen de domeinen. In dertien hoofdstukken krijg je een scherp zicht op kwalitatieve muzische vorming. Je vindt in dit boek een antwoord op vele didactische vragen over muzische vorming, zoals: Wat is een goede muzische activiteit? Hoe kun je die zelf opbouwen? Welke doelen streef je na? Hoe werk je aan een muzische grondhouding? Hoe stimuleer je creatief gedrag? 'Zeppelin' richt zich tot studenten in de lerarenopleiding, leerkrachten van het basisonderwijs en geïnteresseerden in muzische vorming en kunsteducatie. Er wordt in het boek regelmatig verwezen naar audio- en beeldfragmenten of websites. Via de onderstaande link kun je die raadplegen.

Uitgever

Pelckmans (2013)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Muzische Vorming - 6de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box Muzische Vorming bevat 4 soorten oefeningen rond beeld, drama, muziek en poëzie. Bij deze box hoort ook een cd met geluidsfragmenten.

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken