Dit boek helpt bij het verwerven van belangrijke basiskennis over cultuur en cultuurverschillen. Martha van Endt-Meijling nodigt de lezer uit te reflecteren op zijn eigen gevoelens en zich mede daardoor een 'transculturele' houding te verwerven. Bovendien laat zij aan de hand van verschillende situaties zien hoe cultuurverschillen zich kunnen uiten en hoe ermee om te gaan. De volgende thema's komen aan bod: Cultuur en cultuurelementen, Attitude en cultuurverschil, Communicatie en cultuur, Muzische aspecten van cultuur. Met nieuwe ogen is een werkboek voor hbo-studenten. Zij krijgen hiermee een gedegen voorbereiding op een stage in het buitenland of op het werken met andere culturen in Nederland. De theorie wordt verrijkt met veel anekdotes en kan verwerkt worden door middel van reflectie- en toepassingsopdrachten. In deze derde druk is het hoofdstuk over muzische middelen naar de website verplaatst, omdat het maar voor een beperkte doelgroep relevant bleek. Verder is de stof in het boek en op de website geactualiseerd.
Met dit diversiteitsspel komen leerlingen via verhalen in aanraking met verschillende thema's zoals armoede, terrorisme, vluchtelingen, gendergelijkheid, religieuze en culturele diversiteit. Het spel creëert een kader om op een gestructureerde manier verschillende onderwerpen te kunnen behandelen, om polarisatie in de klas tegen te gaan en om de schoolcultuur meer divers te maken. Het wordt gespeeld in groepjes en start met een opwarmer (online). Daarna gaan de leerlingen verder met bundeltjes van drie soorten kaarten. Ze krijgen feitenkennis aan de hand van de blauwe kaarten, leren reflecteren met rode kaarten en werken samen aan speelse opdrachten met de gele kaarten. Elk groepje kan extra informatie opzoeken op internet/de website. Het spel eindigt met een nabespreking. Duur: 2 uur of korter. Leerkrachten krijgen via de QR-code toegang tot de antwoordsheets en oplossingssleutel.
Met dit diversiteitsspel komen leerlingen via verhalen in aanraking met verschillende thema's zoals armoede, terrorisme, vluchtelingen, gendergelijkheid, religieuze en culturele diversiteit. Het spel creëert een kader om op een gestructureerde manier verschillende onderwerpen te kunnen behandelen, om polarisatie in de klas tegen te gaan en om de schoolcultuur meer divers te maken. Het wordt gespeeld in groepjes en start met een opwarmer (online). Daarna gaan de leerlingen verder met bundeltjes van drie soorten kaarten. Ze krijgen feitenkennis aan de hand van de blauwe kaarten, leren reflecteren met rode kaarten en werken samen aan speelse opdrachten met de gele kaarten. Elk groepje kan extra informatie opzoeken op internet/de website. Het spel eindigt met een nabespreking. Duur: 2 uur of korter. Leerkrachten krijgen via de QR-code toegang tot de antwoordsheets en oplossingssleutel.