Je gebruikt dagelijks een smartphone, je kan vlot met de computer werken en ook de magnetron heeft voor jou geen geheimen!Maar kan je op volgende vragen antwoorden? Spelen algoritmes en cookies een rol tijdens een van die activiteiten? Waarvoor dienen algoritmes? Welke gegevens houdt jouw toestel bij? Wat gebeurt er met de gegevens? Waarvoor gebruik je ze?Je weet misschien wel dat er data verzameld wordt, maar niet door wie, hoe en waarom dat gebeurt? Of waarom het belangrijk is om kritisch te staan tegenover al deze dataverzameling? OF hoe je zelf aan de slag kan met data? Deze mediawegwijzer geeft inzicht in hoe je jongeren datawijzer maakt en geeft je ook tips om aan de slag te gaan in je klas.
Te voet, met de fiets, de auto of de trein: er zijn zo veel manieren om ons te verplaatsen. Toch staan we vaak in de file of moeten we ons in overvolle bussen wringen. Maar hoe komt het dat er zo veel stilstand is op de baan? En hoe kunnen we deze knoop ontwarren? Je ontdekt het samen met je leerlingen met deze educatieve tool.
Te voet, met de fiets, de auto of de trein: er zijn zo veel manieren om ons te verplaatsen. Toch staan we vaak in de file of moeten we ons in overvolle bussen wringen. Maar hoe komt het dat er zo veel stilstand is op de baan? En hoe kunnen we deze knoop ontwarren? Je ontdekt het samen met je leerlingen met deze educatieve tool.