Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

13 Resultaten

Sorteren op
Losbladig

Proeven van techniek II : Doemap voor het lager onderwijs

Jan Tilley (Auteur), Aart Cornelissen (Illustrator), ... [et al.] (Auteur)

Ondersteunend materiaal bij de nieuwe eindtermen en leerplandoelen techniek. Verticale leerlijn met verwante thema's voor de eerste, tweede en derde graad met een praktische handleiding voor de leerkracht. Aan de hand van opdrachten bij een 20-tal nieuwe thema's worden de leerlingen van het lager onderwijs vertrouwd gemaakt met de technische manier van denken. Telkens wordt vertrokken vanuit een zinvolle context uit de leefwereld van de kinderen. Het algemeen kader bestaat uit: Begrijpen (inzicht, vragen stellen, hoe het in elkaar zit, evolutie). Hanteren (probleemoplossend denken en handelen, stappenplan, veilig en nauwkeurig). Duiden (techniek in de samenleving, andere toepassingen ...). Er is telkens oog voor een uitvoerende (stappenplan), ontwerpende (zelf ontwerpen), analyserende en evaluerende benadering.

Uitgever

Averbode (2010)

Taal
Doelgroep
Boek

Slim differentiëren : praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten

Wouter Smets (Auteur)

Als leerkracht word je vandaag in toenemende mate geconfronteerd met diversiteit in de klas, waardoor de nood aan binnenklasdifferentiatie groeit. Dat roept allerlei praktische vragen op: Wat doe ik met leerlingen die een basis missen? Hoe vermijd ik eindeloos tijdverlies tijdens remediëringssessies? Hoe zorg ik dat sterke leerlingen geen nadeel ondervinden van de focus op tragere leerlingen? Hoe vermijd ik chaos in de klas tijdens groepswerk? Hoe stem ik instructies af op de instructiebehoefte van mijn leerlingen? Hoe realiseer ik mijn leerplan bij alle leerlingen? Of: hoe zorg ik dat alle leerlingen de eindtermen behalen? Hoe zorg ik dat snelle of geïnteresseerde leerlingen geprikkeld blijven? Hoe verkrijg ik een actieve leerhouding bij al mijn leerlingen? Dit boek reikt je een reeks inzichten aan om deze en andere vragen over binnenklasdifferentiatie op te lossen. Differentiatie helemaal onder de knie krijgen is geen makkelijke opdracht. Toch kan starten met binnenklasdifferentiatie laagdrempelig zijn. We verzamelen een reeks ideeën waarmee je zelf aan de slag kan, of je nu veel of weinig ervaring met differentiatie hebt. We delen ervaringen van leerkrachten die er al mee aan de slag zijn, en kijken ook open naar de voor- en nadelen van alle leerstrategieën die we voorstellen. Zo kun je als leerkracht verstandig inspelen op de verschillen in je klas en slim differentiëren.

Uitgever

Van In (2017)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Aardig vaardig : sociale vaardigheden voor 6/7-jarigen. 1

Wim Vekemans (Auteur), Chris Van Waes (Auteur), René De Cock (Auteur)

Aardig Vaardig werkt aan relatiewijzen, gespreksconventies en aan het leren samenwerken. Het wil kinderen de aangeleerde sociale vaardigheden op een speelse manier laten inoefenen en kan gebruikt worden naast elke andere methode. Per graad is er één koffer voorzien. Elke koffer bevat een dertigtal fiches in stevig karton én een handleiding voor de leerkracht. Pictogrammen maken de fiches erg gebruiksvriendelijk zodat de kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. De fiches kunnen gebruikt worden voor hoekenwerk, individueel, per twee of in kleine groep en voor contractwerk. Enkele fiches zijn geschikt om met heel de klas te doen.

Uitgever

Abimo (2002)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Aardig vaardig : sociale vaardigheden voor 8/9-jarigen. 2

Wim Vekemans (Auteur), Bieke Santermans (Auteur), Gert Swinnen (Auteur)

Aardig Vaardig werkt aan relatiewijzen, gespreksconventies en aan het leren samenwerken. Het wil kinderen de aangeleerde sociale vaardigheden op een speelse manier laten inoefenen en kan gebruikt worden naast elke andere methode. Per graad is er één koffer voorzien. Elke koffer bevat een dertigtal fiches in stevig karton én een handleiding voor de leerkracht. Pictogrammen maken de fiches erg gebruiksvriendelijk zodat de kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. De fiches kunnen gebruikt worden voor hoekenwerk, individueel, per twee of in kleine groep en voor contractwerk. Enkele fiches zijn geschikt om met heel de klas te doen.

Uitgever

Abimo (2002)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Aardig vaardig : sociale vaardigheden voor 10/11-jarigen. 3

Wim Vekemans (Auteur), Bieke Santermans (Auteur), Gert Swinnen (Auteur)

Aardig Vaardig werkt aan relatiewijzen, gespreksconventies en aan het leren samenwerken. Het wil kinderen de aangeleerde sociale vaardigheden op een speelse manier laten inoefenen en kan gebruikt worden naast elke andere methode. Per graad is er één koffer voorzien. Elke koffer bevat een dertigtal fiches in stevig karton én een handleiding voor de leerkracht. Pictogrammen maken de fiches erg gebruiksvriendelijk zodat de kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. De fiches kunnen gebruikt worden voor hoekenwerk, individueel, per twee of in kleine groep en voor contractwerk. Enkele fiches zijn geschikt om met heel de klas te doen.

Uitgever

Abimo (2002)

Taal
Doelgroep
Boek

Motiverend onderwijs 1, Differentiatie in de klas

Ludo Heylen (Redacteur), Joost Maes (Auteur), Ivan Van Gucht (Auteur)

Dit boek is onderdeel van een drieluik, bestaande uit een publicatie over differentiatie, een publicatie over werken vanuit talenten en een publicatie over evalueren. Deze drie onderwerpen hebben te maken met een visie op leren die vertrekt vanuit de motivatie van kinderen. De onderwerpen zijn met elkaar verweven, maar kunnen ook op zichzelf bekeken worden. In dit boek worden verschillende manieren beschreven om werk te maken van differentiatie, o.a. coöperatief differentiëren, effectieve instructie met het 4-sporenbeleid, contractwerk en werkwinkels in de klas. Daarbij is het uitgangspunt dat er moet gekozen worden voor de manier die het kind nodig heeft. Het laatste hoofdstuk gaat in op de competenties die een leerkracht nodig heeft om te kunnen omgaan met verschillen. Op de website bij de reeks kunnen extra documenten gedownload worden.

Uitgever

CEGO (2013)

Taal
Doelgroep
Kit

Binnenklasdifferentiatie : leerkansen voor alle leerlingen

Catherine Coubergs (Auteur), Katrien Struyven (Auteur), Nadine Engels (Auteur)

Dit boek geeft informatie vanuit wetenschappelijke literatuur en voorbeelden vanuit reële klassen voor het vormgeven van een leeromgeving die aan de slag gaat met de mogelijkheden van élke leerling. Om positief om te gaan met de verschillen tussen leerlingen en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte literatuurstudie richt zich op die didactische werkvormen die zich focussen op het ontwikkelen van maximale leerkansen voor alle leerlingen. Met verschillen tussen leerlingen in de klas omgaan, kan op twee manieren: enerzijds door op maat van kleine groepen en/of individuen onderwijs te geven (divergeren), anderzijds door diversiteit samen te brengen (convergeren) zodat de verschillen tussen de leerlingen complementair werken. Het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende didactische werkvormen die er vandaag voorhanden zijn om differentiërend te werken en de wijze waarop deze kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen. Aansluitend bij het boek kunnen enkele praktijkvoorbeelden gedownload worden.

Boek

Binnenklasdifferentiatie in de praktijk : ieders leer-kracht realiseren

Katrien Struyven (Auteur), Esther Gheyssens (Auteur), Catherine Coubergs (Auteur), Hadewijch De Doncker (Auteur), Debbie De Neve (Auteur), Wouter Smets (Medewerker), Saskia Vandeputte (Medewerker), Jan Royackers (Medewerker), Nadine Engels (Medewerker)

Leerlingen, die verschillen nogal wat van elkaar. Hoe zorg je dan voor maximale leerkansen voor elke leerling? Binnenklasdifferentiatie in de praktijk maakt het haalbaar om ieders leer-kracht te realiseren. Het boek zet je op weg met een stapsgewijze aanpak, creatieve tips en suggesties.Beschrijvingen uit de klaspraktijk in basisonderwijs en secundair onderwijs maken het differentiëren levensecht. Het BKD-leer-krachtmodel vormt de rode draad. Je kan elk hoofdstuk ook apart raadplegen. Zo laat dit boek ook differentiatie toe bij de lezer. Het is een inspiratiebron voor leraren, studenten lerarenopleiding, begeleiders van pedagogischdidactische processen op school.

Uitgever

Acco (2019)

Taal
Doelgroep
Kit

De emoscoop : gevoelens in het spel

Ferre Laevers (Auteur), Julia Moons (Auteur), Joost Maes (Auteur)

De Emoscoop is een educatieve set die de nodige prikkels aanreikt om boeiend bezig te zijn rond gevoelens met kinderen van 5 t/m 13 jaar. Tegelijk vormen de Emoscoop-activiteiten het vertrekpunt voor een waaier van werkvormen waarlangs het verkennen van gevoelens deel kan worden van de hele leeromgeving. De activiteiten kunnen ook deels in het hoeken- en contractwerk geïntegreerd worden. De Emoscoop heeft de volgende doelstellingen: kinderen een kader aanbieden om gevoelens van zichzelf en anderen waar te nemen, te herkennen en te benoemen; kinderen inzicht te laten verwerven in de relatie tussen gevoelens en de omstandigheden waardoor ze worden uitgelokt; kinderen leren omgaan met hun gevoelens en ze op adequate wijze tot expressie brengen; kinderen versterken in hun vermogen om op een meer effectieve manier met anderen om te gaan; een positief groepsklimaat scheppen door communicatie over gevoelens en relaties te stimuleren. De activiteiten kunnen op een flexibele manier ingezet worden

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Meer zorg voor kleuters : via contractwerk

Miet Fournier (Auteur)

Praktische gids voor leerkrachten in het kleuteronderwijs.

Extern
Cd-rom

Meer zorg voor kleuters via contractwerk : tekeningen

Miet Fournier (Auteur), Liesbet Slegers (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken