Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

16 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

Van starter naar young professionla : leren, profileren en professionaliseren in het onderwijs

Angela Kouwenhoven (Auteur), Diederik Brink (Auteur)

Ondersteuningsgids voor beginnende leraren. Aan de hand van theorie, casussen en praktische adviezen leer je om zelf te beoordelen en hoe je met bepaalde aspecten wilt omgaan. Een aantal basisthema's van het lerarenberoep komen aan bod: klassenmanagement, werk in de klas en werk buiten de klas, sociale veiligheid, de rechtspositie, omgaan met eigen ambities en ambities van de organisatie en met het vermogen om zelf te leren sturen (regie te voeren) ten aanzien van je eigen beroep

Uitgever

Pica (2015)

Taal
Arhus
Brochure

Dialoog in de klas over terreur op sociale media

Remco Pijpers (Redacteur), Simone Barneveld (Redacteur)

Op sociale media worden angst en verschrikking gedeeld, maar ook de onvermijdelijke haatberichten en complottheorieën. Dat heeft zijn weerslag in de klas. Hoe ga je daar als school mee om? Welke gesprekken voer je met leerlingen over hun angsten en hun soms heftige meningsverschillen? Hoe help je je leerlingen omgaan met extreme berichtgeving op internet en sociale media? Kortom, hoe geef je mediawijsheid vorm in deze ingewikkelde tijd? In deze brochure probeert Kennisnet met hulp van deskundigen op deze vragen antwoord te vinden.

Boek
Boek

Edubox Overtuigen : over slagans, politiek, communicatie en propaganda

Slogans kom je overal tegen. Mensen en bedrijven proberen je zo een boodschap mee te geven. Maar ook politici en politieke partijen communiceren bewust om je te overtuigen. Welke technieken passen ze daarvoor toe? En is propaganda altijd slecht? Dat komt je te weten in deze EDUbox!

Uitgever

VRT NEWS (2023)

Taal
Doelgroep
Arhus
Handleiding

Werken met de 10 mediaprofielen

Europese Unie ()

Zie je soms door de vele mediabomen het bos niet meer? Verdwaal je soms in het mediabos? Of ben je een echte media verkenner? Hou je je schuil in het struikgewas? Of ben je bang om erin verstrikt te raken en blijf je op de gebaande paden en de open plekken? Zoveel verschillende dieren in het mediabos, zoveel verschillende manier waarop mensen met digitale technologie en media aan de slag gaan. Die manieren, die goten we in profielen, en - hoe kan het ook anders - elk profiel is een mediadiertje met eigen karaktertrekken en bezigheden.

Uitgever

Mediawijs (2018)

Taal
Doelgroep
Boek

Sociale media op school : zet jouw school op de digitale kaart

Hélène De Keyser (Auteur), Kevin De Ridder (Auteur), Jacques Verleijen (Auteur)

Dit praktische boek wil de integratie van sociale media in het beleid van de school stimuleren en ondersteunen. Het maakt duidelijk dat je sociale media met succes èn veilig kunt inzetten, zowel in de externe communicatie van de school als in de pedagogische context van de klas. Er wordt een antwoord gegeven op vragen als: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat sociale media het niveau van een gadget in de klas overstijgen? Hoe bewaken we dat ze een middel vormen om pedagogische doelstellingen te bereiken? Zien we sociale media vooral als kennisbron, als communicatiemiddel of als motiverende factor? Op welke manier kunnen we ze inzetten om te werken aan mediawijsheid? En hoe integreren we dit alles in het schoolbeleid? Het boek legt uit hoe sociale media kunnen ingezet worden om de school te positioneren, om leerlingen en personeel te rekruteren, om participatie te bevorderen... Er wordt ook aandacht besteed aan het wettelijk kader en aan deontologische aspecten: wat kan en kan niet op het vlak van privacy, hoe omgaan met cyberpesten en ongepast online gedrag, hoe zorgen voor een veilige ICT-omgeving, ...

Uitgever

Politeia (2016)

Taal
Serie
Doelgroep
Boek
Boek

Kritikat : drogredenen ontmaskeren en filosferen over nepnieuws

Eef Cornelissen (Auteur), Jelle De Schrijver (Auteur)

Het project Kritikat leert kinderen kritisch denken over media en nieuwsberichten. Samen met een sprookjesschrijfster werden 4 filosofische luisterverhalen met filosofische vragen en denkoefeningen ontwikkeld voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Een filosofische detectivekat helpt de kinderen op een speelse manier om feit en fictie van elkaar te leren onderscheiden, de meest voorkomende drogredeneringen te leren herkennen en nieuwsberichten die met de feiten een loopje nemen, te leren ontmaskeren. De filosofische verhalen bieden voorbeelden van denkfouten die kinderen alert maken voor manipulatie en vormen de voorbereiding om in een tweede fase met dezelfde kritische bril mediaboodschappen te onderzoeken. Je kan de gids inclusief stickervel bestellen of downloaden. Je kan de verhalen ook online beluisteren.

Uitgever

Mediawijs (2021)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Taboo : sociale media

Jongeren (be)leven vandaag de dag steeds meer online. Sociale media baanden zich een weg in het dagelijkse leven van jongeren. Het inschatten van de gevolgen van hun eigen gedrag loopt niet altijd even vlotjes: ze doen eerst en denken dan pas na. Sociale media hebben ook een bepaalde kracht: mediawijsheid is niet langer het voorkomen van problemen, maar benutten van mogelijkheden.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Jongeren online! : workshop voor jongeren over online contactrisico's

Griet Frère (Auteur), Katrien Symons ()

Deze workshop voor jongeren legt de klemtoon op online contactrisico's en meer in het bijzonder via de sociale media. Doel is om jongeren zich bewust en weerbaarder te maken en ze te ondersteunen in het omgaan met contactrisico's wanneer deze zich voordoen.

Boek

Alles met mate (n) : over social media en jongeren

Stefaan Lammertyn (Auteur)

Voor jongeren zijn smartphones, tablets en laptops vanzelfsprekend. Ze lijken er al van op erg jonge leeftijd mee vergroeid. De “digital natives” zijn altijd en overal met elkaar verbonden en communiceren via Instagram, Snapchat en andere sociale media. Voor jou als ouder of leerkracht is die wereld vaak onbekend, en dus onbemind. Maar geen paniek! Met oog voor het veelzeggende detail en met de nodige humor maakt Stefaan Lammertyn je in 'Alles met mate(n)' wegwijs in die alomtegenwoordige digitale wereld. En die is ondertussen veel ruimer dan Facebook en Twitter! Stefaan maakt de wereld van Pinterest, Whatsapp en YouTube leuker, interessanter en dus ook veiliger, met dit boek vol nuttige verwijzingen, handige tips en bruikbare praktijkvoorbeelden. Want als mediawijze opvoeder geniet je niet alleen meer van de onbegrensde mogelijkheden van de digitale wereld. Je kan jongeren ook beter bijstaan bij problemen als digitaal pestgedrag, en hen de valkuilen van het internet leren kennen. Kortom: Alles met mate(n) zorgt ervoor dat iedereen die soms geen idee heeft waar zijn kind of leerling mee bezig is, net als Stefaan, een “inno-vader” (of “inno-moeder”) wordt: een innoverende ouder die weet wat er speelt op het net. En wie ondanks dit toch even de weg kwijt is, vindt in het boek een super handige EHBO-lijst: Eerste Hulp bij Betrokken Opvoeders. Stefaan Lammertyn is een kenner en promotor van sociale media. Hij noemt zichzelf een “sociale media evangelist” en dat mag je best letterlijk nemen. Hij helpt met zijn bedrijf Pixular ondernemingen en organisaties met hun online communicatie. Hij is daarnaast ook vader van twee tieners en deelt in dit boek graag zijn jarenlange kennis en ervaring met social media.

Uitgever

Die Keure (2015)

Taal
Doelgroep
Arhus
Brochure

Dit was het nieuws

Sanne Hermans (Redacteur), Bert Pieters (Redacteur)

Vroeger was het simpel: je hoorde nieuws op TV en op de radio en las de volgende dag duiding in de krant. Vandaag is nieuws echter overal: ondertussen hebben we niet alleen 24/7 nieuws (op tv), maar krijgen we via diverse sociale media nieuwsberichten binnen, zijn er nieuwswebsites, podcast, ...Er is niet alleen veel nieuws. Het is ook niet altijd eenvoudig om door de bomen het bos te zien. Er is niet één manier van nieuws checken. Ieder doet dit op z'n eigen manier. Daarom is het belangrijk om rond nieuws en informatiegeletterdheid te werken met kinderen ne jongeren, zodat ze er kritisch en bewust mee leren omgaan. Maar hoe doe je dat? Deze mediawegwijzer geeft inzicht in nieuws en hoe jongeren hiermee omgaan. We reiken enkele handvaten aan voor in de klas.

Uitgever

Imec vzw (2019)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

#datmeenjeniet : ingrijpen bij online discimintatie: lessons learned

Rene Broekroelofs (Auteur), Caroline van Slobbe (Auteur)

In 2019 zetten Movisie, Diversity Media en Hogeschool Inholland het project #DatMeenJeNiet op waarin jongeren werden begeleid bij het in actie komen tegen online discriminatie. Dit eindrapport deelt de geleerde lessen en toont wat de impact was van #DatMeenJeNiet en 'wat werkt' om online discriminatie aan te pakken. Ook zijn er aanknopingspunten toegevoegd voor organisaties die met een vergelijkbare aanpak aan de slag willen gaan.

Uitgever

Movisie (2022)

Taal
Doelgroep
Boek

Samen de online wereld verkennen : een reisgids voor in de klas en thuis

Niels Baas (Auteur)

Deze reisgids voor de online wereld beantwoordt in het eerste gedeelte de meest gestelde vragen van ouders en leerkrachten omtrent mediaopvoeding, en biedt praktische tips en handige oefeningen voor op school en thuis. In het tweede gedeelte komen de mogelijke gevaren in de online wereld aan bod zoals cyberpesten, grooming en sexting. Het boek staat vol aanvullende tips van deskundigen en de kinderen zelf.

Uitgever

Pica (2015)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Mediawijsheid in tijden van dreiging en terreur

Karen Mouws (Auteur), Katja Schipperheijn (Auteur)

We leven in turbulente tijden en dat is niet altijd even gemakkelijk om mee om te gaan op de schoolbanken. sCool biedt een dossier aan om leerkrachten hierbij te ondersteunen met tips, werkvormen en verdieping: Mediawijsheid in Tijden van Dreiging en Terreur.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Sexting@school : toolbox schoolbeleid en lesmateriaal secundair onderwijs

Nadège Bastiaenen (Auteur), Niels Van Paemel (Auteur), Lander De Coster (Illustrator)

Hoe ga jij als leerkracht en als school met sexting om en hoe moet je reageren in bepaalde situaties? Dat is niet altijd even gemakkelijk. De koffer 'sexting@school' biedt hierbij ondersteuning. De koffer bestaat uit 2 onderdelen: een beleidstool voor de school en lesmateriaal voor de klas. De beleidstool 'Let's talk about sexting' bestaat uit twee fases die door schoolteams het best na elkaar uitgevoerd worden. Aan de hand van de tool 'Hé, het is oké' - het Sensoa Vlaggensysteem toegepast op online situaties - werk je aan een eenduidige visie op sexting. Nadien bespreek je als team ook nog enkele uitgangspunten. Dit helpt om in een tweede fase een effectief beleid rond sexting uit te werken. Je team formuleert welke acties je op vlak van kwaliteit, preventie en reactie kan ondernemen. Je kan aan de slag met dit materiaal: handleiding met alle nodige info om aan de slag te gaan met de beleidstool; de Online tool 'Hé, het is oké'; affiche 1 Let's talk about sexting (op deze affiche staat de visie van een goed sextingbeleid); affiche 2 Sexting Screener (op deze affiche leg je de kaartjes); kaartjes: verschillende kaartjes om tot een goed sextingbeleid te komen. Je kan deze beleidstool ook gratis downloaden. De lesvoorbereiding rond 'sexting' is ontwikkeld voor jongeren van het secundair onderwijs. In deze les kan je met de jongeren aan de slag gaan rond het thema "online media en seksualiteit". Hiermee kan je onder meer: nadenken over welke foto's je neemt en deelt; stilstaan bij het "recht van afbeelding", reflecteren over; respect; empathie; vertrouwen; intimiteit & integriteit. Met deze les kan je ervoor zorgen dat jongeren met voldoende autonomie maar ook een kritische geest beslissingen kunnen nemen wanneer het gaat over het nemen, ontvangen of (door)sturen van foto's. Daarvoor hebben leerlingen zowel technische competenties als sociale vaardigheden nodig. Je kan lesmap en posters downloaden.

Uitgever

Child Focus (2017)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Het digitale kind

Materiaal om met ouders en andere opvoeders het thema 'de digitale wereld en het kind' bespreekbaar te maken. In de omgang met de nieuwe media is het van belang dat kinderen ondersteuning krijgen waar nodig en weten binnen welke kaders ze zich in de digitale wereld kunnen bewegen. Ouders spelen daarin een belangrijke rol. Doelgroep ouders en andere opvoeders van 4 tot 14-jarigen.

Uitgever

Toppunt (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Basispakket relationele en seksuele vorming (RSV) : secundair onderwijs 12-18 jarigen

Erika Frans (Auteur)

De werkmap 'Goede Minnaars' bevat diverse werkvormen (denkoefeningen, associatieoefeningen, gespreksvormen, spelvormen, rollenspel, dramatechnieken en andere spelvormen) om actief met jongeren aan de slag te gaan rond relaties en seksualiteit. De werkvormen zijn opgedeeld in thema's: starters, verliefd/versieren, relaties, ontdek de seks, ikzelf, handen thuis, veilig vrijen, communicatie & seks en internet. Eén van de werkvormen is de animatiefilm '(weg)wijs in de seks'. De animatiefilm is een bewerking van de Deense film 'Sex, a guide for the young'. De film werd in 2004 "vertaald" naar het Vlaams en geactualiseerd naar de huidige seksualiteitscontext en leefwereld van Vlaamse jongeren. De thema's die aan bod komen, zijn zeer breed opgevat. Voorbeelden hiervan zijn de eerste keer, verliefd worden, masturbatie, de geslachtsorganen, anticonceptie, veilig vrijen, seksueel overdraagbare aandoeningen en meer. 'Connected' is bedoeld om met jongeren van het secundair onderwijs aan de slag te gaan rond veilig relationeel en seksueel gedrag online. Het pakket omvat een 20-tal werkvormen rond profielsites en privacy, cyberpesten, online seksueel grensoverschrijdend gedrag, porno en beeldvorming. 'De eerste keer' is een bundel op maat van jongeren van 12-16 jaar. Je kan aan de slag rond de volgende drie hoofdvragen: 'Wat verwacht je van seksualiteit?', 'Hoe ga je om met verwachtingen uit je omgeving?' en 'Hoe communiceer je wat je wil in je relatie (over seks)?'. Drie werkvormen 'Kriebels in je lijf' (1ste graad secundair onderwijs), 'plezier en seksualiteit' (2de graad) en 'plezante seks' (3de graad) beklemtonen de positieve kant van seksualiteit. In 2021 voegen we "Praten over sexting - werkvormen voor leerkrachten en begeleiders van 12-18-jarigen" toe Al deze werkmappen zijn downloadbaar via www.seksuelevorming.be. In 2019 deed Pimento een bevraging bij meer dan 1000 Vlaamse 16-, 17- en 18-jarigen over relaties, seks en kussen. Hoe denken Vlaamse jongeren over relaties? Wil de jeugd van tegenwoordig een serieuze relatie? Met wie? En wanneer? Is het oké om te kussen met iemand die niet je lief is? En om seks te hebben zonder een serieuze relatie? Zij maakten infographics van deze onderzoeksresultaten. Ze zijn toegevoegd aan deze kit en je kan ze ook gratis downloaden via onderstaande link, evenals het onderzoeksrapport.

Uitgever

Sensoa (2011 - 2021)

Taal
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken