Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

16 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

Hand in hand met Suus & Luuk : Een praktische leidraad bij de themaboeken

Diana Baarda (Auteur), Melissa Krommedam-Wiegertjes (Auteur)

Dit document is een handreiking bij Suus & Luuk themaboeken om doelgericht te kunnen werken aan met name de taal. Het materiaal van Suus & Luuk is ontwikkeld vanuit de praktijk en gebaseerd op recente wetenschappelijke literatuur. In het eerste deel van deze handreiking wordt een theoretisch kader geschept en worden taalkundige begrippen nader verklaard en besproken. Per beschreven aspect worden de specifieke doelen zoals vastgesteld door Van den Dungen (2007) en Gerrits e.a. (2017) genoemd. Het tweede deel van deze handreiking is een praktische handleiding bij de verschillende hoofdstukken van de Suus & Luuk themaboeken.

Uitgever
Taal
Onderwerp

NT2

Serie
Doelgroep
Arhus
Spel

Crime scene logic

In dit spel moeten de misdaadmysteries opgelost worden. Het spel stimuleert het probleemoplossend denken, bevordert het logisch denken en redeneren, het systematisch doorlopen en combineren van meerdere aanwijzingen, trainen van begrijpend lezen en verhogen van concentratie, leert het onderscheiden van hoofdzaak en bijzaak. Het spel kan ook gespeeld worden in het Frans, Engels of Duits.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Kit

Biebox : 50 verhalen met cd

Ludwig Poignie (Samensteller)

50 thematische gerangschikte verhalen van bekende jeugdschrijvers op A4-formaat in een stevige verzameldoos. De verhalen zijn gerangschikt volgens thema: mysterie, fantasie, hier-en-nu, liefde, andere cultuur en mythe. Bij de Biebox hoort een didactische handleiding met 25 originele lestips die telkens verwijzen naar de meest passende verhalen, de valkuilen en het nut van de oefening. De box met verhalen kan perfect geïntegreerd worden in het lessenpakket Nederlands en is erg handig om mee te nemen van de ene klas naar de andere. De korte en uitnodigende verhalen zijn ook ideaal om een vrij moment in de les zinvol in te vullen. Dankzij het handige steekkaartensysteem kunnen verschillende leerlingen op hetzelfde moment een verhaal lezen. De bijbehorende audio-cd bevat een aantal voorgelezen verhalen en is ideaal voor luistervaardigheden, zelfstandig leren en dyslectische kinderen. Voor het secundair onderwijs.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek

Begrijpend lezen in een doorlopende lijn : een praktisch handboek voor de basisschool

Marita Eskes (Auteur)

Elk kind heeft recht op goed leesonderwijs. Wanneer je niet goed kunt lezen, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip. Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap. Nederland is een van de weinige landen waar begrijpend lezen een vak apart is. En dat terwijl we weten dat de integratie met andere vakken en gezamenlijke opbouw van kennis op school cruciaal zijn. Je leest hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas. Belangrijk is dat teksten van goede kwaliteit zijn, de inhoud ervan centraal staat en leerlingen schoolbreed van goede instructie worden voorzien. Dit handboek is geschreven voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: (toekomstige) leraren, taal- en leescoördinatoren, intern begeleiders en schoolleiders. Uitgaande van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs, geeft dit boek antwoord op de vraag hoe je als team het verschil kunt maken voor leerlingen: wat doet ertoe als het gaat om onderwijs in tekstbegrip?

Uitgever

Pica (2023)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Taaltrapeze deel 5 (grote box)

Kitty Van Voorst Van Beest (Samensteller)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Taaltrapeze deel 7 (grote box)

Kitty Van Voorst Van Beest (Samensteller)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Taaltrapeze deel 6 (grote box)

Kitty Van Voorst Van Beest (Samensteller)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Taaltrapeze deel 5

Kitty Van Voorst Van Beest (Samensteller)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Taaltrapeze deel 6

Kitty Van Voorst Van Beest (Samensteller)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Taal - 2de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box TAAL bevat 5 soorten oefeningen: spreek-en luisteroefeningen, leesoefeningen, schrijfkaarten, oefeningen taalbeschouwing, oefeningen bij woorden en letters. Bij deze box hoort ook een cd met geluidsfragmenten en materiaalkaarten.

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Taal - 4de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box TAAL bevat 5 soorten oefeningen: spreek-en luisteroefeningen, leesoefeningen, schrijfkaarten, oefeningen taalbeschouwing, oefeningen bij woorden en letters. Bij deze box hoort ook een cd met geluidsfragmenten en materiaalkaarten.

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Taal - 6de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box TAAL bevat 5 soorten oefeningen: spreek- en luisteroefeningen, leesoefeningen, schrijfkaarten, oefeningen taalbeschouwing, oefeningen bij woorden en letters. Bij deze box hoort ook een cd met geluidsfragmenten en materiaalkaarten.

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Hoekenbox Taal - 5de leerjaar : opdrachten voor gedifferentieerd hoekenwerk

Marc Stevens (Auteur), Annemie Bosmans (Redacteur)

De Van In hoekenboxen bieden voor elk leerjaar van het lager onderwijs een aantal kant en klare, meestal taakgerichte en coöperatieve oefeningen voor het opzetten van zelfstandig hoekenwerk rond de leergebieden taal, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming. De opdrachten sluiten aan bij de inhouden van de leerplannen en kunnen daardoor naast alle methodes gebruikt worden. Deze box TAAL bevat 5 soorten oefeningen: spreek-en luisteroefeningen, leesoefeningen, schrijfkaarten, oefeningen taalbeschouwing, oefeningen bij woorden en letters. Bij deze box hoort ook een cd met geluidsfragmenten en materiaalkaarten.

Uitgever

Van In (2010)

Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Taaltrapeze deel 7

Kitty Van Voorst Van Beest (Samensteller)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Topper : Taaltrapeze deel 5

Els Kok (Concept)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Serie
Doelgroep
Arhus
Spel

Topper : Taaltrapeze deel 4

Els Kok (Concept)

Deze taalmethode is specifiek bedoeld voor het buitengewoon (basis)onderwijs, maar is ook geschikt voor tweede taalleerders. De leerstof is functioneel en wordt aangeboden binnen voor elk kind herkenbare thema's. Heel gestructureerd, in kleine, overzichtelijke stapjes en met veel aandacht voor herhaling. Taaltrapeze bestaat uit zeven delen. Naast de basislessen zijn er twee differentiatietrajecten. De leerstofgebieden zijn spreken, luisteren, lezen (met uitzondering van technisch lezen) en schrijven (met uitzondering van spelling en schrijfmotoriek).

Uitgever
Taal
Serie
Doelgroep

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken