Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

12 Resultaten

Sorteren op
Extern
Arhus
Spel

Ontdek de continenten!

Hoe werkt het spel? Elk continent heeft een ander gekleurd kader. Daardoor kan je gemakkelijk de kaarten met het continent associëren. Laat het kind de dobbelsteen gooien en het spel is begonnen! Vervolgens probeert het kind een afbeelding bij het juiste continent te plaatsen. De wereld begrijpen is de eerste stap om haar te leren respecteren! Eenvoudig associatiespel om door de continenten te reizen en vertrouwd te raken met hun geografische ligging en de grote diversiteit aan landschappen, tradities en culturen te ontdekken die in de wereld van vandaag bestaan. De levensechte beelden nodigen het kind uit de verschillende continenten nog beter te begrijpen.

Extern
Arhus
Spel

Mijn planeet en zijn energie

Ontdek de oorsprong van energie en hoe deze wordt getransformeerd om onze huizen en steden te bereiken. Kinderen leren meer over de verschillende energiebronnen, zowel hernieuwbare als niet-hernieuwbare, op onze planeet.

Extern
Arhus
Spel

De seizoenen

Hoe werkt het spel? Elk seizoen heeft een ander gekleurd kader waardoor je het gemakkelijk kunt associëren met de kaarten. Groen is de lente, geel is de zomer, oranje is de herfst en blauw is de winter. Laat het kind de dobbelstenen gooien en het spel is begonnen! Valt de dobbelsteen op blauw? Dan probeert het kind een activiteit te associëren met de winter. Ontdek samen de verschillende activiteiten die bij de verschillende seizoenen horen. De levensechte beelden nodigen het kind uit om de seizoenen van het jaar keer op keer te verkennen.

Boek
Boek

GO! Leerplannen basisonderwijs : wereldoriëntatie

"Waarom is het gras groen? Praten vissen met elkaar? Hoe werkt een lamp?...". Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en stellen continu vragen over zichzelf, de anderen en hun omgeving. Wereldoriëntatie pikt hierop in en stimuleert hen om hun omgeving waar te nemen, te verkennen , te onderzoeken, te ordenen en te duiden. In dit boek worden de leerplannen van 2010/3 voor het leergebied Wereldoriëntatie weergegeven voor het kleuteronderwijs en het lager onderwijs.

Boek
Boek

Didactische suggesties bij het leerplan wereldorientatie basisonderwijs : domein natuur

Deze publicatie en het leerplan wereldoriëntatie - domein natuur - voor de leraren basisonderwijs vormen één geheel. Hierin staan een aantal tips en voorbeelden die de leraar kunnen helpen bij het nastreven van de leerplandoelen. De link met het leerplan is duidelijk zichtbaar. De suggesties worden uitgeschreven voor 3 leeftijdscategorieën: de kleuters, de lagereschoolkinderen (6,7 en 8 jaar), en de lagereschoolkinderen (9,10 en 11 jaar). Daarnaast is er een opsplitsing in 'wat doet de leraar' en 'wat doen de leerlingen'.

Boek

Veilig de wereld rond : wereldorientatie voor leerjaar 1

van der Veen-Van Zijp (Auteur), Berteele (Auteur), Els Hoebrechts (Auteur)

'Veilig de wereld rond' is een methode wereldoriëntatie voor het eerste leerjaar. De methode integreert de verschillende domeinen (eindtermen) van wereldoriëntatie: tijd, natuur, mens, maatschappij, techniek en ruimte. De inhoud van de thema's beantwoordt aan de belangrijkste doelstellingen van de verschillende onderwijsnetten voor het eerste leerjaar. Wel is aan te raden om het aanbod in de methode aan te vullen met klas- of schooleigen projecten, regionale initiatieven en de actualiteit. De thema's sluiten aan bij de kernen van Veilig leren lezen. Maar men kan zonder problemen werken met Veilig de wereld rond wanneer deze leesmethode niet wordt gebruikt. Ieder van de twaalf thema's bestaat uit een basisprogramma van een hoekactiviteit en vier lessen. Verder zijn er aanvullende activiteiten waaruit de leerkracht zelf een keuze kan maken. Achterin de gebruikswijzer zijn kopieerbladen opgenomen als hulpmiddel voor een procesmatige evaluatie van de attitudes, vaardigheden en kennis van de leerlingen.

Boek
Boek

Leerplan Wereldoriëntatie basisonderwijs : domein natuur

Dit boek is bedoeld voor leraren basisonderwijs. De doelen van dit leerplan vormen het referentiekader zodat scholen aan de decretale verplichting kunnen voldoen. Kinderen verwerven zicht op de natuurlijke omgeving en leren er respectvol en zorgzaam mee om te gaan. Ze verwerven ook fundamentele inzichten in het functioneren van het eigen lichaam met aandacht voor de eigen gezondheid en gezonde leefgewoonten. Zowel basiskennis en -inzichten als vaardigheden en attitudes komen aan bod. In de bijbehorende publicatie met didactische suggesties reiken we ideeën en werkwijzen aan om deze doelen te realiseren.

Boek
Boek

Leerplan Wereldoriëntatie basisonderwijs : domein techniek

Deze publicatie is bedoeld voor leraren basisonderwijs. De doelen van dit leerplan vormen het referentiekader zodat scholen aan de decretale verplichting kunnen voldoen. Techniekonderwijs heeft als doel kennis, vaardigheden en attitudes bij te brengen die ervoor zorgen dat kinderen 'technisch geletterd' worden. De indeling in 'techniek begrijpen, hanteren en duiden' biedt antwoorden op vragen van kinderen: hoe het werkt; hoe gerbuik ik het? hoe maak ik het? wat is het nut? In de bijhorende publicatie met didactische suggesties reiken we ideeën en werkwijzen aan om deze doelen te realiseren.

Boek
Boek

Didactische suggesties bij het leerplan Wereldoriëntatie basisonderwijs : domein techniek

Deze publicatie en het leerplan Wereldoriëntatie - domein techniek - voor de leraren basisonderwijs vormen één geheel (ook ontleenbaar 13.3.48). In deze publicatie staan een aantal tips en voorbeelden die de leraar kunnen helpen bij het nastreven van de leerplandoelen. De link met het leerplan is duidelijk zichtbaar.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken