Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Taal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

36 Resultaten

Sorteren op
Extern
Spel

Waarden- en Normenspel

Peter Gerrickens (Auteur), Marijke Verstege (Auteur), Zjev van Dun (Auteur)

De bedoeling van dit spel is u met anderen in gesprek te brengen over waarden en normen. Het gevolg daarvan is niet alleen dat u zich meer bewust wordt van hetgeen uzelf nastreeft, maar ook dat u anderen beter gaat begrijpen. Daarnaast is het spel een hulpmiddel om tot overeenstemming te komen over de waarden en normen die u als groep, team of organisatie belangrijk vindt. Het spel stuurt daarbij niet in de richting van het opleggen van bepaalde waarden en normen. Het spel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over drie groepen nl. waarden, normen en thema's. De spelvormen zijn gericht op het privéleven, maar zijn in aangepaste vorm ook toe te passen op werksituaties.

Extern
Boek

Waarden- en Normenspel : handleiding

Peter Gerrickens (), Marijke Verstege (), Zjev van Dun ()

Deze ringband bevat 20 spelvormen die met het spel kunnen worden gespeeld. Voorbeelden van toepassingsmogelijkheden zijn: bewustwording van eigen waarden en normen, samenwerking in teams, discussie over organisatie-waarden, bespreken en veranderen van groepsnormen, loopbaanplanning en coaching. Tevens bevat deze handleiding de Normenmatrix. Dit instrument is erg praktisch bij het bespreekbaar maken van groepsnormen. U kunt hiermee nagaan welke normen wel of niet worden toegepast in een groep, en of deze normen al dan niet gewenst zijn om een groep optimaal te laten functioneren.

Kit

Groepsdynamisch begeleiden : een praktijkgerichte benadering

Inge De Vos (Auteur)

In dit boek wordt ingegaan op groepsdynamica en de vele aspecten die vastzitten aan het begeleiden van groepen. De auteur, stagebegeleidster en docente aan de Hogeschool Gent, behandelt op overzichtelijke wijze deze problematiek. Dit boek is uitstekend geschikt als studieboek op hbo-niveau. Het bevat een zeer bruikbare combinatie van theorie en praktijk. Diverse praktijkvoorbeelden maken de complexe materie goed toegankelijk. Aan de orde komen onderwerpen zoals 'wat is een groep?', groepsontwikkeling, verbondenheid, pestgedrag, conflicten in de groep, de functie van regels binnen een groep, teambuilding, interdisciplinair samenwerking en dergelijke. Ieder hoofdstuk van dit goed geschreven boek bevat een omschrijving van leerdoeleinden. Een nuttige uitgave. (Bron: Mr. P.C. van Schelven, NBD Biblion)

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Generatie K

VZW vormen ()

Generatie K is een Ketnet-programma over kinderen die opkomen voor zichzelf en anderen. Aan de hand van candid-cameraopnames, langere reportages en korte rubriekjes, wil Generatie K tonen hoe kinderen zelf hun rechten en morele waarden ervaren en ermee omgaan, ook als ze in het gedrang komen. Om de thema's in Generatie K bespreekbaar te maken in het onderwijs en leerkrachten daarbij te helpen, ontwikkelde Vormen een educatief pakket met kant-en-klaar-methodieken. De downloadbare lesbrieven zijn gekoppeld aan verschillende items uit het programma Generatie K. De links naar de videofragmenten vind je terug in de lesbrieven. Er zijn lesbrieven voor de leeftijdsgroepen 6 - 9 jaar, 9 - 12 jaar en 6 - 12 jaar.

Taal
Doelgroep
Kit

Er zit een schat verborgen in jezelf : versie 1

Karel Scherpereel (Auteur)

In het verhaal zijn waarden als vriendschap en verbondenheid gepersonaliseerd tot zeven figuren die in kleuren en symbolen tot leven komen: Blind vertrouwen symboliseert de vriendschap; Hou vast spreekt over verbondenheid; Alsjeblieft Dankuwel moedigt aan en geeft opbouwende opmerkingen; Heer Eerlijk is uiterst waarheidlievend; Geweldig vindt het geweldig dat hij tegen geweld is; Even Waardig is sterk op gelijkwaardigheid gericht, maar Mispunt probeert haar plaats in de groep op te eisen door te pesten en door onenigheid te zaaien. Deze laatste slaagt er in in haar eentje de groep uit elkaar te halen en het plezier te vergallen. Het verhaal toont hoe deze "pestsituatie" omgetoverd wordt tot een goede en positieve sfeer.

Uitgever

Bakermat (2004)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Arhus
Spel

Ik zie, ik zie ... wat jij niet ziet

Iedereen heeft een bril waarmee zij/hij naar de wereld kijkt. Die bril wordt beïnvloed door je opvoeding, ervaringen, cultuur waarin je leeft, je humeur van het moment... Het bepaalt je waarden en normen. Die bril is je referentiekader. En zal meer gelijk lopen met mensen uit je buurt, als je naar dezelfde school gaat, dezelfde hobby's hebt ... Veel jeugdwerkers hebben min of meer hetzelfde referentiekader. Maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren hebben vaak een ander referentiekader. Dat kan leiden tot conflicten, maar kan ook erg verrijkend zijn. Als je een mix in je jeugdwerking mogelijk wil maken moet je je bewust zijn van je eigen referentiekader en dat van je werking. En is het ook belangrijk dat je hierover op een respectvolle manier in dialoog kan gaan met de kinderen. Dit spel maakt de spelers zich bewust van hun eigen bril. Ze leren door dit rollenspel om in de toekomst bepaalde situaties met een open blik te benaderen. Het spel is bedoeld voor jongeren vanaf 15 jaar. Aantal spelers: 9-30. Duur ca. 100 min. (maar kan eventueel ingekort worden).

Kit

KlasseKids : verbindt leerlingen door groei, succes en plezier!

Aukje Donker-van der Meer (Auteur), Ben Tempert (Auteur)

KlasseKids is een praktisch handboek dat leerkrachten in het lager onderwijs handvatten biedt om op een speelse wijze sociale en emotionele vaardigheden aan te leren en daarmee te komen tot een positieve sfeer in de groep. Er wordt gewerkt vanuit een kader met duidelijke normen (KlasseKidsafspraken). Door het toepassen van de KlasseKidsAfspraken en oefeningen passend bij de groep, zet je een geleidelijk en gestaag proces van positieve ondersteuning en/of verandering van gedrag in gang. Aan het begin van elk hoofdstuk wordt achtergrondinformatie gegeven over verschillende aspecten van positieve groepsvorming. Er wordt onder meer ingegaan op de verschillende rollen in de groep, voor jezelf opkomen, je mening geven, vertrouwen, pesten en vriendschap. Doelgroep: kinderen van 5 tot 12 jaar.

Boek

KlasseDeal : positieve groepsvorming in het vo (secundair)

Aukje Donker-van der Meer (Auteur), Ben Tempert (Auteur)

Dit boek biedt tools voor positieve groepsvorming in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Leerlingen gaan elkaar ontmoeten (om een tweede, betere indruk van elkaar te krijgen), leren elkaar begrijpen (waarbij verschillen worden gebruikt om verbinding in de groep aan te gaan) en gaan werken aan één missie (afspraken die leiden tot een deal met de klas: de KlasseDeal).

Uitgever

Pica (2013)

Taal
Doelgroep
Kit

Er zit een schat verborgen in jezelf : versie 2

Karel Scherpereel (Auteur)

Dit project dat bestaat uit een voorleesboek, een handleiding en twee CD's met CD-boekje. Het nodigt uit om met kinderen van 6 tot 10 jaar verder te praten over diepe waarden als vriendschap en verbondenheid. Maar het laat hen ook nadenken over hoe pestgedrag diepe wonden kan slaan. In het verhaal zijn waarden als vriendschap en verbondenheid gepersonaliseerd tot 7 figuren die in kleuren en symbolen tot leven komen: Blind vertrouwen symboliseert de vriendschap; Hou vast spreekt over verbondenheid; Alsjeblieft Dankuwel moedigt aan en geeft opbouwende opmerkingen; Heer Eerlijk is uiterst waarheidlievend; Geweldig vindt het geweldig dat hij tegen geweld is; Even Waardig is sterk op gelijkwaardigheid gericht, maar Mispunt probeert haar plaats in de groep op te eisen door te pesten en door onenigheid te zaaien. Deze laatste slaagt er in in haar eentje de groep uit elkaar te halen en het plezier te vergallen. Het verhaal toont hoe deze "pestsituatie" omgetoverd wordt tot een goede en positieve sfeer. In de handleiding krijg je ideeën, lesadviezen, activiteiten en creatieve mogelijkheden om met het boek te werken.

Uitgever

Bakermat (2008)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Arhus
Spel

Leren om pesten te voorkomen

Een set van vijf reeksen om kinderen te leren hoe ze pestsituaties kunnen voorkomen voordat ze überhaupt plaatsvinden en om ze te voorzien van strategieën om ermee om te gaan.Wat leer ik?Coöperatief lerenEmpathie en sociale vaardighedenRespect, gelijkheid, solidariteit en inclusieWaardenonderwijs

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek

Waarden- en Normenspel : handleiding

Peter Gerrickens (), Marijke Verstege (), Zjev van Dun ()

Deze ringband bevat 20 spelvormen die met het spel kunnen worden gespeeld. Voorbeelden van toepassingsmogelijkheden zijn: bewustwording van eigen waarden en normen, samenwerking in teams, discussie over organisatie-waarden, bespreken en veranderen van groepsnormen, loopbaanplanning en coaching. Tevens bevat deze handleiding de Normenmatrix. Dit instrument is erg praktisch bij het bespreekbaar maken van groepsnormen. U kunt hiermee nagaan welke normen wel of niet worden toegepast in een groep, en of deze normen al dan niet gewenst zijn om een groep optimaal te laten functioneren.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Crush : werken met jongeren rond relaties, alcohol en cannabis

Ingrid Baeten (Auteur), Ilse Bernaert (Auteur), Bart Degryse (Auteur)

Met dit lespakket kunnen leerkrachten en begeleiders van jongeren tussen 16 en 18 jaar preventief werken rond alcohol en cannabis vanuit een levensdomein waar elke jongere voeling mee heeft: vrienden en relaties. Met Crush krijgen jongeren kennis en vaardigheden aangereikt die hen in staat stellen op een verantwoordelijke manier om te gaan met alcohol en cannabis. Ze leren tegelijkertijd zorg te dragen voor zichzelf en de ander. Het materiaal bestaat uit vijf methodieken, elk met een specifieke doelstelling. Het pakket is zo opgebouwd dat er eerst basisinformatie over alcohol en cannabis wordt verworven. Daarna wordt er gewerkt aan normen en waarden en tenslotte wordt er gefocust op grenzen stellen. Bij de methodieken wordt ook gebruik gemaakt van digitaal materiaal. Op bijgevoegde USB-stick vind je de Powerpoints en filmpjes. Deze kunnen - samen met de teksten - gedownload worden via de website van VAD en de filmpjes kunnen bekeken worden via Youtube.

Boek

Haal het beste uit je kind én jezelf : opvoeden met deugden

Annelies Wiersma (Auteur), Carlien Dubben (Illustrator)

Centraal in dit boek staat het deugdenproject: het opvoeden van het kind door het bijbrengen van normen en waarden. De schrijfster neemt vaak in haar boek haar zoon en zichzelf als voorbeeld om puur praktische redenen. Door het deugdenproject uit te pluizen bespreekt zij in het boek allerlei zeer herkenbare leermomenten. Een greep uit het deugdenproject: geduld, vastberadenheid, reinheid, ordelijkheid, voorkomendheid, trouw, respect, gehoorzaamheid en verantwoordelijkheid. Ook geeft zij oefeningen om er zelf mee aan de slag te gaan. De deugden worden met voorbeelden van interactie tussen ouder en kind besproken en behandeld. De tekst is helder, de indeling overzichtelijk. Het eerste deel bevat praktijksituaties; het tweede deel is een werkboek. Uitgangspunt is: je kind benaderen op een manier waardoor je tijdens een leermoment het 'probleem' samen oplost in plaats van zelf met een oplossing te komen. Het boek is geïllustreerd met leuke, cartooneske zwart-wittekeningen. (Bron: redactie NBD Biblion)

Uitgever
Taal
Onderwerp
Doelgroep
Arhus
Kit

Recht op liefde

Shaireen Aftab (Auteur), Sam Mouissat (Auteur), Sarah Bracke (Auteur), Chia Longman (Auteur), Sarah Scheepers ()

'Recht op liefde' is een educatief pakket om seksuele en genderdiversiteit bespreekbaar te maken en/of te informeren bij jongeren (vanaf 15 jaar) en vrouwen die tot etnisch-culturele minderheden behoren. De handleiding kan gebruikt worden door begeleiders, opvoeders, leerkrachten en trainers. Dit werkinstrument bevat 5 modules: identiteit en beeldvorming, interculturaliteit, gender, seksuele diversiteit en religie. Bij het pakket hoort er een dvd met daarop interviews met religieuze leidersfiguren (priester, imam en een rabbijn).

Boek
Boek

Euroguide : euroguide handboek Vlaamse versie

Het project EUROGUIDE probeert diversiteit in de eerste plaats te zien als een realiteit met heel veel uitdagingen en kansen. De doelstelling van het project is tweeledig. Enerzijds scholen, onderwijsprofessionals en jongerenorganisaties ondersteunen in het omgaan met etnische, culturele en levensbeschouwelijke diversiteit. Anderzijds een kader aanbieden ter preventie van problematische radicalisering en polarisering. De E-Learning Tool is een interactieve versie van het EUROGUIDE handboek, gebaseerd op gesprekken en ervaringen met verschillende focusgroepen verspreid over heel Vlaanderen. De EUROGUIDE reikt een gedeeld en verbindend kader aan en toont hoe we de diversiteit in onze samenleving als een kracht en meerwaarde kunnen aanwenden. De focus ligt op drie grote luiken: Samenleven, Gender & Identiteit, Samenleving & Ideologie. Tevens biedt de EUROGUIDE een aantal praktische oplossingen voor specifieke problemen en worden er tools rond mediawijsheid aangeboden waarmee eerstelijnswerkers jongeren bestendiger kunnen maken tegen alle vormen van extremisme.

Uitgever

Europse Unie (2022)

Taal
Arhus
Kit

Leren samenleven met anderen met handpoppen : Het lelijke eendje en verdraagzaamheid. Pinokkio en liegen.

Set van 9 poppen en MP3 CD waarop de twee verhalen staan in verschillende talen (niet in het Nederlands) om in de klas met waarden en normen aan het werk te gaan. De leerkracht kan de verhalen in het Nederlands vertellen en de anderstalige kinderen kunnen het verhaal beluisteren in hun eigen taal. (Spaans, Grieks, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Portugees) Kinderen kunnen zelf het verhaal naspelen met de poppen.

Taal
Extern
Boek
Boek

De berg

Gill Pittar (Auteur), Gill Pittar; ill.Cris Morrell; vert.door Linda Van Mieghem ()

Milly en Molly mogen mee met Lukas in zijn grote luchtballon. Verhaal, voorzien van veel grote tekeningen in kleur, om kinderen te laten filosoferen over emoties. Voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7,5 jaar.

Extern
Boek
Boek

De geheime sjaals

Gill Pittar (Auteur), Gill Pittar; ill.Cris Morrell; vert.door Linda Van Mieghem ()

Milly en Molly maken een speciaal kerstcadeau voor elkaar. Verhaal, voorzien van veel grote tekeningen in kleur, om kinderen te laten filosoferen over emoties. Voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7,5 jaar.

Extern
Boek
Boek

De tuin van tante Maai

Gill Pittar (Auteur), Gill Pittar; ill.Cris Morrell; vert.door Linda Van Mieghem ()

Tante Maud heeft haar been gebroken; Milly en Molly zorgen voor haar tuin. Verhaal, voorzien van veel grote tekeningen in kleur, om kinderen te laten filosoferen over emoties. Voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7,5 jaar.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken