Zoekresultaten

Specification
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

3 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

Kijk! Wat(t) een huis!

Kristof Van De Keere (Auteur), Ruben Ruysschaert (Auteur), Koen Huyghebaert ()

Het omgaan met energie is een actueel thema waarbij vanuit een technische bril tevens aan de bewustmaking van energieverbruik bij de kinderen kan gewerkt worden. Met Kijk Wat(t) een huis! wordt ingezoomd op hoe een dergelijk thema uitgevoerd kan worden in de klas. Zo wordt geëxperimenteerd met verschillende verbruikers in een huis en worden meetoefeningen gedaan met 'het energiehuisje'. Via een pc en de nodige software kunnen alle parameters van verbruikers in een woning ingesteld worden. Het totale energieverbruik wordt dan via het softwarepakket weergegeven. Door het experimenteren met het energiehuisje wordt de rechtstreekse invloed van keuzes en gedrag zichtbaar en wordt men bewust dat rationeel energieverbruik zeer belangrijk is. Door dit toe te passen op de eigen woning kunnen de leerlingen hun eigen energieverbruik, dat van hun ouders, familie,... bijsturen. Als leerkracht kan U al het materiaal van het energiehuisje (de maquette, de cursus, de software en een box met didactisch materiaal) gratis reserveren en dan gebruiken om zelf les te geven. Op de website kan je terecht voor al je vragen over het 'energiehuisje'. 'Kijk Wat(t) een huis!' is een project van 'Wetenschap maakt knap' van de Vlaamse overheid.

Uitgever

Abimo (jaar van uitgave onbekend)

Taal
Boek
Boek

Ik kom op voor energie

Roxane Keunings (Auteur), Leen Van Gijsel (Auteur)

Dit dossier reikt geïnteresseerde leerkrachten het materiaal, de informatie en de methode aan die nodig zijn om leerlingen te motiveren om energie op een rationele manier te gebruiken. Het is bestemd voor het 4e, 5e en 6e leerjaar van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. De leerlingen leren eerst het belang van energie, daarna onderzoeken ze hun gewoontes op het vlak van energiegebruik en evalueren ze het energiebeheer van de school. Op basis hiervan kunnen ze concrete acties ondernemen om de situatie te veranderen. Tenslotte evalueren ze de draagwijdte van hun acties en denken ze na over hun engagement en hun gedrag op lange termijn. De bijgevoegde affiches zijn bedoeld ter sensibilisering. Het plooispelletje laat leerlingen de goede gebaren ontdekken die verstopt zijn achter 8 energieverspillingen.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken