Deze Toolkit biedt professionals en ouders informatie en handvatten voor de seksuele opvoeding van kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een chronische ziekte of lichamelijke beperking van 12 tot 24 jaar. Deze kinderen en jongeren hebben even veel behoefte aan betrouwbare informatie over relaties en seksualiteit als anderen van hun leeftijd. Ze lopen ook rond met specifieke vragen over relaties en seksualiteit, gerelateerd aan hun ziekte of beperking. De informatie in de toolkit biedt een aanpak die niet voorbijgaat aan de jongeren zelf, maar hen erbij betrekt. De toolkit is tevens bruikbaar om instellingen waarin jongeren met een ziekte of handicap verblijven, te ondersteunen bij het ontwikkelen van een visie en beleid rond relationele en seksuele opvoeding. Bij de toolkit zit een gids voor ouders van pubers met een chronische ziekte of lichamelijke beperking. Deze geeft tips voor de seksuele opvoeding en reikt mogelijke antwoorden aan op vragen die hun kinderen kunnen stellen over seks en relaties. Dit kunnen algemene vragen zijn, maar soms ook heel specifieke zoals: Zal ik ooit een partner vinden? Wat kan ik eigenlijk wel in seksueel opzicht en wat niet? Het minimagazine You are Totally Sexy is speciaal bedoeld voor jongeren met een ziekte of beperking. De vormgeving en stijl van het magazine sluit aan bij de leefwereld van jongeren en staat boordevol informatie over verliefd zijn, versieren, verkering krijgen en vrijen.
Het project 'Ik mis je zo' is een werkinstrument om mensen met een verstandelijke beperking te helpen bij het omgaan met de dood en bij het verwerken van het verdriet. Het project bestaat uit een losbladige map - met daarin een begeleidershandboek, werkboekgedeelte, set aanvulbladen en stickers - en een bewaardoos met foto's en pictogrammen. De begeleider van de betrokkene(n) kan met deze visuele hulpmiddelen duidelijk maken wat dood, verlies en rouw betekenen.
Via 3 verschillende reportages uit scholen voor speciaal basisonderwijs, zien leerlingen hoe leeftijdsgenoten met een lichamelijke beperking spelen, sporten, leren, kortom: gewoon kind zijn. Er is gekozen voor herkenbare beelden zodat kinderen leren door de handicap heen te kijken en gewone kinderen te zien. De handleiding biedt enkele verwerkingssuggesties.
Voorlichtingsprogramma voor jongvolwassenen en volwassen verstandelijk gehandicapten, onder begeleiding. Bij de serie hoort een handboek voor de begeleider en een set van drie leesboekjes voor de doelgroep. Ook vier dvd's maken deel uit van het programma. Op een aangename en niet bevoogdende manier worden onderwerpen besproken als o.a. "Het verschil tussen vriendschap en seks. Hoe omgaan met vrienden ? Hoe ga je als verliefden met elkaar om ? Hoe voelt verliefd zijn aan ?". Regelmatig zijn pauzes voorzien, om de begeleider de gelegenheid te geven, de diverse onderdelen te bespreken. Een uitstekend en weldoordacht voorlichtingsprogramma voor de beoogde groep. De beelden en het taalgebruik kunnen confronterend zijn. Het lijkt ons dan ook onontbeerlijk om de dvd in de context van het bijbehorende leesboek en werkboek te behandelen. Typisch Nederlandse zinswendingen en woorden vergen soms nadere uitleg. Indien men het volledige programma doorloopt, bereikt men een vrij volledige voorlichting van de doelgroep m.b.t. belangrijke aspecten van relaties en seksualiteit.
De quiz van de grote discrinimeershow (zie usb-stick kan in klasverband gespeeld worden; Het bevat 11 ludieke filmpjes die discriminatieaankaarten, een quiz met ja-nee vragen en een educatief pakket met werkvormen om in de klas aan de slag te gaan.
Hoe kan je met spel als vormingsmethode aan de slag in onze superdiverse samenleving? Kan je bij de ontwikkeling en het begeleiden van spelen een evenwicht vinden tussen inclusie (zoveel mogelijk spelers aanspreken met één spel) en maatwerk (een spel op maat van de gedeelde identiteit van een doelgroep)? In deze publicatie gaat de Aanstokerij dieper in op het evenwicht binnen dit spanningsveld. Het eerste, theoretische deel verkent het begrip superdiversiteit en probeert een antwoord te formuleren op vragen als 'Wat maakt dat je met spel als vormingsmethode diverse groepen kan aanspreken?'; 'Welke manieren zijn er om met diversiteit om te gaan?'. In het tweede deel wordt de vertaalslag gemaakt naar de praktijk. Een handige gids die je als leerkracht (in opleiding) of jeugdwerker stapsgewijs begeleidt van bij de uitwerking van een spelconcept, naar het ontwerpen van spelmateriaal, het schrijven van de spelhandleiding tot de eigenlijke begeleiding van het spel.