Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

17 Resultaten

Sorteren op
Boek
Boek

Handleiding MOS - Milieuzorg Op School

Projecten gericht op duurzame gedragsveranderingen beginnen best op zo jong mogelijke leeftijd. Tot op heden werd milieuzorg in het basisonderwijs volledig overgelaten aan het initiatief en de creativiteit van de scholen zelf. Vele scholen namen lokaal zeer waardevolle initiatieven maar konden niet terugvallen op een totaalproject met de nodige ondersteuning. Met het project 'Milieuzorg Op School (MOS)', dat specifiek gericht is op het basisonderwijs wordt deze lacune aangevuld. Door de komst van MOS bestaat er vanaf nu een educatief milieuzorgproject voor alle leerlingen: van de kleuterklas tot de hogeschool. Deze handleiding is een goede leidraad voor scholen om MOS (milieuzorg op school) vorm te geven.

Uitgever

uitgever onbekend (jaar van uitgave onbekend)

Taal
Boek
Boek

Ja, aan de natuur! : handleiding voor de Beestige Klas 2017

Sara De Winter (Redacteur)

De Beestige Klas 2017 laat leerlingen van het lager onderwijs ontdekken waarom de natuur voor de mens van levensbelang is. De nadruk van het pakket ligt op plezier en actie. Als inleiding en uitdaging is er een onheilspellende videoclip met een tirannieke koning die af wil van de natuur. Met de klasactiviteit 'De natuur geeft ons heel wat' verkennen de leerlingen in vier of vijf groepjes verschillende ecosysteemdiensten en formuleren ze oplossingen voor bedreigingen voor de natuur. Tenslotte kan je met de klas in actie komen en deelnemen aan de Beestige Awardshow. Dit pakket vormt ook een goede voor- of nabespreking van de jeugdfilm ZOOks (verschijnt feb. 2018). ZOOks is een Vlaamse animatiefilm die zich afspeelt in een wereld waarin de mens volledig gescheiden leeft van de natuur. De prentkaarten in het pakket verwijzen naar de website www.rangerclub.be waar leerlingen in het dossier 'Het belang van de natuur' meer informatie vinden over de ecosysteemdiensten van de natuur.

Boek
Boek

Dagen zonder vlees : lessenpakket 2016

Laurens De Meyer (Samensteller), Annelies Van Mol (Samensteller)

DZV is een bewustmakingscampagne over de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. Met dit lessenpakket kan je aan de slag in alle graden van het secundair onderwijs en in de derde graad lager onderwijs. In het algemene gedeelte ligt de focus op vakoverschrijdende lessen. Daarna volgen er vakgebonden suggesties, met vermelding van de beoogde eindtermen.

Arhus
Brochure

Biodiversiteit en school : de natuur in de stad pedagogisch dossier voor het basis- en secundair onderwijs

Anne Versailles (Redacteur), Ann-Kristine Caritat (Redacteur)

Kan er echt over natuur gesproken worden in de stad? Waar gaat het dan over? Over enkele heldhaftige grassprietjes in de voegen tussen de straat- en bakstenen? Over zogenaamde groene tinten tussen de betonzones? Een natuurontdekkingstocht in Brussel kan voor talrijke mooie verrassingen zorgen. Het gaat hier over de biodiversiteit in de dagelijkse omgeving van de leerlingen, die ze op de speelplaats of in de wijk rond de school zelf kunnen waarnemen. Daar hoef je niet ver voor te lopen. Het volstaat om buiten te komen, de tijde te nemen, je ogen en oren open te houden... en je te verwonderen! Dit dossier bevat praktische steekkaarten met enkele hulpmiddelen en verschillende activiteiten die je met je leerlingen kan gebruiken in functie van hun leeftijd en tijd waarover je beschikt.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Lesbrieven : De Wissen, bezoekerscentrum van de Maas en de vlechtkunst

Luc Allemeersch (Medewerker), P. Hendrickx (Medewerker), W. Jans (Medewerker), J.P. Keyers (Medewerker), M. Moors (Medewerker), J. Steyvers (Medewerker), P. Thijssen (Medewerker), Bertie Vanderlee (Medewerker), L. Vandeweerd (Medewerker)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Leerplan Wereldoriëntatie basisonderwijs : domein natuur

Dit boek is bedoeld voor leraren basisonderwijs. De doelen van dit leerplan vormen het referentiekader zodat scholen aan de decretale verplichting kunnen voldoen. Kinderen verwerven zicht op de natuurlijke omgeving en leren er respectvol en zorgzaam mee om te gaan. Ze verwerven ook fundamentele inzichten in het functioneren van het eigen lichaam met aandacht voor de eigen gezondheid en gezonde leefgewoonten. Zowel basiskennis en -inzichten als vaardigheden en attitudes komen aan bod. In de bijbehorende publicatie met didactische suggesties reiken we ideeën en werkwijzen aan om deze doelen te realiseren.

Arhus
Kit

Papier, de planeet en wij

Roxane Keunings (Auteur), Laurent Geissman (Auteur)

Dit pedagogische dossier biedt leerkrachten informatie en ideeën voor pedagogische activiteiten om samen met leerlingen papierverspilling tegen te gaan. Het werd ontwikkeld voor leerlingen uit het 4e tot 6e leerjaar. De voorgestelde pedagogische methode streeft naar het persoonlijke engagement van het kind om actie te ondernemen voor zijn planeet en zijn eigen comfort. Dit engagement verloopt via de uitwerking van een gezamenlijk project dat iedereen in de school betrekt. De duur wordt geschat op 4 voormiddagen en 2 dagen.

Arhus
Kit

Ontdekdoos Limburgse soorten : samenwerken aan biodiversiteit

Sandra Bamps (Redacteur), Bertie Vanderlee (Redacteur), Marc Claes (Medewerker), Freddy Janssens (Medewerker), Peter Baert (Medewerker), Essengul Gölpek (Medewerker), Johan Lambrix (Medewerker), Linda Dorissen (Medewerker), Rudo Vanhees (Medewerker), Sandra Diris (Medewerker), Jean-Marie Stouten (Medewerker), Marcel Bex (Fotograaf), Monique Bogaerts (Fotograaf), Luc Crèvecoeur (Fotograaf)

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Energie op school : bewust omgaan met energie in het secundair onderwijs

Eric Craenhals (Redacteur), Ines Van Regenmortel (Redacteur)

Het themapakket helpt je om je engagement als MOS-school (Milieuzorg Op School) op het vlak van energie waar te maken.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken