Duurzame ontwikkeling heeft de laatste jaren een prominente plaats verworven in de dagelijkse berichtgeving. Ook binnen het leerplichtonderwijs weet educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) stilaan een vaste plaats te veroveren. Op grond van wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat scholen die zich profileren als EDO-scholen, vooral aandacht besteden aan een 15-tal kwaliteitsindicatoren. Deze indicatoren worden in deze brochure toegelicht aan de hand van de beschrijving van projecten die in Vlaamse scholen worden uitgevoerd. De brochure is in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten basis- en secundair onderwijs, voor docenten in de lerarenopleiding en voor begeleiders van schoolprojecten in verband met duurzame ontwikkeling. Zij biedt aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden een breed kwaliteitskader voor scholen om rond educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) te werken.
De jeugd van tegenwoordig kreeg al vele namen: generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de generatie Einstein. Hier zit maar één boodschap achter: deze groep jongeren is niet zoals al de vorige. Maar op welke manier zijn deze teens en twens vandaag anders dan de babyboomers of de generatie X? Vroeger leek het makkelijk, dan had je punkers, of johnnys, maar nu lijkt iedereen vanalles te zijn. Zijn ze echt die multitaskende eenzaten achter hun computer? Hebben ze echt geen zin meer in school? Is een taak voor hen gewoon knip- en plakwerk? Is kennis voor hen iets dat je op google opzoekt? Ouders, opvoeders en onderwijsmensen maken zich zorgen. Het lijkt alsof de jongeren in een andere wereld leven in een ander tempo. Hoe praat je met je kinderen als ze zelf liever lijken te chatten? Hoe kan je als leerkracht je leerlingen of studenten boeien met bord en krijt als ze zelf de hele tijd 3D-games zitten te spelen? Kortom, hoe bereik je deze generatie? In dit boek doorprikken Bert Smits en Pedro De Bruyckere enkele mythes en verklaren ze de belangrijkste tendensen. Ze schetsen een genuanceerd, soms grappig en positief beeld waarin je vaak je zoon of dochter, je leerling of je student zult herkennen.
Op een leuke manier leer je hoe je met het milieu hoort om te gaan. Energiebronnen zoals zon, wind en water leveren veel punten. Grondstoffen die slecht zijn voor het milieu zoals afval, kolen en olie leveren daarentegen weinig punten op. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, is de winnaar.
Meat the Truth is een spraakmakende documentaire die een belangrijke aanvulling vormt op andere klimaatfilms. Hoewel deze films erin geslaagd zijn om de problematiek rondom de opwarming van de aarde overtuigend op de kaart te zetten, werd telkens één van de grootste oorzaken buiten beschouwing gelaten: de veehouderij. Meat the Truth brengt dit onder de aandacht door te laten zien dat wereldwijd de veehouderij meer broeikasgassen uitstoot dan alle auto´s, vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen samen. Er is gekozen om de best beschikbare wetenschappelijke informatie van dit moment over klimaatverandering en de veehouderij te bundelen en via een film te vertalen naar een groot publiek. De berekeningen zijn afkomstig van en gevalideerd door de Wereld voedselorganisatie (FAO), het World Watch Institute, het Instituut voor Milieuvraagstukken van de Vrije Universiteit van Amsterdam en tal van andere gezaghebbende bronnen.
Deze handleiding voorziet jeugdleiders, leerkrachten en andere opvoeders van concrete ideeën en praktische activiteiten om jongeren aan te zetten, te betrekken en te motiveren om op hun eigen manier en in hun eigen groepsverbanden een positief mensenrechtenbewustzijn te doen ontstaan. Het promoot educatieve programma's en activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van gelijkheid in menselijke waardigheid. Het aanbod is gebaseerd op ervaringsleren en op niet-formele benaderingen.
Wanneer heeft klimaateducatie impact? Welke didactische aanpak is nodig? Welke wetenschappelijke inzichten bestaan er al? Arteveldehogeschool en Duurzaam Educatiepunt zochten het samen uit. Deze publicatie bundelt de recente wetenschappelijke inzichten over doeltreffende klimaateducatie en geeft onderbouwing voor een concrete aanpak ervan