Handleiding voor leerkrachten in met name het basisonderwijs voor het voeren van gesprekken met kinderen en jongeren over diverse thema's uit hun leefwereld.
Leefstijl biedt kansen om kinderen en jongeren te stimuleren zich te ontwikkelen tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbare sociale en emotionele competenties. Leefstijl is een methode die niet alleen de emotionele intelligentie stimuleert maar, doordat kinderen beter in hun vel zitten, ook de cognitieve intelligentie. Leefstijl Is vakoverstijgend; Bevordert een gezond en veilig schoolklimaat; Structureel en preventief; Heeft aandacht voor verschillen. Deze implementatiegids biedt handvatten om het invoeren van Leefstijl kansrijker te maken: aandachtspunten en mogelijkheden met betrekking tot voortraject, voorwaarden, activiteiten en instrumenten. Deze gids is opgebouwd in vier fasen: oriëntatie, initiatie, implementatie en incorporatie. In het laatste deel zijn kopieerbladen van eventueel te gebruiken instrumenten opgenomen.
'Beestenberg' biedt leerkrachten in de tweede en derde graad basisonderwijs (eventueel ook eerste graad BSO en BUSO) een leerroute aan waarin leerlingen vertrouwd worden met inzichten, houdingen en vaardigheden om respectvol en empathisch met zichzelf en anderen om te gaan in conflictsituaties. Er wordt gewerkt met inleefgesprekken en rollenspelen, gebaseerd op verhalen over dieren. Voor leerkrachten die liever niet werken met inleefgesprekken en rollenspellen, werden tekstontledende werkmethodes toegevoegd
Handleiding bij het mediapakket 'Wonen en leven in Congo' – Het inleefproject over de Democratische Republiek Congo, bestemd voor leerkrachten en leerlingen van de derde graad van het basisonderwijs leert hen kennismaken met het dagelijkse leven in de DRC. Het toont zowel leerkrachten als leerlingen met een positieve en open houding naar anderen te kijken en openstaan voor de diversiteit in de wereld. Dat kan helpen om meer respect, verbondenheid en solidariteit op te brengen voor mensen overal ter wereld. (Het lespakket is voorbereidingsmateriaal voor het inleefatelier 'Wonen en leven in Congo', maar vormt ook los van het atelier een volwaardig project.)