Reclame is alomtegenwoordig. Je vindt reclame niet langer enkel op TV, in kranten en magazines of in het straatbeeld, maar ook steeds meer online. Reclamemakers zijn echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de consument te bereiken. Misschien is het jou al opgevallen dat je reclame krijgt op basis van je surfgedrag? Het is niet toevallig dat plots de leuke schoenen of het weekendje weg waarin je interesse had ook op ander websites verschijnen. Deze nieuwe vormen van reclame zijn vaak moeilijk te herkennen, voor volwassenen, mar zeker ook voor kinderen en jongeren. Je kan pas kritisch nadenken over reclame als je reclame kan herkennen. Daarom is het belangrijk om te werken aan de reclamewijsheid van kinderen en jongeren.
Tegenwoordig voelen jonge meisjes en jongens een grote druk om er goed uit te zien en een perfect lichaam te hebben. Dit werkboek bevat materiaal voor leerkrachten van jongeren tussen 11 en 14 jaar om ze in klasverband te helpen een positiever zelfbeeld te ontwikkelen en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ook wordt hen geleerd om weerbaarder te worden tegen allerlei misleidende beelden in de media. Tevens leren ze betere sociale vaardigheden die hun contacten in en buiten de klas bevorderen.