Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

8 Resultaten

Sorteren op
Arhus
Kit

Out of the box : een informatief spel over interculturele communicatie

Out of the box gaat over het belang van duidelijke communicatie in alledaagse situaties. Het spel kan gespeeld worden met 2 of met 4 personen. Per duo is één persoon de "nieuwe collega" en één persoon de "baas". De baas geeft instructies in een onbekende taal en met gebaren.

Uitgever

C.I.S. (2011)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Out of the box : een informatief spel over interculturele communicatie

Out of the box gaat over het belang van duidelijke communicatie in alledaagse situaties. Het spel kan gespeeld worden met 2 of met 4 personen. Per duo is één persoon de "nieuwe collega" en één persoon de "baas". De baas geeft instructies in een onbekende taal en met gebaren.

Uitgever

C.I.S. (2011)

Taal
Doelgroep
Boek

Co-actief coachen : nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen

Laura Whitworth (Auteur), Karen Kimsey-House (Auteur), Henry Kimsey-House (Auteur)

Co-actief coachen' gaat uit van de kracht van de coachingsrelatie en niet zozeer van de kracht van de coach. Cliënten formuleren zelf hun waarden en doelen, en vinden zelf het antwoord op hun vraag.Hierdoor is hun commitment aan persoonlijke doelen heel sterk, en is hun kans op succes groot. 'Co-actief coachen' is een compleet en praktisch handboek voor coaches die zich deze zeer succesvolle vorm van coachen eigen willen maken. Het bespreekt op heldere wijze alle benodigde vaardigheden en bevat een uitgebreide toolkit voor de coach.

Uitgever

Thema (2009)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Roll the Dice : a Virtual Intercultural Simulation

Michael Kimmig (Auteur)

Dit online simulatiespel is gebaseerd op het spel Barnga. Tijdens het spel ervaren de deelnemers een cultuurschok doordat ze merken dat - ondanks vele schijnbare overeenkomsten - de andere spelers dingen op een verschillende manier doen. Het is de bedoeling dat de deelnemers deze verschillen leren zien en ermee leren omgaan om effectief te kunnen functioneren en communiceren. In deze virtuele versie, gespeeld in breakout rooms, blijken kleine verschillen (in spelregels) al voldoende om verwarring en chaos te creëren. Doordat ze zich in een virtuele omgeving bevinden, voelen de spelers zich mogelijk nog sneller verloren. Tijdens de nabespreking (via chat) wordt ingegaan op de gevoelens van de deelnemers, hun eerste reacties, de strategieën die ze hebben gebruikt om met de situatie om te gaan, en wordt er gepolst naar gelijkenissen en verschillen met het echte leven.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

EDUbox : wij-zij-denken, leren van meningverschillen

EDUbox is ontwikkeld om in te zetten in de klas. Leerlingen of studenten werken in kleine groepjes met een box gevuld met fiches. De fiches bevatten een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. Elke box bevat ook een uitgebreid digitaal luik met audiovisueel materiaal. Elke EDUbox komt tot stand in nauwe samenwerking met partners. Deze kant-en-klare lespakketten zijn voorzien voor gebruik in de klas. Sinds het afstandsonderwijs aan belang heeft gewonnen, zetten we ook meer in op de digitale component. Van elke EDUbox ontwikkelen we een interactieve onlineles die leerlingen individueel kunnen volgen.Voor de leerkrachten is de EDUbox niet alleen een leermiddel om te werken aan specifieke eindtermen. Met deze educatieve tool bereiken ze ook verschillende leerplandoelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen. Zo is de EDUbox Wij-zij-denken gelinkt aan enkele sleutelcompetenties zoals burgerschap, digitale competentie en mediawijsheid, samenleven en identiteit.

Arhus
Kit

DemoKlap: samenleven in superdiversiteit

Marion Schrijvers (Auteur)

DemoKlap is een onderwijsproject van Atlas vzw. Het project zet volgens een welbewust gekozen opbouw in op goed samenleven in een superdiverse klas en school. Er wordt gewerkt vanuit 4 opeenvolgende, centrale invalshoeken: Luisteren en dialoog, Verbinding en compromis, Discussie en debat, Engagement en actie. Om met DemoKlap aan de slag te gaan, kunnen scholen in een begeleid schooljaartraject stappen of zelfstandig het DemoKlap-materiaal gebruiken. Het materiaal bestaat uit online leermodules, inclusief een aanbod van achtergrond-, tool-, en professionaliseringsfiches. Begin 2022 zijn er 4 modules beschikbaar: "Eerste hulp bij uitdagende uitspraken", "Trajectmatig aan de slag met uitdagende uitspraken", "Samenleven in superdiversiteit" en "Naar een interculturele schoolcultuur". De vijfde module "Discussie, engagement en actie" is nog in ontwikkeling. De online leermodules zijn opgevat als een eerste introductie. Meer informatie en verdere verdieping vind je terug in de diverse vermelde fiches. In de achtergrondfiches vind je meer informatie over het project DemoKlap, de DemoKlap-thema's en praktijkgerichte achtergrondkaders zoals bijvoorbeeld de nieuwe eindtermen burgerschap. In de professionaliseringsfiches vind je inspiratie en concrete tools om in te zetten op de professionalisering van (een deel van) je leerkrachtenteam rond Demoklap-thema's. De toolfiches bieden leerkrachten hapklare methodieken om zelf aan de slag te gaan binnen de eigen klasgroep(en).

Uitgever

Atlas vzw (2022)

Taal
Doelgroep
Boek
Boek

Aan de slag met diversiteit op school : 10 inspirerende tips

De superdiverse samenleving weerspiegelt zich ook in de schoolcontext. Hoe ga je hier als ouder, leerkracht of begeleider mee om? Welke acties kan je ondernemen? Waarmee moet je rekening houden? Deze brochure bevat adviezen, tips en goede praktijken die aan bod kwamen tijdens vier netwerkmomenten rond het thema 'aan de slag met diversiteit op school' die het agentschap Integratie en Inburgering regio Antwerpen tijdens het schooljaar 2018-2019 organiseerde. De deelnemers kwamen van verschillende scholen in de Middenkempen. Volgende thema's werden behandeld: ouderbetrokkenheid in een diverse samenleving; omgaan met meertaligheid op school; onthaalbeleid op school; communiceren met anderstalige ouders. Je vindt hierrond concrete voorstellen, praktijkvoorbeelden en interessante instrumenten.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken