Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

14 Resultaten

Sorteren op
Boek

Zoekwoord: rivierhaai

Marc Ter Horst (Auteur), Caroline Ellerbeck (Illustrator)

Deel uit de reeks 'Lees je digiwijs' voor lezers vanaf 9 jaar. Dit verhaal gaat over nepnieuws. Met vooraan een begrippenlijst en in kaders uitleg van belangrijke begrippen over digitale geletterdheid, zodat de lezer meer over dit onderwerp te weten komt.

Boek
Boek

Nieuwsmakers : educatief pakket voor leerkrachten

Met de projecten van Nieuws in de klas kan in elke graad van het secundair onderwijs gewerkt worden aan kritische vaardigheden zoals omgaan met nieuws, online informatie en meningen vormen. Nieuwsmakers is een leertraject voor de eerste graad. Het bestaat uit vijf modules. Jongeren komen te weten wat nieuws is, hoe nieuws gemaakt wordt en welk nieuwsdragers er zoal bestaan. Ze ontdekken hoe journalisten te werk gaan, welke bronnen ze gebruiken en vooral: leerlingen leren zelf nieuws maken. Nieuwsmakers bestaat uit online video's met oefeningen, methodieken voor in de klas om met je leerlingen op een actieve manier aan de slag te gaan, achtergrondinformatie en lesflitsen met extra inspiratie, een (vrijblijvende) challenge waarin de leerlingen worden uitgedaagd om zelf nieuws te maken.

Uitgever

Nieuwsmakers (2022)

Taal
Doelgroep
Uitgever

UGA (2009)

Taal
Serie
Boek
Boek

Sociaal werk in de digitale samenleving

Marcha Herman-van der Laan (Auteur)

'Sociaal werk in de digitale samenleving' leert sociaal werkers op een verantwoorde en professionele manier digitale middelen te gebruiken in het werk. Ook komt aan de orde hoe zij hun cliënten kunnen ondersteunen bij de sociale vraagstukken die de digitale samenleving oproept. Met het model Digitaal Sociaal Werk wordt op micro-, meso- en macroniveau kennis aangereikt over verschillende thema's. De uitgave is bedoeld voor studenten van hogere sociale studies en is ook relevant voor sociaal werkers die competenties voor professioneel werken in de digitale samenleving willen ontwikkelen. Op de website van de uitgever vind je extra studiemateriaal (links, filmpjes, opdrachten, zelfscan).

Uitgever

Countinho (2019)

Taal
Arhus
Website

Veilig online

Het internet is voor vele jongeren een belangrijk deel van hun leven. Volwassenen kunnen hen hierin ondersteunen, bijvoorbeeld in het leren omgaan met online risico's of in het mee helpen zoeken naar oplossingen als er een probleem is. Maar hoe pakken zij dit best aan? Ouders, maar ook leerkrachten en andere opvoeders, kampen met vragen en uitdagingen op dit vlak. Deze online tool bestaat uit interactieve videotools in vijf afzonderlijke modules: Internet en privacy; Gamen; Sociale media; Online relaties en seksualiteit; Cyberpesten.

Uitgever

Gezinsbond (2017)

Taal
Doelgroep
Kit

Kleppen open! : actief leren met ICT

Patricia Van Slobbe (Auteur), Michel Van Ast (Auteur)

Werkboek waarmee docenten in het voortgezet onderwijs aan de slag kunnen gaan met het beter inzetten van ICT ten behoeve van didactische doelen.

Uitgever

Pica (© 2019)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Arhus
Kit

Edubox : Artificiële intelligentie slimme machines leren begrijpen

Met de verschillende EDUboxen kan je jongeren op een activerende manier laten kennismaken met verschillende maatschappelijke thema's. Leerlingen of studenten werken in kleine groepjes met een box gevuld met fiches. De fiches bevatten een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. Bij de box hoort ook een digitaal luik met audiovisueel materiaal. De EDUbox AI is een interactief lespakket voor het secundair onderwijs, waarin het begrip artificiële intelligentie wordt uitgelegd, net zoals de ontstaansgeschiedenis en verschillende vormen van AI. Aan de hand van het spel 'Mensen vs. Zombies' gaan de leerlingen ten slotte zelf slimme machines aansturen. De handleiding voor leerkrachten vind je terug op het Mediumkanaal van VRT NWS. De EDUbox werd ook vertaald naar een interactieve online les.

Uitgever

VRT NWS (2024)

Taal
Boek

Kleppen dicht! : effectief leren met ICT

Patricia Van Slobbe (Auteur), Michel Van Ast (Auteur)

Dit boek wil leerkrachten in het basis- en secundair onderwijs inspireren en motiveren om ICT-toepassingen in de les te gebruiken. Het grootste deel van het boek is gewijd aan activerende digitale didactiek voor interactie, instructie, toetsen en beoordelen, recht doen aan verschillen, leerlingproducten, samenwerken leren en communiceren. Daarnaast komen ook volgende thema's aan bod: digitaal orde houden, organiseren van ICT, organiseren met ICT en mindful omgaan met al die prikkels en input. Bij het boek hoort ook een website.

Uitgever

Pica (2016)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Arhus
Brochure

Verantwoord omgaan met WI-FI en gsm-straling op school

Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met ouders, leraren, ... die zich ongerust maken over elektromagnetische straling. Soms gaat het over een zendantenne die op of in de nabijheid van een schoolterrein geplaatst wordt. Soms gaat het over de beslissing van een school om een draadloos netwerk te installeren. De publicatie geeft achtergrondinformatie over de technische werking van toestellen en zendmasten, de stralings- en productnormen en de onderzoeksresultaten naar de gezondheidseffecten. Verder geeft de publicatie tips en suggesties die van belang kunnen zijn bij het uitstippelen van het schoolbeleid over straling. Er is aandacht voor communicatie, educatie, facilitatie en regulatie, geïnspireerd op de gezonde scholenmethodiek van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie

Boek

Blended learning : de toekomst is digitaal

Tobe Baeyens (Auteur)

Er zijn oneindig veel vragen waarop we het antwoord niet weten. Maar één ding weten we wel: de toekomst is digitaal. Computers en smartphones maken nieuwe innovatieve werkvormen mogelijk, waardoor technologie tegenwoordig ook op een succesvolle manier in het onderwijs kan ingezet worden. In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je aan de slag kan gaan met blended learning door online doelstellingen, opdrachten en activiteiten op elkaar af te stemmen. Er wordt besproken hoe digitaal leren de motivatie van de studenten kan verhogen en hoe de rol van de docent daarbij verschuift van onderwijzer naar begeleider. Hoe ontwerp je een digitale cursus? Hoe ondersteun je studenten digitaal en geef je feedback? Hoe ziet de onderwijsinstelling van de toekomst eruit? Hoe kies je geschikte digitale tools? Hoe richt je een klaslokaal en een schoolgebouw in? Blended learning is een waardevolle informatiebron voor docenten, onderwijsondersteuners en beleidsmedewerkers op alle onderwijsniveaus die (meer) willen inzetten op blended learning.

Uitgever

Politeia (2018)

Taal
Doelgroep
Arhus
Spel

Welkom in Publi Ville

Britt Adams (Auteur)

Reclame is alomtegenwoordig in de leefwereld van kinderen. Ze zien niet langer enkel reclame op TV, in kranten en magazines of in het straatbeeld, maar ook steeds meer online wanneer ze een game spelen of filmpjes op YouTube bekijken. Reclamemakers zijn echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de (jonge) consument te bereiken.Om kinderen bewust te maken van de nieuwe trends in het reclamelandschap, werd in het kader van het AdLit-project (Advertising Literacy) Publi Ville ontwikkeld voor het 4de en 5de leerjaar van het basisonderwijs. Kort uitgelegd bestaat Publi Ville uit twee grote delen. Eerst wordt de klas verdeeld in vijf hoekjes die de leerlingen in groepjes verkennen. In het Skatepark maken de leerlingen bijvoorbeeld spelenderwijs kennis met de verschillende manieren waarop reclame in games geïntegreerd wordt en in het hoekje Thuis leren ze bijvoorbeeld over reclame op televisie, waaronder product placement, en de verschillende reclamevormen die ze op YouTube kunnen tegenkomen. Na dit hoekenwerk, volgt er een klassikale bespreking waarbij het belangrijkste uit elk hoekje nog eens kort herhaald wordt.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Arhus
Kit

Lespakketten Klimaatlink

Er wordt veel gezegd en geschreven over de klimaatverandering. Iedereen lijkt een mening te hebben over "of" en "hoe" we klimaatverandering aanpakken. De meningen verschillen vaak tussen politieke partijen, culturele gemeenschappen en leeftijdsgroepen. Bovendien wordt er veel nonsens over geschreven en gezegd. Het is nochtans belangrijk dat we allemaal weten hoe het klimaat ervoor staat en wat we kunnen doen om klimaatverandering tegen te houden. Klimaatlink wil een permanente koppeling realiseren tussen klimaatonderwijs en klimaatwetenschap. In samenwerking met leerkrachtenteams in een tiental middelbare scholen gingen we aan de slag om vier verschillende lespakketten rond klimaatverandering te ontwikkelen.

Uitgever
Taal
Doelgroep
Boek

Oudere migranten op de digitale snelweg

Mellouki Cadat (Redacteur), Christina Mercken (Auteur)

Oudere migranten zijn nauwelijks te vinden op de digitale snelweg, bij de digitale trapveldjes of in computercursussen. ICT-kennis en -gebruik kan de weerbaarheid en zelfredzaamheid van oudere migranten bevorderen, hun maatschappelijke participatie vergroten en sociale uitsluiting voorkomen. In dit boek zijn ervaringen uit de praktijk gebundeld tot een bruikbare handleiding voor beleidsmedewerkers, coördinatoren, cursusleiders en vrijwilligers van pc-leercentra, welzijnswerkers, bibliotheekmedewerkers, seniorweb-ambassadeurs enzovoort. Het boek biedt inspirerende voorbeelden, praktische handreikingen en een overzichtelijke checklist waarmee u oudere migranten kunt helpen hun weg naar de digitale snelweg te vinden.

Uitgever

NIZW (2001)

Taal

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken