Jongeren met extra zorg beschrijft tal van ICT-toepassingen die de beperkingen van leerlingen met zorgvragen kunnen compenseren. Het eerste deel belicht op welke manier het gamma van ondersteunende middelen de laatste jaren evolueerde. Vervolgens gaat men dieper in op de mogelijkheden van technologische hulpmiddelen en ondersteunende software. Het tweede deel leert de lezer hoe ICT kan (en moet), geïntegreerd worden in een didactiek die de leerlingen motiveert maar ook de problemen compenseert. In het derde deel staan veel praktische tips en voorbeelden uit de praktijk. Die illustreren hoe ICT de leerkansen vergroot van leerlingen met leerstoornissen, slechtziende of slechthorende leerlingen, leerlingen met motorische beperking, leerlingen met een verstandelijke beperking, hoogbegaafde leerlingen of langdurig zieke leerlingen. Het vierde deel gaat tenslotte dieper in op het kiezen van kwaliteitsvolle ICT-hulpmiddelen. Er worden kwaliteitscriteria geformuleerd en bronnen aangegeven. Die kunnen helpen bij de evaluatie en selectie van deze toepassingen.