Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

16 Resultaten

Sorteren op
Extern
Boek
Boek

Klasse(n)kracht : met respect voor de klas : in 7 stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat

Jelly Bijlsma (Auteur)

Klasse(n)methodiek om, aan de hand van het aangeboden programma RESPECT, een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school te realiseren.

Boek

Grip op de groep

René van Engelen (Auteur)

Theorie en praktijkoefeningen voor leerkrachten in het basisonderwijs om de groepsdynamica in de klas in positieve zin om te buigen.

Boek

KlasseKids : verbindt leerlingen door groei, succes en plezier!

Aukje Donker-van der Meer (Auteur), Ben Tempert (Auteur)

Handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs om een positief groepsgevoel in de klas tot stand te brengen.

Kit

KlasseKids : verbindt leerlingen door groei, succes en plezier!

Aukje Donker-van der Meer (Auteur), Ben Tempert (Auteur)

KlasseKids is een praktisch handboek dat leerkrachten in het lager onderwijs handvatten biedt om op een speelse wijze sociale en emotionele vaardigheden aan te leren en daarmee te komen tot een positieve sfeer in de groep. Er wordt gewerkt vanuit een kader met duidelijke normen (KlasseKidsafspraken). Door het toepassen van de KlasseKidsAfspraken en oefeningen passend bij de groep, zet je een geleidelijk en gestaag proces van positieve ondersteuning en/of verandering van gedrag in gang. Aan het begin van elk hoofdstuk wordt achtergrondinformatie gegeven over verschillende aspecten van positieve groepsvorming. Er wordt onder meer ingegaan op de verschillende rollen in de groep, voor jezelf opkomen, je mening geven, vertrouwen, pesten en vriendschap. Doelgroep: kinderen van 5 tot 12 jaar.

Extern
Boek

Verbindend leiderschap in een uitdagende groep : oog voor talent bij een grillige groepsdynamiek en pesten

Boaz Bijleveld (Auteur)

Praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs om groepsvorming in de klas positief te beïnvloeden en pesten tegen te gaan.

Extern
Boek

De ringaanpak : een groepsdynamische benadering voor een veilige klas

Barry Redeker (Auteur)

Sociaal-emotionele aanpak gericht op positieve groepsvorming en een veiliger klimaat in de klas.

Boek

De Zilveren Weken : groepsvorming na de jaarwisseling en bij afsluiting van het schooljaar

Boaz Bijleveld (Auteur)

Beschrijving van een methode om wat leerlingen aan het begin van het schooljaar leren over groepsvorming, na de kerstvakantie en aan het eind van het schooljaar op te frissen.

Extern
Boek

Beter leren door groepsdynamiek : van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs

Willem Mennen (Auteur), Eelke Hoekstra (Auteur)

Beschrijving van een nieuwe onderwijsbenadering vanuit een groepsdynamisch perspectief.

Kit

Beter leren door groepsdynamiek : van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs

Willem Mennen (Auteur), Eelke Hoekstra (Auteur)

Groepsdynamisch onderwijs (GDO) is een integrale, duurzame aanpak om kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren. GDO biedt een gedegen kader om onderwijsontwikkelingen als bijvoorbeeld passend onderwijs en Opbrengstgericht Werken tot een succes te maken. Hoewel binnen GDO onderwijs op maat en zelfsturing van kinderen belangrijk zijn, zijn beide sterk verbonden met groepscohesie en sociaal leren. Groepsdynamisch onderwijs brengt de groep als leer-kracht tot ontwikkeling. De leerkracht en de groep als leer-kracht vormen samen een ijzersterk team! Groepsdynamisch onderwijs bestaat uit vier aanpakken: • Sterk Team: maakt van een team een professionele lerende cultuur. • Sociaal Sterke Groep: socialiseert de leerlingen waarbij alle kinderen correct en prettig met elkaar omgaan. • Full Speed Leren: laat alle kinderen taakgericht en zelfsturend werken. • Rijke Oogst: is gefundeerd opbrengstgericht werken met hoge gedrags- en leeropbrengsten. Bij Groepsdynamisch onderwijs hangt de autoriteit van de school niet af van de toevallige aanwezigheid van een sterke directeur of een sterke leerkracht. Binnen het model is iedereen een autoriteit die erop gericht is om de gemeenschap te versterken. Een groepsdynamische school zoekt daarom ook samenwerking met bijvoorbeeld sportclubs of culturele clubs en legt contact met de leiders van deze groepen, om het gedrag van kinderen positief te versterken en aanpakken op elkaar af te stemmen indien dit nodig mocht zijn.

Extern
Artikel uit tijdschrift
Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Grip op de groep met plezier naar school

René van Engelen (Auteur)

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Grip op de groep : nieuwe onderdelen

René van Engelen (Auteur)

Extern
Boek

Handel geweldloos : 9 aanraders

Ilse Van den Heuvel (Auteur), Colette Montens (Auteur)

Handreiking voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs.

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken