Toen Brecht met 'De moeder' begon lag er al een dramatisering van de roman door Günther Weisenborn en Günther Stark. Met hulp van Slatan Dudow, Hanns Eisler en Weisenborn - Stark moest wegens zijn drukke werkzaamheden als dramaturg bij de Berliner Volksbühne afhaken - werkte Brecht het geheel tot een volledig nieuw toneelstuk om. Zelfs de plaasing in de tijd werd veranderd. Het oorspronkelijke verhaal speelt in 1905. Brechts versie begint eveneens tijdens de mislukte Russische Revolutie van 1905, maar loopt door tot de geslaagde van 1917. Door deze tijdsverandering was Brecht in staat de moeder tot nog een sterkere figuur te maken, dan Gorki en dus ook Weisenborn en Stark hadden gedaan. Bij Gorki staat aan het eind de moeder naast haar zoon en helpt zij hem. Bij Brecht neemt Pelagea Wlassowa na de verbanning van haar zoon zijn rol over en zij staat in 1917 zelfs in de voorste rijen. Daarmee sloot Brecht aan bij de toen gevoerde discussie over het isolement in de keuken van juist ook veel linkse arbeidersvrouwen en over de noodzaak dit isolement te doorbreken en de massa van de vrouwen bij de (arbeiders)strijd te betrekken. Ook op andere punten werd het verhaal naar Brechts tijd en omstandigheden toegesneden. Genoemd werd al het conflict rond de vakbondspolitiek. Andere voorbeelden zijn de positie van de kleine boeren en landarbeiders (scène 8), de positie van de burgerlijke intellectuelen (de onderwijzer), de functie van de religie (scène 10) en het politiegeweld (vooral scène 5) De grootste verandering vergeleken met de dramatisering van Weisenborn en Stark was echter dat Brecht er zijn ideeën over het 'episch theater' op toepaste. Het stuk heeft het bewust 'onechte', het zichtbaar geconstrueerde karakter van de leerstukken, tot en met het gebruik van projecties en muziek als 'vervreemdingsmiddelen' en 'afstandscheppers' toe. Maar in tegenstelling tot de leerstukken is 'De moeder' een toneelstuk, in de eerste plaats op het publiek gericht. En dan in dit geval een publiek van arbeiders, uitdrukkelijk zelfs de politiek bewuste en actieve arbeiders, de voorhoede zogezegd. Zelf noemde Brecht zijn stuk 'geschreven in de stijl van de leerstukken, maar toneelspelers vereisend.' (cop. Jurg)
Telemachus is op weg; hij schreef een stuk en laat zijn zwangere vrouw achter. Zijn stuk wordt het afgewezen door zijn uitgever. Zijn vrouw heeft een moeilijke bevalling. Hij is op zoek naar zijn identiteit. Alles leek wat het niet was. Het lijkt wel een never ending story. (cop. Desmaele)
Koning Ahasveroos wil dat zijn vrouw ook naar zijn drinkfeest komt. Zij weigert. Daarom wil hij een nieuwe koningin en schrijft hij een missverkiezing uit. Mordekai kan zijn joods nichtje overhalen om hieraan mee te doen. Haman wordt benoemd tot hoofd van de veiligheidsdienst. Hij wil alle joden uitroeien op de 13e van de 12e maand. Ester zal met een list het joodse volk redden. Haman wordt ontmaskerd en krijgt de galg. Mordekai krijgt een hoge functie in het rijk en roept van de 13e van de 12e maand uit tot Poerimfeest. (cop. Desmaele)