Hoe stimuleer je basisschoolleerlingen zich gezond te gedragen? Welke rol speelt de school? Hoe bevorder je hun zelfvertrouwen en hoe ga je om met kinderen die faalangst hebben? Hoe leer je kinderen om te gaan met eigen en andermans gevoelens? En hoe kun je hun sociale vaardigheden ontwikkelen? Deze en andere vragen komen aan de orde in de vijfde druk van "Gezond gedrag in de basisschool". De auteurs besteden onder meer aandacht aan lichaamsverzorging, chronische aandoeningen, ziekten, kindermishandeling en de rol van de jeugdgezondheidszorg. Ze benadrukken het belang van gezond gedrag tegenover het aanleren van weetjes. Daarbij staat de "drie-sporenbenadering" centraal: de geplande aanpak: gezondheidseducatie als vast onderdeel van het schoolprogramma; de incidentele aanpak: gedragsbeïnvloeding naar aanleiding van situaties die zich in en om de school voordoen; de indirecte aanpak: de manier waarop het dagelijks reilen en zeilen in school gestructureerd is.