DEMOCRATIE LEREN DOOR TE SPELEN EN TE FILOSOFEREN Burgerschapseducatie is sinds het gemoderniseerde onderwijs in 2019 echt een opdracht geworden voor de scholen. Maar ook daarvoor verwachtte de overheid van het onderwijs dat ze kinderen en leerlingen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve, democratische burgers. (Kavadias & Dehertogh, 2010) Vlaanderen doet het in de peilingen goed, aldus de minister. Echter beter kijken naar de uitkomsten geeft een ander inzicht. De studenten weten vooral hoe het moet, maar de attituden en de vaardigheden zijn minder ontwikkeld volgens het ICCS-onderzoek. (ICCS-Vlaanderen 2016, 2017) Als we willen rekenen op burgerzin tijdens bijvoorbeeld deze coronacisis, wat gebeurt er dan werkelijk? Er wordt veel geschreven over de opkomende solidariteit en dat is mooi, maar waarop worden de keuzes van de burgers gebaseerd? Is het werkelijk solidair, of is er ook of zelfs vooral eigenbelang? Ik vraag me af wat het onderwijs hier werkelijk aan bijdraagt, of heeft bijgedragen? Welke focus is er in het onderwijs? En wat is er nodig? Leerlingen hebben het recht om veel meer begeleid te worden in het leren 'doen' van burgerschap. De opdracht voor het onderwijs laat zien dat er meer bewust zou moeten worden ingezet in het vormgeven van 'praktisch' burgerschapsonderwijs, waarbij aandacht wordt geschonken aan didactische processen die diepleren bevorderen, waar het filosofisch gesprek en spel een onderdeel van kan zijn. (Ook een toepassing op Terra Nova Minimaatschappij)
Aan de hand van een zestal romans uit de wereldliteratuur wordt een aantal ethische thema's behandeld, die een handvat bieden om het literatuuronderwijs op de middelbare school vorm te geven.